Når foreldre har gått inn på nett for å se på bildene skolefotografen har tatt av barna, har mange uten å være klar over det bestilt bilder for over 1000 kroner hjem i posten.

Lovendringer i sommer har gjort en slik praksis ulovlig. Nå sier angrerettloven at det skal være tydelig for forbrukerne at de gjør en bestilling.

*Først forrige uke, i begynnelsen av november, endret Fovea teksten på sine nettsider. Frem til nå har forbrukeren trykket på «Ja, jeg vil se mine bilder». Nå er teksten blitt endret til «Ja, jeg vil se bildene og bestiller med forpliktelse til å betale , men jeg kan sende bildene gratis tilbake innen returfristen».

Edith Nøkling i Forbrukerrådet har vært i dialog med Fovea i lengre tid.

- Hovedankepunktet mot dem har vært at det er utydelig om du har kjøpt eller bestilt bildene, sier Nøkling.

Les også:

Barn får passord på skolen

Fovea gir barn og unge brukernavn og passord til bildene etter at de er tatt, slik at de kan gå inn og se bildene. Det har Forbrukerrådet sagt at de ikke ønsker.

- At de deler ut passord, øker sjansen for at barna faktisk går inn og bestiller. Det er ikke ulovlig at de deler ut passord, men når de har denne praksisen, kan de ikke kreve betaling av foreldre som sier at bestillingen er gjort av barn.

Forbrukerrådet har fått klager på at Fovea i noen tilfeller har stått på sitt i betalingskravene selv om foresatte sier at bestillingen er gjort av barn.

Fortsatt er det slik at foreldre ikke får se bildene uten å takke ja til at en billedpakke kommer hjem i posten.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Forbrukerrådet: Det er et jevnt sig av klager

- De fleste vil jo ikke kjøpe en så stor pakke. Det jeg undrer meg over, er at ikke foreldre, foreldreutvalg og skole stiller det spørsmålet, spør Nøkling.

Ifølge Nøkling har Forbrukerrådet mottatt flere hundre klager på Fovea de siste årene, men fordi klagene ikke alltid blir registrert med navn på firmaet, har de ikke konkrete tall.

- Det jeg kan si, er at det er et jevnt sig av klager. Det er en kjent problemstilling, dette med skolefoto, og Fovea er overrepresentert. Det er noen spredte klager på de andre aktørene, men Fovea har en stor markedsandel. De er dominerende over hele landet.

Fovea sier at de kan ha vært i en gråsone

Daglig leder av Fovea, Per Halvorsen, sier at den tidligere praksisen kan ha vært i en gråsone etter at loven om angrerett ble endret i juni i år.

- Det er ikke opplest og vedtatt at vår gamle bestillingsside var utenfor loven. Ingen har juridisk prøvd om det var ulovlig, men vi har endret det fordi vi ønsket å være i takt med kundene, Forbrukerrådet og den nye loven, sier Halvorsen.

At det tok fire måneder før de gjorde endringer på nettsidene sine, sier han delvis skyldes tidspunktet for lovendringen, i starten av skoleferien, men også den tekniske løsningen.

-  Det er mye som måtte endres av det bakenforliggende systemet. Det er ganske mye koding som ligger bakenfor brukergrensesnittet kunden ser.

- Hvorfor deler der ut brukernavn og passord til barn når det fører til at barn bestiller bilder?

Vurderer å slutte å gi passord

- Hvorfor deler der ut brukernavn og passord til barn når det fører til at barn bestiller bilder?

- Det er en av flere kommunikasjonskanaler vi har med foreldrene. Barna skal få beskjed om å ta med kvitteringen på fotodagen med hjem til mor og far. Det står både på denne kvitteringen og bestillingssiden til Fovea at man skal være over 18 år for å gjøre bestillinger av bilder fra Fovea, sier Halvorsen.

- Det er nok en sak som vi kommer til å vurdere. Vi ser at barn i stadig lavere alder har smarttelefoner og går inn og bestiller selv.

Fovea: Vi setter ikke hardt mot hardt

Fovea har mulighet til å spore bestillingen hvis foreldre tar kontakt og sier at barna har gjort bestillingen. Halvorsen avviser at de står på sitt i betalingskrav, selv om foresatte sier at bestillingen er gjort av barn.

— Dette får stå for Forbrukerrådets regning. Vi har aldri blitt møtt med denne påstanden, hevder Halvorsen, og etterlyser dokumentasjon fra Forbrukerrådet.

- Vi setter ikke hardt mot hardt. Fovea er et av de få selskapene i markedet med fri returrett (14 dager) og gratis porto hvis foreldrene ikke vil beholde bildene.

Halvorsen medgir at fotopakkene - eller det «anbefalte bestillingsforslaget» som Fovea kaller det selv - er innholdsrike, men sier at det også er noen som bestiller mer enn pakkene inneholder.

- Vi ønsker jo å vise frem produktene vi har, og da har vi noen anbefalinger, sier Halvorsen.

Noen klagestorm er han ikke enig i at det er.

— Vi tar bilder av ca 350.000 barn og unge hvert år. Dette vet også Forbrukerrådet. Klagene de refererer til er 1-3 år gamle og ikke relevante for bestillingsordningen i 2014. Det er årlig blitt gjort endringer i bestillingssystemet, sier Halvorsen.

— Vi har tidligere i år bedt om å få ut klager fra Forbrukerrådet for å bruke disse konstruktivt. Vi har bedt om saker fra i år, antall og årsak. Det er det som er relevante fakta i denne saken. Men de har ikke offentlige tall og dokumentasjon.