Den norske elbilprodusenten Think begjærte seg selv konkurs i mai i år. Regninger ble ikke betalt, og selskapet klarte ikke finne nye investorer.

Nå har den russiske entreprenøren Boris Zingarevich meldt sin interesse, og han mener det skal være mulig å gjenoppta produksjonen av elbilen neste år, skriver svenske Auto Motor& Sport.

Produksjonslokalene for Think ligger i Valmet i Finland.

Stått stille siden mars

Selskapet har slitt i mange år, og tross stor etterspørsel av bilene, ikke klart seg uten stadig nye tilskudd av kapital. Både Stein Erik Hagen og Petter Stordalen har satset på elbilen, uten at selskapet har kommet skikkelig på fote.

I slutten av juni leverte Think inn konkurspapirene til skifteretten. Da hadde produksjonen av elbilene stått stille siden mars.

— Vi greide ikke få inn ny kapital slik at vi kunne fortsette driften, opplyste pressekontakt James Andrew.

Think har også et heleid datterselskap i Michigan i USA.

Tøff konkurranse

Markedet for elbiler er hett, men etterhvert som teknologien har blitt omfavnet av de store og etablerte bilprodusentene, har prisen sunket og størrelsen økt på bilene.

Nissan Leaf og Chevrolet Volt/ Opel Ampera er større og har høyere toppfart og bedre rekkevidde.

Mitsubishi iMiEV og de tilsvarende søsknene fra Peugeot og Citroën er omtrent så store som Think, og spesielt iMiEV har gjort stor suksess på det norske markedet.

Om russeren Boris Zingarevich klarer å få i gang produksjonen, skal selskapet få navnet Electric Mobility Solutions AS.