Lokomotivet, eid av CargoNet, skulle flyttes fra ett spor til et annet inne på et verkstedområde til Mantena, i Nydalen i Oslo, da hendelsen skjedde.

Lokføreren betjente loket som normalt, men da han skulle bremse toget startet det å akselerere kraftig. Toget sporet ikke av da det i en hastighet på rundt 79 kilometer i timen kjørte opp sporsperren, men fortsatte ukontrollert mot stoppsignal ned mot Alnabruterminalen i over 100 kilometer i timen før lokføreren fikk koblet ut batterispenningen på batteribryteren slik at det mistet fart.

Lokomotivet var inne for sjekk etter en lignende hendelse der lokomotivet hadde ukontrollert pådrag.

Undersøkelsene til Statens Havarikommisjon transport viser at «i forbindelse med gjenoppbyggingen av motor 3 etter en brann, har to kabler blitt koblet feil». Feilen førte til at når man satte kjørekontrolleren i posisjon for elektrodynamisk motstandsbrems, fikk man pådrag istedenfor brems.

Etter hendelsene har CargoNet AS sammen med Mantena innført flere tiltak som skal forhindre lignende hendelser. Ingen personer ble skadd under hendelsen. (©NTB)