KRISTIANSAND: — Jeg tipper at mellom 70 og 80 prosent av alle bilene på Sørlandet kjører rundt med drivstoff fra oss. Vi forsyner 117 bensinstasjoner med diesel og bensin, sier Åge Ivar Førland.

Førland er daglig leder for tankanlegget på Kolsdalsodden ved Vesterveien i Kristiansand. Tankanlegget har vært i drift siden 1930-tallet og er Sørlandets største.

— Anlegget vårt distribuerer også blant annet fyringsolje, parafin, metanol og biodiesel. Vi leverer drivstoff til skip, transportselskaper og til anleggsmaskinene til entreprenører. Vi har 800-900 kunder utenom bensinstasjonsmarkedet, som industribedrifter, sykehus, bønder og fiskere, forteller han.

Ny type drivstoff

Denne dagen ligger oljetankeren Bergen Star til kai på Kolsdalsodden, for å losse en helt ny type drivstoff, som snart kommer på markedet. Ukentlig ankommer det én til to tankbåter fra blant annet produksjonsanlegget på Mongstad og Slagenraffeneriet i Tønsberg.

— Vi er en nøkkelbedrift når det gjelder oljeprodukter i Agder-regionen. Her er det full drift 24 timer i døgnet, sju dager i uka. Det er kun på julaften og nyttårsaften at det er rolig her. Siden det er så få tankanlegg i regionen, må de som eksisterer være i drift kontinuerlig, sier Førland.

Åge Ivar Førland er "Terminal Manager" for tankanlegget på Kolsdalsodden, som ligger like ved E 39 ved Vesterveien. Sju store tanker er i drift på anlegget. Den aller største tanken er plassert inne i fjellet. Den er større enn alle de synlige tankene på utsiden til sammen. Foto: Tormod Flem Vegge
Tankanlegget på Kolsdalsodden ligger like ved E 39, ved Vesterveien i Kristiansand. Avkjørselen er til høyre for Statoil-stasjonen. Foto: Tormod Flem Vegge

Han forteller at det er stort fokus på at alt teknisk utstyr skal fungere, at tankene ikke går tomme og at tankbilene som ankommer stasjonen får tilført de produktene som er bestilt.

Millioner av liter

I 2015 ble det pumpet ut 214 millioner liter med drivstoff fra anlegget. Sju store tanker er i drift. Inne i fjellet ligger en gigantisk tank som kan romme ni millioner liter med diesel. Den er større enn alle de synlige tankene på utsiden til sammen.

— Vi har også flere små tanker med ulike kjemikalier. Når tankbilene henter drivstoff, blandes grunnproduktene med disse kjemikaliene etter bestilling. Oljeselskapene forsker på effektive drivstoffblandinger, slik at forbrenningen blir renere og mer effektiv. Dermed kan bilene kjøre flere kilometer per liter drivstoff, forklarer Førland.

Oppgraderer for 15 mill.

Daglig trafikkerer opp mot 20 tankbiler fra Statoil, Shell, Esso, Best og Agder Olje anlegget. Det er kun Uno-X sine bensinstasjoner som ikke får drivstoff fra Kolsdalsodden. Uno-X får fra tankanlegget på Kroodden på Møvig.

Denne gigantiske tanken er plassert inne i fjellet, og er fylt med diesel. Den har plass til hele ni millioner liter. Tanken ble bygget på 1950-tallet, under den kalde krigen, da det var fokus på å skjerme infrastruktur fra bombefly. Foto: Tormod Flem Vegge

Det er stadig utbyggingsprosjekter og oppgraderinger på Kolsdalsodden. Nå arbeides det med å etablere en sikringsmur rundt alle tankene. Prosjektet har en prislapp på rundt 15 millioner kroner, og er kommet i stand på grunn av nye krav fra myndighetene. Et Oslo-firma står for arbeidet.

— Sikringsmuren skal hindre at lekkasjer fører til oljesøl i fjorden. Alle fjellsprekker skal tettes. Så skal det legges to lag med betong med en membran imellom. Det hele vil fungere som et sikringsbasseng. Lekkasjer skal fanges opp og pumpes ut, forklarer Førland.

Oljetankeren Bergen Star losser drivstoff ved kaia på Kolsdalsodden. Skipet har ankommet med en helt ny type mer miljøvennlig drivstoff, som snart kommer på markedet. Dette er en bensintype som inneholder fem prosent biometanol. Foto: Tormod Flem Vegge

Prosjektet skal være ferdig til våren. Snart må for øvrig flere millioner investeres på området, for å flytte innkjørselen til anlegget i forbindelse med utbyggingen av nye E 39. ## Rivende utvikling

Tankbilsjåfør Bjørn Børresen forteller at utviklingen av tankanlegget ved Vesterveien og tankbiler generelt har vært formidabel de siste tiårene.

— Jeg har hentet olje her i 35 år, sier Bjørn Børresen, sjåfør for Olje og Energi Sør AS.

Det investeres nå 15 millioner kroner for å bygge en sikringsmur med membran rundt tankanlegget på Kolsdalsodden. Innretningen skal hindre at lekkasjer fører til oljesøl i fjorden. Foto: Tormod Flem Vegge
Bjørn Børresen er sjåfør for Olje og Energi Sør AS. Her er han på Kolsdalsodden for å hente produkter med tankbilen sin. Foto: Tormod Flem Vegge

60-åringen, som skal være en av de eldste tankbilsjåførene som for tiden benytter seg av anlegget på Kolsdalsodden, forklarer at man for 35 år siden benyttet seg av fallet i terrenget for å fylle tankbilene.

— Vi parkerte nede ved kaia. Så åpnet vi en sluse, slik at råproduktet kunne renne inn på tanken. Den gangen rommet de største tankbilene rundt 5000 liter. Nå kan de største romme hele 47.000 liter, så her snakker vi om utviklinger, poengterer Børresen.

Tankanlegget på Kolsdalsodden har vært i drift siden 1930-tallet. Det er usikkert når dette bildet er tatt, kanskje mellom 1940 og 1950. Den gang hadde anlegget sine egne tankbilsjåfører. Her poserer sjåførene sammen med noen av bilene sine. Foto: Statoil Fuel and Retail AS

Når tankbilsjåførene skal hente drivstoff, skjer hentingen nå helautomatisk. Bestillingene fra multinasjonale selskaper skjer ofte via operatører i utlandet, og når bilen ankommer tankanlegget ligger bestillingen klar.

— Man logger på og identifiserer seg. Så kobler man på bilen, og alt skjer automatisk, forklarer Børresen.

- Hva tenker du om utviklingen?

— Det neste blir kanskje førerløse tankbiler, smiler 60-åringen.

Fra dette tankanlegget i Kristiansand ble det pumpet ut 214 millioner liter med drivstoff i 2015. Da Fædrelandsvennen var på besøk, lå oljetankeren Bergen Star til kai for lossing. Foto: Tormod Flem Vegge