12. mars er det ett år siden Kjell Nupen dødeetter et kort sykdomsforløp der han var aktiv til det siste. På timeplanen sto en reise til New York i mai, der han sammen med dronning Sonja og kunstnerkollega Ørnulf Opdahl skulle ha arbeidet en uke ved trykkeriet Universal Limited Art Editions (ULAE).

— Dødsfallet var både ventet og uventet, men det kom veldig brått, forteller Opdahl til Fædrelandsvennen. Sammen med dronningen besluttet han likevel å gjennomføre oppholdet hos trykkeren Bill Goldston ved ULAE der legendariske kunstnere som Robert Rauschenberg og Jasper Johns har trykket sine verk.

— Vi fikk veldig god kontakt med Goldston, og da vi forklarte ham situasjonen, kom ideen om å opprette et minnestipend i Kjells navn, sier Opdahl.

- Fantastisk mulighet

For i tillegg til et stipend på 50.000 kroner, inkluderer prisen én ukes opphold på Bill Goldstons trykkeri i New York.

Sune Nordgren er prosjektleder for H.M. Dronningens kunstnerstipend. Foto: Johannessen, Sara

— Det er en fantastisk mulighet for en ung grafiker å få oppleve et slikt eventyr, sier Sune Nordgren til Fædrelandsvennen.Svenske Nordgren er prosjektleder for stiftelsen H.M. Dronningens kunstnerstipend, og har en omfattende karriere som også inkluderer tre turbulente år som direktør for Nasjonalgalleriet fra 2003-06. Nå arbeider han for stiftelsen som er et resultat av samarbeidet mellom dronningen, Nupen og Opdahl, der dronning Sonja lærte å produsere egen grafikk, blant annet i Kjell Nupens verksted på Hånes.

— «The Queen Sonjas Print Award» har hittil vært nordisk, men skal nå bli en internasjonal pris som deles ut annet hvert år. I tillegg kommer «The Kjell Nupen Memorial Grant» som skal være en skandinavisk pris, forklarer Nordgren.

Navnet på vinneren skal alltid offentliggjøres på Nupens fødselsdag, og i år blir det på dagen han ville ha fylt 60 år.

Utdeling i London

— Selve prisutdelingen skal skje i oktober i London, der vi planlegger en utstilling med arbeidene til dronningen, Nupen og Opdahl, sier Nordgren.

— Prisen kommer i veldig rett tid. Grafikk har lenge vært litt stemoderlig behandlet, men det er nå stor interesse blant yngre kunstnere, også for det rent håndverksmessige, mener Nordgren.

Selv har han kjent Kjell Nupen siden 70-tallet, og er medforfatter til boken «Djupa spår og tydliga avtryck» som kom ut før jul. I den samtaler han om Nupen med trykkeren Ole Larsen i Helsingborg som hadde et tett, årelangt samarbeid med kunstneren fra Kristiansand.

— Kjell var en fantastisk grafiker, og rent teknisk veldig skikkelig, sier Nordgren.

Stort savn

— Som de fleste andre kunstnere hadde han et behov for å bli elsket, og det ble han da også. Delvis gjennom de offentlige utsmykningene, men mye takket være grafikken som han produserte til en pris folk hadde råd til å kjøpe, sier han.

Og savnet etter Nupen er fortsatt stort:

— Han var en sterk pådriver og initiativtaker, og vi savner alle sammen at han ikke er med oss lenger, sier Ørnulf Opdahl.

Kjell Nupen døde 12. mars 2014. Hvem som får det første minnestipendet i hans navn, blir kjent på det som ville ha vært hans 60-årsdag 5.september. Foto: Siv Dolmen

Kjell Nupen opprettet selv en stiftelse der han hvert år siden 2005 delte ut stipendier til unge, lovende lokale kunstnere. Det er ikke avgjort om dette skal videreføres.

— En hyllest til blåfargen

Kjell Nupens blå bilder settes inn i norsk kunsthistorie på Blåfarveværkets store sommerutstilling som åpner 9. mai.

— Utstillingen er en hyllest til blåfargen og til Kjell Nupen, forteller kurator Sandra Lorentzen som har ansvar for mønstringen.

«Blå stemninger» heter utstillingen der Nupens grafikk og malerier settes sammen med blå arbeider av størrelser som Edvard Munch, Harald Sohlberg, Ludvig Karsten, Harriet Backer og Oda Krogh.

Kjell Nupen hadde planlagt et opphold ved trykkeriet Universal Limited Art Editions i New York, men døde før det ble realisert. Nå får vinnerne av stipendet hans reise dit. Foto: Lars Hoen

— Det er første gang Nupens bilder settes inn i en kunsthistorisk kontekst, forteller Lorentzen. Av de totalt 76 verkene, er om lag halvparten skapt av Nupen, de øvrige av 16 navn som har skrevet seg inn i kunsthistorien.

- Fin dialog

— Nupen går inn i en fin dialog med sine eldre kolleger, sier Lorentzen som lenge har ønsket å vise bilder av kunstneren som ble kjent for sin egen blåfarge - Nupen-blått.

