Det er andre gangen på under ett år at Tim Cook besøker Midtens rike.

Analytikere ser besøket i sammenheng med at Apple forsøker å sikre seg et bedre fotfeste i verdens største mobilmarked.

Vil ha større salgskanal

De mener Cook dro til Kina for sikre avtale med landets og verdens største mobiloperatør, China Mobile.

Cook møtte styrelederen i China Mobile, Xi Guohua, men det er ikke opplyst hva som kom ut av samtalene.

China Mobile har 64 prosent av mobilmarkedet i Kina.

I forrige måned opplyste det kinesiske selskapet at det ennå ikke var kommet til enighet om en avtale med Apple om deling av inntektene ved å tilby Apple-telefoner og utstyr i Kina, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Apple selger i dag sine smarttelefoner og nettbrett gjennom Kinas nest største og tredje største mobiloperatører, China Unicom og China Telecom.

Større enn USA

Cook lokket sine forretningspartnere med at Kina kan bli et større marked for Apple enn USA.

— Kina er for øyeblikket vårt nest største marked. Jeg tror svært sterkt at det kommer til å bli det største, sier Cook til det statlige nyhetsbyrået Xinhua (Det nye Kina).

Han presiserte ikke når dette kan skje.

Billigere smarttelefoner?

Apple hadde i tredje kvartal i fjor 5,7 milliarder dollar (31,5 mrd. kr) i salgsinntekter i Kina, mens salget i USA var på 14,4 milliarder dollar (80 mrd. kr).

Ifølge intervjuet med det kinesiske nyhetsbyrået sa Cook at Apple ”elsker” å introdusere nye produkter for det kinesiske markedet.

Heller ikke her utdypet han hva han mente, for eksempel om det betyr billigere utgaver av iPhone og iPad beregnet for et kinesisk massemarked.

Tall fra analyseselskapene Gartner og IDC viser at Apple taper markedsandeler i konkurransen med store utenlandske mobilprodusenter som sørkoreanske Samsung og innenlandske kinesiske produsenter.

Apple falt ned fra 4.- til 6.-plass på listen over de største selgere av mobiltelefoner i Kina i tredje kvartal i fjor, ifølge analyseselskapet IDC.

Flere butikker

Apple åpnet sin første butikk i Kina i 2010 og har i dag 11 butikker i Kina og Hongkong.

Cook sa selskapet har til hensikt å åpne flere utsalgssteder i årene som kommer.

Apple solgte rundt 3,3 millioner iPhone-telefoner i Kina i tredje kvartal i fjor, ifølge analyseselskapet Gartner.

Det var færre telefoner enn i andre kvartal Apple solgte 5,7 millioner smarttelefoner.

Nedgangen i salget kan ha vært påvirket av lanseringen av iPhone 5 senere på året.

Den nye smarttelefon iPhone 5 ble lansert i Kina i desember, nesten tre måneder etter at den kom på markedet i USA.

Før den offisielle lanseringen var telefonen tilgjengelig i Kina gjennom bl.a. import fra Hongkong.

Apple solgte over 2 millioner av iPhone 5 i uken etter lanseringen, ifølge den britiske avisen Financial Times.

roar.ostgardsgjelten@aftenposten.no