To psykologer, en prest og en sosialantropolog skal matche seks personer ut fra personlighetstester og dybdeintervjuer. Så skal de gifte seg.

Programserien på åtte deler følger oppturene og nedturene de tre ferske ekteparene gjennomgår, fra det første møtet under vielsen i Tinghuset, til de flytter sammen og må fungere sammen i hverdagen. Konseptet kommer fra Danmark, der to av de tre parene ble skilt etter fire uker.

Medieforsker Paul Bjerke er skeptisk til TVNorges satsing på denne type reality.

— Blir et konsept for ekstremt kan det føre til problemer for eget varemerke. Man kan stille spørsmål ved om et konsept som Gift ved første blikk er fornuftig for TVNorge, som har hatt en veldig seervekst.

- Hvor går grensen for hva man kan finne på på TV?

— Grensen nås først når TV-selskapene oppdager at det ikke er smart, at det ikke er regningssvarende.

- Dårlig idé

Skribent Kadra Yusuf er blant dem som har reagert sterkt på at det blir gjort underholdning av arrangert ekteskap. I en kronikk iVGskriver hun blant annet:

«God underholdning, reklameinntekter og alminneliggjøring av et fenomen som krenker unge mennesker og i verste fall tar liv, er altså det man står igjen med.»

TilVårt Landsier psykolog og professor i psykologi ved Høgskolen i Bergen, Frode Thuen:

— All erfaring viser at forhold inngått på TV ryker. Jeg har ingen tro på at det kan komme lykkelige ekteskap ut av et slikt konsept. Dette er det ultimate eksempelet på at reality-sjangeren ikke har noen grenser.

Nakne her og der

Slik ser det ut når TV-kanalen VH1 reklamerer for sin nye serie Dating Naked.

FOTO: Scott GriesI USA tøyer man grensene enda et hakk. Der kan TV-publikumet se et par løpe rundt i villmarken uten en tråd på Discovery (

Naked and Afraid ), VH1 har latt folk date nakne (

Dating naked ) og TLC sender sine deltagere på husshopping i bare nettoen (

Buying naked ).

Begynner TV-selskapene å bli helt ute av kontroll desperate?

— De er ute etter å utvide spekteret for hva man kan presentere, målet er ikke å nå størst mulig publikum, mener Bjerke.

— Og det er ungdom de først og fremst er opptatt av.

Bjerke synes realitysjangeren er interessant, fordi den går i alle mulige retninger, fra gammeldags familieunderholdning (kokkeprogrammer, Hver gang vi møtes ) til det ekstreme ( Big Brother, Paradise Hotel ). Han mener imidlertid at man bør sette spørsmålstegn ved det etiske aspektet ved den siste varianten.

— Mange kaster alle hemninger for å komme på TV. I mange tilfelle utfordres pressens Vær varsom-plakat der det står at man ikke skal utnytte folks manglende dømmekraft. Det har vært forsket lite på folk som har stilt seg til skue på fjernsyn, men det er neppe lurt for videre karrière å delta i en del ekstremvarianter av reality.

Må klage selv

Burde reality-deltagere beskyttes mot seg selv? I PresseforbundetsVær Varsom-plakat(som også TV-kanalene er underlagt) paragraf 3.9 står det blant annet:

«Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft.»

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, sier imidlertid at dette ikke gjelder deltagere i program som Gift ved første blikk .

— Det er slik at folk selv må føle seg krenket for at vi skal ta opp en sak. Og det har, så vidt jeg vet, ennå ikke kommet klage fra en realitydeltager.

- Ønsker ikke å sjokkere

TVNorges kommunikasjonsdirektør, Espen Skoland, kommenterer kritikken av Gift ved første blikk slik:

– Paul Bjerke forutsetter at dette blir et veldig kontroversielt program. Og jeg kan forstå at han tolker det slik. Men vårt målet er ikke først og fremst å sjokkere, men å engasjere. Vår visjon er å gi seerne gode opplevelser som de vil dele med andre.

– I dag er det slik at nesten halvparten av alle som gifter seg skiller seg. Ekteskapet er inne i en krise, og som institusjon engasjerer ekteskapet svært mange. Vi tar tak i en samfunnsutfordring og setter den på spissen.

Om Bjerkes påstand om at målet ikke er å nå størst mulig publikum, sier Skoland:

– Vi lever av reklame, så påstanden om at vi kun er ute etter å «utvide spekteret for hva man kan presentere» faller vel på sin egen urimelighet. Riktignok er det slik at innenfor reality-TV så er det naturlig at strikken tøyes mer og mer, men for oss er hovedmålet alltid å få flest mulig seere. Og vi vil engasjere, heller enn å sjokkere.

Han mener heller ikke at det er nødvendig å beskytte deltagerne mot seg selv.

– Deltakerne i «Gift ved første blikk» er voksne mennesker som har prøvd alt i jakten på den rette. De casting-ansvarlige har søkt etter helt andre mennesker enn de man ser på «Paradise Hotel» eller «Big Brother».

- De som ender opp på skjermen har gjennomgått grundige personlighetstester og dybdeintervjuer, utført av fagfolk, og de har hatt anledning til å trekke seg når som helt under innspillingen.