Blåfarveværket er lokalisert ved koboltgruvene på Modum i Buskerud, og sto på 1800-tallet for 80 prosent av verdensproduksjonen av blått pigment. Årets sommerutstilling er den 38. i rekken.

— Vår strategi er vanligvis å stille ut én samtidskunstner sammen med én eldre kunstner. Men når det gjelder Kjell Nupen, som er kjent for sin forkjærlighet for blåfargen, ønsket vi å sette ham i en større sammenheng, sier Lorentzen.

Alene med Munch

På utstillingen vil Nupens bilder blandes med de øvrige, men i et eget rom får han være i fred samen med sitt store forbilde Edvard Munch.

— Hvilken plass vil Nupen selv få i kunsthistorien?

— Det er vanskelig å si hvor han vil stå i fremtiden, men det ingen tvil om at han allerede har en stor og viktig plass i dag, mener Sandra Lorentzen.

Nupen-bildene på den blå mønstringen er i hovedsak lånt ut fra private samlere, og vises på Blaafarveværket fram til 20.september.

Stabile priser for Nupens verk

— Vi har ikke merket en veldig stor prisendring på Nupens kunst ut fra det vi har solgt på auksjon det siste året.

Det sier Gunnar Krogh-Hansen, leder for kunstavdelingen ved Blomquist som er Norges største kunsthandel. De selger kunst både gjennom ordinære auksjoner og på nett.

— De rimeligste maleriene ligger under 100.000 kroner, og de dyreste opp mot ca 250.000. For grafikk varierer prisen fra ca. 10.000 kroner for «vanlige» store blad til 30-40.000 kroner for de ekstra store, forteller han.

Grafikk på nettauksjon gjorde et prishopp umiddelbart etter Nupens død, men Krogh-Hansen mener det ikke kan trekkes en konklusjon ut fra det:

Spekulerte

— Samtidig med at Nupens priser har vist en positiv tendens, har mange andre levende kunstnere gjort det samme. Vi ser gjerne priser i et lenger perspektiv, kanskje 10 år eller lenger, før vi konkluderer, opplyser han.

"Gul skog" fra 1995 legges ut på Blomquists våraksjon, prissatt til 80.000 til 120.000 kroner

— Dessuten skal det ikke stikkes under stol at det var mange som spekulerte på at prisene ville fyke i været etter hans død, og at alt dette snakket har fått noen til å betale ekstra, mener han.Enkelte eiere av Nupens kunst regnet med å tjene godt på å selge etter mars i fjor, men hos Blomquist anser de ikke at kunstnerens bortgang gir grunn til å øke utgangsprisene:

— Mange forventer mye høyere priser fordi han er død, men vi vil ikke være med på å sette prisene så høyt som de ønsker. Det er ikke relevant om kunstneren lever eller ikke, det må være kvaliteten på kunsten som teller, og at bildene er relevante for norsk samtidskunst, sier Krogh-Hansen.

Lett å selge

Han sier Nupens kunst er lett å selge:

— Spesielt blant «halvunge» mennesker er han veldig populær. Kvaliteten er gjennomgående bra, og det er veldig høy teknisk kvalitet på alt han har gjort. Kanskje fant han en formel som var populær, selv om det ikke var så mye utvikling de siste 10-15-årene, mener Krogh-Hansen.

En gul krukke fra 1991 legges ut på Blomquists vårauksjon, prissatt til 80.000 til 100.000 kroner.

Kjell Nupen er representert med to verk på auksjonen 24. mars som har fått navnet «Vårens moderne & contemporary». Det ene er maleriet «Skog» fra 1991, priset til 80.000 — 120.000 kroner, det andre er en gul krukke fra 1995, priset til 80.000 til 100.000 kroner.- Begge er priset nøkternt, og vi er trygge på at de blir solgt, sier Gunnar Krogh-Hansen.

Politisk kunst skrinlagt

En stor utstilling med Nupens politiske kunst fra 70-tallet blir likevel ikke realisert.

— Den er veldig vanskelig å gjennomføre uten Kjell. Det var så mye som var i hans hode, og han skulle jo nærmest gjenprodusere en del arbeider.

Karin Hindsbo er direktør ved KODE, kunstmuseene i Bergen. Foto: Kjartan Bjelland

Det sier direktør Karin Hindsbo ved KODE i Bergen, som planla en stor politisk Nupen-utstilling da hun i 2013 var direktør ved Sørlandets Kunstmuseum. Samme år fikk hun sjefsstillingen i Bergen, og tok ideen med seg dit som en samproduksjon mellom KODE og SKMU.Hun ønsket å gjennomføre planen tross Nupens død, men ser nå at det ikke går.

— Det er ergerlig, men utstillingen var avhengig av ham. Han er veldig savnet både som menneske og kunster, sier hun.

— Men jeg har en drøm om å lage en ordentlig utstilling med Kjells arbeider. Det er egentlig ikke et spørsmål om det blir gjort, men når .