— Det er sterkt konkurransevridende når useriøs utenlandske aktører slipper unna med å la være å betale bompenger. Det dreier seg om store summer. Jeg må for eksempel ut med 1100 kroner i bompenger når en av mine lastebiler kjører strekningen Jæren-Hamar tur-retur, sier Kjell N. Nilsen.

Fylkeslederen i Norges Lastebileier-forbund i Vest-Agder mener utlendinger årlig unnlater å betale et par hundre millioner kroner i bompenger på norske veier. Han er glad for at departementet omsider ser ut til å ta fatt i problemet som transportnæringen har kjempet for i åtte år.

Samferdselsdepartementet sendte før helga et forslag til ny forskift med påbud om bruk av elektronisk betalingsenhet i tyngre kjøretøyer ut på anbud.

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen i samferdselskomiteen mener økt betaling i bomstasjonene på Sørlandet vil bidra til at veieprosjektene kan betales ned raskere.

— Fire samferdselsministre har diskutert muligheten for å innføre obligatorisk bompengebrikke i alle lastebiler, men først nå skjer det noen. Nesten ingen av de utenlandske transportørene gjør opp for seg når de kjører gjennom bommene, hevder stortingsrepresentanten fra Fremskrittspartiet.

Samferdselsdepartementet legger opp til at kontroll av bruk av obligatorisk bompengebrikke skal inngå som en del av Statens vegvesens og politiets kontroll av trafikk med tunge kjøretøy.