Denne overraskende konklusjonen trekker Norges Automobilforbund etter at forbundets magasin Motor har testet nye og slitte piggdekk og piggfrie vinterdekk

Fire slitte vinterdekk ble testet sammen med nye.

Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø presterer dekkene ganske likt.

Forandring

Det skjer en betydelig forandring når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. De piggfrie dekkene har kortere bremsestrekning på is enn piggdekkene som ble testet. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter mønsterdybde.

Årsaken til denne overraskende forandringen er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert med slitasje. Det er med andre ord først og fremst piggene som gir de gode is-egenskapene når dekket er nytt.

— De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i Motor. Han legger til at de piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø.