KRISTIANSAND: — Det er over tre år siden vi gjorde noe med avisen sist, og det var på tide å gjøre noe med designet nå. Alt har sin tid, sier Trond Heitmann, designsjef i Fædrelandsvennen.

Lørdag 19. oktober blir Fædrelandsvennens nye papiravis lansert, der dette blir de viktigste forandringene:

  • Papiravisen får nytt design. Det betyr blant annet nye skrifttyper og en klarere prioritering mellom sakene som kommer på trykk.

  • Det blir gjort store forandringer i helgemagasinet. Det kommer ut i nytt format, på glanset papir og med mye nytt innhold.

  • Papiravisens to deler blir slått sammen til en. Dermed skal avisen bli hendigere, men den blir også vanskeligere å dele.

Spent

En av de vanskelige beslutningene for Fædrelandsvennen i omleggingen har vært om papiravisen fortsatt skal komme ut i to deler. Det endte med at de to delene nå blir slått sammen.

— Vi er klar over at vi utfordrer folks lesevaner ved å slå sammen avisen til en del, og vi er veldig ydmyke i forhold til det. Men vi tror produktet vil bli bedre og vi vet at et flertall av leserne er positive til at avisen kommer i en del, sier redaktør Jostein Ravnåsen som har ledet arbeidet med Fædrelandsvennens nye papiravis.

Problemet med en avis som kommer i to deler, er blant annet at begge delene må være like store. Det skaper trøbbel hvis man har mye stoff til del en og lite til del to.

— Vi mener at ved å komponere avisen annerledes, hever vi også kvaliteten på produktet, sier Jostein Ravnåsen.

Mer fellesstoff

Det er likevel i magasinet God Helg de største forandringene kommer. Magasinet som ble lansert i 2006 får glanset papir, nytt design og nytt format.

Det samme skjer i magasinene som blir utgitt av Fædrelandsvennens samarbeidsaviser Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen.

— Vi gjør denne omleggingen for å kunne gi et bedre tilbud til leserne våre i helgen. Med nytt, glanset papir og nytt format blir trykkvaliteten flottere, noe også annonsørene etterspør. Ved å samarbeide med de andre regionavisene på noen stoffområder, kan vi også gi et bredere tilbud til våre lesere, sier magasinsjef Gro Seland.

I det nye magasinet blir det mer stoff som God Helg deler med de andre mediehusene. Blant annet spaltister som komiker Jon Niklas Rønning og prest Sunniva Gylver.

— Reportasjene og sakene kommer fortsatt til å være lokale. Men i tillegg kommer det innhold som er felles. Slik som mat, vin, reiser og teknologi.

Sammendrag

Fædrelandsvennens nye papiravis blir lansert i en tid da en hel bransje lurer på hvor lenge det skal trykkes papiraviser og hvilken plass den vil ha blant de digitale mediene.

— Papiravisen er fortsatt populær blant våre abonnenter. Det er få som har reservert seg mot papiravisen og som kun vil ha digitalt abonnement. Jeg er overbevist om at den vil leve i mange år fremover, sier Jostein Ravnåsen.

Etter at mediehuset la om til abonnement på nett, har prinsippet vært at alt stoff skal publiseres i alle kanaler. Det fortsetter også med den nye papiravisen.

— Det er noen år siden vi publiserte sakene på papir først. Papiravisen blir mer et sammendrag av det som har skjedd på Sørlandet og vi tror papiravisen fortsatt vil være viktig for mange av våre lesere, sier Jostein Ravnåsen.