KRISTIANSAND: — Jeg tipper at mellom 70 og 80 prosent av alle bilene på Sørlandet kjører rundt med drivstoff fra oss. Vi forsyner 117 bensinstasjoner med diesel og bensin, sier Åge Ivar Førland.
Førland er daglig leder for tankanlegget på Kolsdalsodden ved Vesterveien i Kristiansand. Tankanlegget har vært i drift siden 1930-tallet og er Sørlandets største.
— Anlegget vårt distribuerer også blant annet fyringsolje, parafin, metanol og biodiesel. Vi leverer drivstoff til skip, transportselskaper og til anleggsmaskinene til entreprenører. Vi har 800-900 kunder utenom bensinstasjonsmarkedet, som industribedrifter, sykehus, bønder og fiskere, forteller han.
Ny type drivstoff
Denne dagen ligger oljetankeren Bergen Star til kai på Kolsdalsodden, for å losse en helt ny type drivstoff, som snart kommer på markedet. Ukentlig ankommer det én til to tankbåter fra blant annet produksjonsanlegget på Mongstad og Slagenraffeneriet i Tønsberg.
— Vi er en nøkkelbedrift når det gjelder oljeprodukter i Agder-regionen. Her er det full drift 24 timer i døgnet, sju dager i uka. Det er kun på julaften og nyttårsaften at det er rolig her. Siden det er så få tankanlegg i regionen, må de som eksisterer være i drift kontinuerlig, sier Førland.
Han forteller at det er stort fokus på at alt teknisk utstyr skal fungere, at tankene ikke går tomme og at tankbilene som ankommer stasjonen får tilført de produktene som er bestilt.
Millioner av liter
I 2015 ble det pumpet ut 214 millioner liter med drivstoff fra anlegget. Sju store tanker er i drift. Inne i fjellet ligger en gigantisk tank som kan romme ni millioner liter med diesel. Den er større enn alle de synlige tankene på utsiden til sammen.
— Vi har også flere små tanker med ulike kjemikalier. Når tankbilene henter drivstoff, blandes grunnproduktene med disse kjemikaliene etter bestilling. Oljeselskapene forsker på effektive drivstoffblandinger, slik at forbrenningen blir renere og mer effektiv. Dermed kan bilene kjøre flere kilometer per liter drivstoff, forklarer Førland.
Oppgraderer for 15 mill.
Daglig trafikkerer opp mot 20 tankbiler fra Statoil, Shell, Esso, Best og Agder Olje anlegget. Det er kun Uno-X sine bensinstasjoner som ikke får drivstoff fra Kolsdalsodden. Uno-X får fra tankanlegget på Kroodden på Møvig.
Det er stadig utbyggingsprosjekter og oppgraderinger på Kolsdalsodden. Nå arbeides det med å etablere en sikringsmur rundt alle tankene. Prosjektet har en prislapp på rundt 15 millioner kroner, og er kommet i stand på grunn av nye krav fra myndighetene. Et Oslo-firma står for arbeidet.
— Sikringsmuren skal hindre at lekkasjer fører til oljesøl i fjorden. Alle fjellsprekker skal tettes. Så skal det legges to lag med betong med en membran imellom. Det hele vil fungere som et sikringsbasseng. Lekkasjer skal fanges opp og pumpes ut, forklarer Førland.
Prosjektet skal være ferdig til våren. Snart må for øvrig flere millioner investeres på området, for å flytte innkjørselen til anlegget i forbindelse med utbyggingen av nye E 39. ## Rivende utvikling
Tankbilsjåfør Bjørn Børresen forteller at utviklingen av tankanlegget ved Vesterveien og tankbiler generelt har vært formidabel de siste tiårene.
— Jeg har hentet olje her i 35 år, sier Bjørn Børresen, sjåfør for Olje og Energi Sør AS.
60-åringen, som skal være en av de eldste tankbilsjåførene som for tiden benytter seg av anlegget på Kolsdalsodden, forklarer at man for 35 år siden benyttet seg av fallet i terrenget for å fylle tankbilene.
— Vi parkerte nede ved kaia. Så åpnet vi en sluse, slik at råproduktet kunne renne inn på tanken. Den gangen rommet de største tankbilene rundt 5000 liter. Nå kan de største romme hele 47.000 liter, så her snakker vi om utviklinger, poengterer Børresen.
Når tankbilsjåførene skal hente drivstoff, skjer hentingen nå helautomatisk. Bestillingene fra multinasjonale selskaper skjer ofte via operatører i utlandet, og når bilen ankommer tankanlegget ligger bestillingen klar.
— Man logger på og identifiserer seg. Så kobler man på bilen, og alt skjer automatisk, forklarer Børresen.
- Hva tenker du om utviklingen?
— Det neste blir kanskje førerløse tankbiler, smiler 60-åringen.