OSLO: Det tilsvarer omtrent et halvt statsbudsjett.

– Jeg er stolt av den planen vi nå legger fram. Det er viktig med en god og helhetlig plan som er gjennomarbeidet over tid, men den skal også gjennomføres, og vi legger listen høyt, sa samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) ha hun la fram planen fredag ettermiddag.

311 milliarder av midlene i Nasjonal transportplan skal gå til vei, 168 milliarder til jernbane og drøyt 19 milliarder til kystformål.

Halvere dødstall

Statsministeren åpnet pressekonferansen fredag med å vise til at også regjeringens tredje utgave av nasjonal transportplan (NTP) innebærer en økning i investeringene.

– Og den massive satsingen gir resultater. Det bygges mer vei og mer bane, og det satses mer på kollektivtransport enn tidligere, sier statsministeren.

Av det som allerede er oppnådd, trakk statsministeren fram at dødstallene på norske veier har gått kraftig ned.

– Vi er nå på det laveste nivået siden 1950-tallet og er kanskje det landet som har sikrest veier. At det skjer samtidig som vi kjører mer og transporterer mer på vei og bane, er et tegn på at noe går i veldig riktig retning, sier Stoltenberg.

Regjeringen har satt seg som mål å halvere antall omkomne i trafikken innen 2024. For å nå målet vil regjeringen blant annet bygge 780 kilometer vei med fysiske skiller mellom kjøreretningene, drive holdningsskapende arbeid, intensivere kontrollvirksomheten i trafikken og satse mer på gang— og sykkelveier.

På tiltak for syklister og fotgjengere skal det brukes 8,2 milliarder kroner i perioden. Regjeringen har som mål at sykkeltrafikkens andel av den samlede persontransporten skal økes fra 4 prosent i dag til 8 prosent i løpet av tiårsperioden.

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) kaller sykkelen en av de store vinnerne i planen.

Mest på Østlandet

42 prosent av den samlede satsingen på 508 milliarder kroner skal brukes på Østlandet. Region sør får 22 prosent av midlene, mens Vestlandet får 16 prosent og de resterende 20 prosentene deles likt mellom Midt-Norge og Nord-Norge.

– Dette er en god og balansert fordeling mellom regionene, mener samferdselsminister Marit Arnstad.

Hun trekker også fram fordelingen mellom de ulike transportformene og sier planen tar hensyn både til ulike behov på ulike steder i landet og at vei, bane, luftfart og skipsfart utfyller hverandre. De neste ti årene skal regjeringen bruke 168 milliarder kroner på jernbane. Utbyggingen av dobbeltspor på Østlandet blir periodens største jernbanesatsing.

Regjeringen legger opp til å bruke i alt 16,2 milliarder til skredsikring på riks- og fylkesveier i årene 2014-2023. Arnstad lanserte også en finansieringsmodell som skal sikre rasjonell bygging på noen prioriterte prosjekter. Fra nå av skal fremdriften i prosjektene bestemme bevilgningene, ikke omvendt – som det har vært en tradisjon for i norsk samferdselspolitikk. Når Stortinget vedtar prosjektet, vedtar de også når prosjektet skal være ferdigstilt.