Hvordan kan man nå en ambisjon om ei samla omsetning av lokalmat— og drikke på 10 milliarder innen 2025, var spørsmålet landbruks- og matministeren stilte da store deler av den norske matbransjen møttes i Berlin sist uke. Her arrangeres nå en av verdens største forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv, Grühne Woche. Hele næringskjeden fra bonden til dagligvarekjedene er til stede for å vise fram norske produkter, de fleste av dem lokale nisjeprodukter. I år er Sørlandet en av regionene som får presentere seg på messa.

Spesialprodukter av høy kvalitet

Stadig flere kjøper lokalmat, og omsetninga øker hvert år.Vi vet at den norske forbrukeren er opptatt av å kjøpe norskprodusert mat, og med lokalmat får man også spesialprodukter av høy kvalitet fra sin bygd eller region, fra en bonde man gjerne kjenner. Norsk lokalmat gjør seg ikke bare bemerka her hjemme. Ost fra små ysterier i hele landet oppnår heder og medaljer i internasjonale konkurranser. Dette er ei viktig og spennende utvikling som styrker mangfoldet av norske matvarer. Men slike produkter oppstår ikke fra ingenting.

Tomme gårdsbruk og gjengrodde kulturlandskap gjør ikke samme nytten.

Lokalt landbruk er ei forutsetning for lokalmatproduksjon. Levende bygder og spredte gårdsbruk skaper også muligheter for å selge opplevelser til turister. Tomme gårdsbruk og gjengrodde kulturlandskap gjør ikke samme nytten. Det er positivt at regjeringa ser verdien av den lokalproduserte maten og andre tilleggsnæringer til den vanlige gårdsdrifta, og løfter fram dette. Men det er et paradoks at samtidig som selve produktet blir satsa på, er flere av de politiske virkemidlene som gjør det mulig å ha en så stor og mangfoldig nisjeproduksjon rundt om i landet, satt i spill.

Verdikjeden for mat

Markedsordningene er en bærebjelke i det geografisk spredte norske landbruket. De sørger for at bonden får levere råvarene sine, uansett hvor han eller hun bor, hvor stor produksjonen er eller hvilken dag i året det er. Regjeringa har fått et utvalg til å evaluere ordningene, med utgangspunkt i eget ønske om økt konkurranse i verdikjeden for mat. Et mindretall i utvalget foreslår å fjerne ordningene. Da fjerner du samtidig grunnlaget for lokalmatproduksjon.

Av erfaring vet vi at mangfoldet av nasjonale produkter blir mindre med økt import

For de som starter med nisjeprodukter, gjør det som regel med utgangspunkt i den drifta som allerede er på gården, og med melkebilen som kommer innom hver tredje dag som trygghet. En dag trenger du kanskje mye melk til å yste, en annen dag passer det bedre å sende alt som er på tanken med melkebilen. Selv de mest etablerte nisjeprodusentene leverer melk, kjøtt, frukt og grønt som blir til vanlige produkter i dagligvarebutikken, i tillegg til lokalmatproduksjon. Et etter hvert rikholdig utvalg norskprodusert ost fra lokale ysterier har mange kilo Norvegia i ryggen.

Variert landbruk

En framtidig økning i lokalmatproduksjonen er avhengig av at markedsordningene består og at de politiske virkemidlene blir brukt til å opprettholde et variert landbruk over hele landet. En økt lokalmatproduksjon er også avhengig av et marked. I dag er konkurransen sterk fra importert spesialost produsert i land med lavere produksjonskostnader enn det vi har. Det pågår forhandlinger mellom Norge og EU om import på landbruksvarer. Av erfaring vet vi at mangfoldet av nasjonale produkter blir mindre med økt import. Dersom ambisjonen er å øke omsetninga av lokalmatprodukter, må regjeringa sikre markedet for disse varene ved å stå på kravene i forhandlingene med EU.

Selv om smaken og kvaliteten er produsert lokalt, er politiske virkemidler styrt fra landbruksdepartementet i Oslo en av de viktigste råvarene i lokalmatprodukter. Disse må brukes riktig slik at det lokale landbruket består.