Det handler ikke bare om konger, dronninger, bønder, tårn og springere når det spilles om VM-tittelen i New York.

Sjakk-VM skal spilles i et glassbur nederst på Manhattan med utsikt til Brooklyn Bridge. Rundt hjørnet ligger Wall Street – hvor pengemakten rår. På alle kanter et marked på 300 millioner amerikanere som, når de har fått ristet av seg presidentvalget, er mulige sjakkspillere.

Magnus Carlsen har de siste ukene tenkt mest på hvilke åpninger han skal bruke på sjakkbrettet i New York i disse dagene. Rundt ham har han rekke personer også tenkt på de åpninger i det nordamerikanske markedet som kan åpenbare seg for Carlsen & co. Åpninger som kan gi ham en lønn som står i stil med hans evner til å utmanøvrere alle på sjakkbrettet. I fjorårets ligning sto han oppført med en inntekt på 14 millioner kroner.

Vegard Arntsen er daglig leder i Sponsor Insight. Foto: Bildet brukt med tillatelse fra Sponsor Insight

— Om han lykkes, dobler han fort sine sponsorinntekter, sier ekspert på sport og sponsing, Vegard Arntsen, daglig leder i konsulentselskapet Sponsor Insight.

Magnus Carlsen er en liten pengemaskin. Liten i den forstand at han ikke er helt i samme inntektsliga som mange andre sportsstjerner i verdenstoppen.

Omsetningen i hans selskap Magnuschess AS er for eksempel ikke mer enn fire-fem måneders lønn for en god fotballspiller i en av de store ligaene i Europa. I 2015 omsatte selskapet hans for 13,4 millioner kroner. Overskuddet var på drøye ni millioner.

Dette selskapet som holder styr på den forretningsmessige delen av sjakkmesterens inntekter, er eid av Magnus selv og hans far Henrik Carlsen. Den regjerende mester har 85 prosent av aksjene i selskapet.

Samtidig er det ikke penger som driver Magnus Carlsen ved sjakkbrettet.

— Han kjenner verdien av pengene, men det er ikke det som motiverer ham til å spille god sjakk, sier manager Espen Agdestein.

“Småpenger” i premie

Premiepengene som Magnus Carlsen kan få etter at de 12 sjakkpartiene på Manhattan er ferdigspilte, er bare småpenger mot det han kan håve inn i sponsorkroner fra amerikanske selskaper. Premiepotten er på totalt én million euro (ca. ni millioner kroner). Vinneren får 60 prosent og taperen det resterende.

Store selskaper og konsern liker smarte unge menn som appellerer til et yngre marked.

— I New York har vi muligheter til å kunne fange interessen til innflytelsesrike personer, store merkevareprodusenter og folk med penger. For at sjakken skal utvikle seg videre, trenger man penger. Slik er det bare, sier Agdestein.

Manager Espen Agdestein sammen med Magnus Carlsen. Foto: Ruud, Vidar

Carlsen har lenge jobbet mot det amerikanske markedet og nå er det gylne muligheter til å skaffe seg nye avtaler. Mens de under VM-kampen mot Vishy Anand i Sotsji i 2014 var akkreditert et 20-tall journalister (de fleste norske), er det til kampen i New York akkreditert 200 mediefolk.

For å kunne bedre operere i USA, har Team Carlsen leid inn agenthjelp som kjenner amerikansk virkelighet bedre.

— Vi har et samarbeid med noen i USA, men vi har ikke offentliggjort dette ennå. Akkurat nå har vi fullt fokus på matchen. Det viktigste for oss er at Magnus skal spille topp sjakk, sier Agdestein som har vært på plass i New York siden sist helg.

Magnus Carlsen kom tirsdag.

Ny app på gang

Bak sjakktrekkene skal det gjøres viktige trekk i forretningsverden. Det handler ikke bare om inntekter for Magnus direkte. Under VM i Sotsji for fire år siden lanserte han appen PlayMagnus gjennom selskapet med samme navn. Dette er en sjakkapp for telefoner og nettbrett som lar spilleren spille mot Magnus på det nivået han var på fra seksårsalderen og opp til tenårene.

PlayMagnus har vært en suksess, men det har hatt noen begrensninger. Veldig mange av dem som har lastet ned appen, har stoppet opp når det viser seg at de ikke klarer å vinne mot App-Magnus etter at de er kommet opp Carlsens nivå som niåring.

Nå skal de bruke VM-kampen på Manhattan for alt den er verdt. De har ny app klar for lansering.

PlayMagnus ledes av Kate Murphy og har i dag 13 ansatte. Hun er klar på at VM-kampen i New York nærmest er som en gave.

— Vi har ansatt et amerikansk PR-byrå for å sikre oss at vi har de riktige mediene til stede på lanseringsdagen, sier Murphy til Aftenposten.

Dagen for slipp av det nye produktet er foreløpig satt til 14. november. Det vil si at lanseringen kommer samme dag som Carlsen setter seg til 64 svarte og hvite ruter for å spille det tredje partiet mot Sergej Karjakin.

Magnus Carlsens selskap Magnuschess har 53 prosent av aksjene i PlayMagnus. Blant samarbeidspartnerne finner vi eiendomsinvesteringsselskapet Magnus Capital Partners i New York og Silicon Valley Bank.

— Vi trenger selskaper som hjelper oss å snakke om sjakk. Vårt mål er å ta sjakken ut til flere mennesker og gjøre verden til et smartere sted. Det hadde jo vært fantastisk om Apple forhåndsinstallerte appen vår på alle sine telefoner. Selskaper som jobber med kunstig intelligens som IBM og andre store selskaper som for eksempel Google ville vært gode samarbeidspartnere, sier Murphy.

Hun snakker ikke så mye om kroner og øre, og hun vil ikke si så mye om det nye produktet som lanserer i løpet av VM.

— Det handler om en treningsapp for sjakkspillere. Vi har laget et helt nytt produkt som har til hensikt å forbedre sjakkspillet til brukeren. Det er også et produkt som kan brukes av en som aldri har spilt sjakk før. Det nye produktet har et mye større marked enn PlayMagnus-appen, sier Murphy.

Kunnskap og intelligens

Sponsorekspert Vegard Arntsen er helt klar på hvilke type selskaper det er som kommer til å gjøre Magnus Carlsen til en sportsstjerne med en inntekt som mer ligner en Premier League-spiller enn en reserve i Championship.

— Det er bedrifter som selger på kunnskap og intelligens. Det er selskaper som vil understreke at det de driver på med er smart og har et høyt presisjonsnivå, sier Arntsen.

Han er klar på at Magnus Carlsen ikke er en som sponsorene vil ha til å selge typiske forbruksvarer. Men sjakkongen har samtidig dukket opp i en reklamekampanje for Felleskjøpet, og vannprodusenten Isklar er en av hans sponsorer.

— Han har en personlighet som stikker seg ut, sier Arntsen som er sikker på at det ligger store penger i andre enden av nok en VM-seier.