— Vi har helt klare regler som alle vet om, ikke minst Norges olympiske komité. Dette må ryddes opp i, sa det norske IOK-medlemmet Gerhard Heiberg til NRK etter å ha blitt kjent med Ludo-reklamen.

Det Idar Vollvik-eide selskapet la blant annet ut annonsen på Facebook. I markedsføringen av skiopphenget blir det brukt et bilde og en video av Marit Bjørgen. Vollvik sier til TV 2 at bildet av Bjørgen ble fjernet straks firmaet ble gjort oppmerksom på saken.

— Jeg synes ikke det er rettferdig at kritikken rettes mot oss. Det er ikke vårt bilde, det er et bilde fra en av våre leverandører. Det har ligget ute hos oss i to år, og jeg visste ikke en gang at det lå der, sier han.

Reglene sier at utøverne kun kan reklamere for offisielle sponsorer av IOK eller nasjonale olympiske komiteer under OL. Bjørgen-annonsen strider helt klart mot IOKs regler, fastslår Heiberg.

Markedsdirektør Morten Schønfeldt i Norges Idrettsforbund sier at Bjørgen ikke har noen avtale med Ludo og dermed er ufrivillig dratt inn i saken. (©NTB)