Skal vi tro hva vi ser på CES-messen er det kurvede TV-er og Ultra-HD-oppløsning som gjelder i 2014. På gigantmessen i Las Vegas er det knapt en TV-produsent som ikke har en kurvet TV å vise frem.

Og ting skjer fort. Bare et drøyt halvår etter at LGs kurvede 55-tommers OLED kom på markedet som den første, vil de kurvede skjermene bli et langt vanligere syn i butikkhyllene i 2014. — I Samsung har vi stor tro på kurvede TV-er, ikke bare på de råeste Ultra-HD-TV-ene. Også 8-serien vår vil få kurvede skjermer i størrelsene 48-, 55-, and 65 tommer. Her snakker vi LCD med vanlig full-HD, og til priser som vil være på nivå med dagens 8-serie, sier Knut-Eirik Rørnes, ansvarlig for TV i Samsung Norge.

Samsung hadde laget et eget "tre" av kurvede skjermer. Foto: Geir Amundsen

Hvorfor så bøye skjermen? På den ene siden viser markedsundersøkelser at mange synes det ser bra ut. Design er som kjent en viktig salgsutløsende faktor i TV-markedet. Og design blir ikke mindre viktig i takt med at skjermene vokser og følgelig tar stadig større visuell oppmerksomhet i stua.Produsentene er også veldig opptatte av å fortelle om hvor mye bedre dybdefølelsen i bildet skal bli med en kurvet skjerm. Avstanden til øyet blir dessuten riktigere, hevdes det, og gjenskinnet fra skjermen blir mindre. Vi er nå ikke helt overbeviste.

På spørsmål om hvor stor skjerm, seeravstand og betraktningsvinkel bør være for optimal effekt, har vi ikke fått noen entydige svar.

Ultra HD

Er fokuset på kurvede skjermer overraskende stort, er det nærmest som forventet at Ultra HD er en av messens megatrender. Skjermer med fire ganger høyere oppløsning en dagens HD-TV-er sprer seg utover i produsentenes modellserier, og alt tyder på at 4K-UHD(3840 x 2160 piksler) på kort tid vil bli den nye standarden for skjermoppløsning.

Panasonic har som kjent dessverre gitt opp plasma. Nå lover de at LCD-TV-ene skal ha like god bildekvalitet. Vi tviler, men den nye AX800-serien med UHD-oppløsning så unektelig bra ut. Kommer som 58 og 65 tommer. Foto: NTB scanpix

Men bildekvaliteten på Ultra-HD handler om mer enn økt oppløsning. Bedre fargegjengivelse og flere bilder per sekund er også en del av pakka, noe det snakkes mye om på CES-messen.Skjønt kravene til å kunne sette UHD-stempelet på TV-en er begrensede, både hva gjelder fargegjengivelse og bildefrekvens. Det betyr at forskjellene i bildekvalitet kan bli stor fra den ene UHD-TV-en til den andre. Noe å ha i bakhodet når du skal handle 4K-TV.

Sikkert er det at 4K-modellene blir flere, og prisene lavere i 2014. ## Innhold

På CES-messen er det også mye fokus på innhold i 4K, og det ble annonsert flere partnerskap mellom apparatprodusenter og innholdsleverandører.

Skyt ferien i 4K med Sonys 4K konsumentkamera FDR-AX100. Foto: Geir Amundsen

Netflix-sjef Reed Hastings kunne fortelle at de vil levere egenprodusert og innkjøpt 4K-innhold på UHD-TV-ene til blant andre Samsung, Sony og LG. Bitraten på 4K vil ligge på drøye 15 Mbps sekund, opplyser Netflix.Sony ser heller ingen grunn til at du ikke skal kunne filme selv i 4K, og lanserte et 4K-handycam-kamera som vil koste 2000 dollar, eller cirka rundt 12-13.000 kroner.

