AGDER: — I fjor var det 750 registrerte sykkelulykker i Vest- og Aust-Agder. I underkant av 500 av ulykkene var så alvorlige at syklisten måtte til sykehus eller legevakt, forteller Ole Rath , distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder.

13.000 sykkelulykker

Ifølge Trygg Trafikk registreres det hvert år rundt 13.000 sykkelulykker i Norge. Mørketallene er trolig store. Rundt 5000 av syklistene som er involvert i ulykkene søker legehjelp. Så langt i år har fem personer omkommet på landsbasis, som følge av trafikkulykker hvor en syklist har vært involvert.

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

— Tallene har vært stabile de siste ti årene. Det er vanskelig å svare på hva som er hovedårsaken til ulykkene, men mens biler og veier blir tryggere og bedre, så er syklister fortsatt like sårbare som før. Og syklistene sykler jo bare fortere og fortere, sier Rath.- Det er jo kun rundt fire prosent av den norske befolkningen som sykler regelmessig. Derfor er ulykkestallene i forhold til mengden syklister dystre, påpeker han.

- Bør endre trafikkreglene

Distriktslederen mener at tallene illustrerer at det å sykle ikke er ufarlig, og at syklister og bilister må bli mer bevisste på trafikkreglene.

VIKEPLIKT: Andelen syklende er på landsbasis rundt fire prosent. I Kristiansand er andelen opp mot ni prosent, ifølge tall fra 2009. Bildet er fra Fiskåtangen. Ifølge trafikkreglene har syklistene vikeplikt for bilister ved kryssing av gangfelt. Foto: Kjartan Bjelland

— Man bør se på om trafikkreglene bør endres i favør av den svakeste part, mener Rath, som opplyser om at en tredjedel av dem som skader seg på sykkel er under 14 år.- Den gruppa har ikke samme forståelse for trafikkregler som voksne. Derfor bør man innføre enklere trafikkregler, samt skilting som er lett å forstå for barn helt ned i tiårsalderen, mener han.

Vikepliktsreglene endret

24. mai ble vikepliktsreglene endret i statsråd, etter omfattende høringsrunder. Hovedreglene er de samme som før, men en del justeringer får konsekvenser for både bilister og syklister.

— Det kan være vanskelig å få med seg at vikepliktsreglene er endret. Derfor er det viktig å informere om nye endringer, slik at trafikantene vet hvordan de skal oppføre seg i trafikken. Forhåpentligvis vil de nye endringene styrke syklistenes trygghet i trafikken, sier Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk, og forklarer noen av endringene:

— Nå er det ikke lenger tvil om vikeplikten når en bilist skal svinge inn til en parkeringsplass, et torv eller et annet sted, når bilisten krysser en gangvei, en sykkelvei eller et fortau. Før var det ikke presisert at bilisten i

Vikepliktsreglementet slår nå fast at bilene som krysser innkjøringen til en eiendom, en bensinstasjon, et torv eller liknende har vikeplikt for syklistene. Syklister kan nå derfor krysse innkjøringen ved Hennig-Olsen is i Kristiansand med god samvittighet, ifølge Trygg Trafikk. Til høyre står Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

dette tilfellet har vikeplikt for syklister. Det er det nå, sier distriktslederen, som trekker fram innkjøringen til Hennig Olsen is som aktuelt eksempel. Her må bilistene vike for syklister. Bilisten har imidlertid ikke vikeplikt for syklister eller gående som er på vei inn til den aktuelle eiendommen.

Et steinkast unna, over gangfeltet ved Xstrata, gjelder hovedregelen. Her må syklistene vike for bilistene.

— En annen endring gjelder for bilister som skal ut eller inn av gårdsplassen sin. Nå har bilistene også vikeplikt for syklister i dette tilfellet, mens de før kun hadde vikeplikt for gående, forklarer Rath.

En tredje endring i regelverket, gjelder kjørende som skal svinge på en rett strekning. Da har bilisten vikeplikt for gående og syklende som spaserer eller går langs veiskulderen.