— Flyseteavgiften vil nok ha ganske mye å si for Kjevik, er jeg redd. I Kristiansand sliter vi allerede med lønnsomheten som følge av økte avgifter de siste to årene og de dårlige tidene i oljeservicebransjen. Mange ruter står og vipper på lønnsomheten allerede, og får vi i tillegg en avgift på 80 kroner setet på toppen, vil mange ruter bli ulønnsomme, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, til Fædrelandsvennen.

Kutt eller nedleggelser

Det vil i så fall få konsekvenser for flytilbudet fra landsdelens eneste lufthavn.

Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe. Foto: Widerøe

— Det betyr kutt i avganger eller nedleggelse av ruter, forteller Kongsteien.- Hvilke ruter da?

— Vi har ikke gått så detaljert til verks ennå, men vi var allerede i ferd med å redusere kapasiteten noe før denne skatten kom. Nå må vi starte prosessen på ny, og det blir ikke noe hyggeligere denne gang, sier kommunikasjonsdirektøren, og legger til at ruter med mye ferie- og fritidstrafikk er de første som ryker.

- Alle rutene vil merke dette

— Dette går mest ut over folk flest. Alle rutene kommer til å merke dette.

— Alle?

— Ja, det blir reduksjoner på Kjevik, både fra store og små flyselskap. Det kan jeg bekrefte, sier Kongsteien.

- Verst i nord og vest

Norwegian mener en flyseteavgift vil gå hardest ut over de minste rutene, særlig i Nord-Norge og på Vestlandet.

— Det er altså ingen tvil om at vi vil få et dårligere rutetilbud i Norge. Lokale konsekvenser er mulig kutt i mindre ruter, men hva det vil si konkret for tilbudet til og fra Kristiansand er for tidlig å si nå, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post til Fædrelandsvennen.

Avviser krisemaksimering

Fungerende lufthavnsjef på Kjevik, Magne Ryggetangen, ønsker ikke å spekulere i eventuelle konsekvenser av seteavgiften for lufthavnen.

— Jeg har ikke lyst til å si noe om en avgift som ikke er vedtatt ennå, sier Ryggetangen til Fædrelandsvennen.

Kongsteien i Widerøe avviser at flyselskapene krisemaksimerer konsekvensene av avgiften.

— Det mange ikke forstår er at flyselskapene på mange ruter har små marginer på 2-3 prosent. I praksis sitter da flyselskapet igjen med 20- 30 kroner av hver tusenlapp du som flypassasjer bruker på billetten. Det sier seg selv at 80 kroner da kan være nok til å vippe ruter fra pluss til minus.

- Ingen stimuli for kveldsrute

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS. Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

— For Kjeviks del er ikke dette akkurat noen stimuli for å få en kveldsrute. Grunnen til at denne kveldsruta ikke er oppe og går allerede, er jo nettopp et svakt belegg. Så er det jo interessant å observere at politikerne på den ene siden jobber med flyselskapene for å få til denne kveldsruta som vil gagne både landsdel og næringsliv, men på den andre siden ut av intet foreslår en seteavgift som er ekstremt kontraproduktiv, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.Han forteller videre at det er en kjensgjerning at rutene med de svakeste trafikkgrunnlagene kommer til å merke konsekvensene av denne avgiften, enten i form av redusert rutetilbud eller nedleggelse av ruta.

— Når det gjelder Kjevik kan jeg ikke være konkret på konsekvensene før vi får tall på dette, sier Johansen og legger til:

— Hvis politikerne ville gjøre en innsats for miljøet, ville de stimulert til bruk av biodrivstoff som er dobbel så dyr som vanlig flybensin. Seteavgiften, som kom ut av det blå, er en rent fiskal avgift på flyselskapene, fortsetter Johansen.

Ber flyselskapene dokumentere

KrFs stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan sier til Fædrelandsvennen at hans parti i utgangspunktet ønsket økt CO2-avgift, samt bensin- og dieselavgift, for hele transportbransjen.

— Nå fikk ikke vi gjennomslag for vårt synspunkt, og beklager det, men står inne for det endelige forliket. Så er det også slik at selve vedtaket nå skal sendes på høring, og her vil flyselskapene kunne komme med sine innspill før en eventuell avgift iverksettes fra 1. april neste år, forteller Grøvan.

Han mener saken også må ses i et større perspektiv, der Norge skal nå klimamål i både 2020 og 2030. — At 80 kroner kan bety et være eller ikke være for flyruter må i så fall dokumenteres og opp på bordet. Så er jeg villig til å lytte til argumentene og vil ikke konkludere før vi har fakta på bordet, sier Grøvan.

- Betaler de 88 kronene med glede

Stein Inge Dahn, fylkestingsrepresentant i Vest-Agder Venstre. Foto: Reidar Kollstad

— Flyreiser er noe av det mest belastende for klimaet, og at man fjerner andre former for skatt og legger avgifter på miljøskadelig adferd er noe vi i Venstre er stolt av, sier fylkestingsrepresentant for Venstre i Vest-Agder, Stein Inge Dahn, som er overrasket over flyselskapenes kriseforståelse.Dahn mener avgiften må til for å nå de ambisiøse klimamålene Norge har satt seg.

— Venstre er veldig opptatt av å legge til rette for miljøvennlig transport, som det å koble Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen. Det å la forurenser betale er et viktig steg i det grønne skiftet, og de 88 kronene i flyseteavgift skal jeg betale med glede, sier Dahn.

- Svært beklagelig

Stortingsrepresentant Ingunn Foss (H). Foto: Tone Sandberg

— Flyseteavgiften var ikke en del av vårt opprinnelige budsjett, men kom inn som følge av forhandlinger med KrF og Venstre. Spesielt for Venstre var dette en viktig sak, og vi tar forhandlingsresultatet til etterretning. Men det vil være svært beklagelig for Sørlandet om ruter må legges ned, skriver stortingsrepresentant Ingunn Foss (H) i en sms til Fædrelandsvennen.