Smartere TV-er

LGs webOS skal gi en bedre og raskere smart-TV-løsning. Foto: Geir Amundsen

Smart TV-er er ikke noe nytt. Men hvor smarte de har vært kan diskuteres. Ting har gjerne tatt lang tid, og brukergrensesnittene har kunnet ta motet fra selv de ivrigste entusiastene. Så innrømmer da også TV-produsentene at smart-TV-bruken har vært heller lav.Det akter man å gjøre noe med, og mye kan tyde på at 2014 blir året smart-TV-ene virkelig blir smarte. Økte prosessorkrefter er en ting, nye og bedre operativsystem en annen.

Kinesiske Hisense, som forøvrig proklamerte at de akter å bli verdens tredje største produsent av TV-apparater innen fem år, har implementert Android, mens LG satser på at WebOS som de kjøpte fra HP skal gjøre susen for smart-TV-ene deres.

— WebOS er den nye plattformen i TV-ene våre, og det skal gjøre smart-TV til en helt ny opplevelse. Folk synes dagens smart-TV er for komplisert. WebOS skal gjøre det mye enklere og kraftigere, sa LGs Scott Ahn.

Tale- og bevegelsessensorene skal ha blitt bedre, og flere produsenter stiller på startstreken med bedre og smartere fjernkontroller i 2014. Les mer

Slik fungerer LGs nye smart-TV

OLED tar tid

LG satser stort på OLED, med både kruvede og flate skjermer. Foto: Geir Amundsen

Mens Samsung, Sony og Panasonic knapt nevner OLED på årets messe, er LG desto mer på hugget. Så er det heller ingen hemmelighet at OLED-varianten de tre førstnevnte benytter, såkalt RGB-OLED, har vist seg å ha store produksjonstekniske utfordringer.LG har tilsynelatende bedre kontroll på sin white-OLED-produksjon, og var da også først i butikk med OLED.

-Vi har som mål å bli først og størst på OLED, og vil at kundene skal forbinde OLED med LG slik en viss konkurrent av oss gjerne forbindes med LED-TV, sier produktspesialist i LG Norden, ChristianNilsson.

LG vil i 2014 ha fem OLED-TV-er på menyen, blant annet en 55, 65 og 77 tommer med UHD-oppløsning. Priser er ikke satt, men regn med at dette kommer til å koste. Pris er derimot satt på LGs nye 55-tommer med buet skjerm, 55EA970V, nærmere bestemt 64 999 kroner.

Bøybare TV-er og 5K

LG viser også frem en bøyelig OLED-TV på messen. En 77 tommer som med et tastetrykk endrer form fra flat til kurved. Også Samsung viste frem en slik bøybar TV, nærmere bestemt en 85-tommer stor LED-TV. Begge bøyelige prototyper som vi kanskje vil se i produksjon en gang i fremtiden.

Knut-Eirik Rørnes, ansvarlig for TV i Samsung Norge, blir rene smågutten ved siden av Samsungs 105 tommer store 21:9 TV. Foto: Geir Amundsen

Og så var det 5K-TV-ene da. Ja du leste riktig. Både Samsung, LG og Toshiba viser frem hver sine ultrabrede 105-tommer med 5120 x 2160 bildepunkter.

Ta en 16:9-formats 4K-TV og legg på 1000 ekstra bildepunkter i bredden, og du får en 21:9 formats TV skreddersydd for visning av kinofilm i originalformat. Foreløpig bare prototyper, men 21:9-formatet ikke noe nytt i TV-verden.

Hva skjedde med 3D-TV?

Har du kjøpt deg ny TV i løpet av de par siste årene er det stor sjans for at den er 3D kompatibel. Knapt brukt 3D sier du? Da er du ikke alene. 3D har endt opp med å bli noe mange har, men som få benytter.

Kanskje ikke så rart når valget står mellom passive 3D-systemer som halverer oppløsningen og aktive som fort blir slitsomt for hode og øyne.

Mange med oss mener derfor at 3D først vil kunne bli en suksess når 3D-brillene kan tas av. Men brilleløse, såkalte autostereoskopiske skjermer, har fortsatt en lang vei å gå skal vi dømme ut fra de få smakebitene som serveres på CES-messen.

Les mer:

Sonys TV-nyheter