Professor i økonomi ved universitetet i Stavanger, Mari Rege, mener tidlig læring har en selvforsterkende effekt som legger grunnlaget for læring videre. I Roligheden Gård barnehage er arbeidet alt i gang. Mari-Anne Hallandvik og Grete Linda Farbrot er pedagogiske ledere i barnehagen. Legokassen innbyr til både lek og læring. I 2013 var språk, lek og læringsmiljøet satsningsområdene for barnehagen. Ledelsen ser tydelig hvordan pedagogiske aktiviteter kan brukes til å tilegne seg kompetanse.

Det jobbes tydelig med psykososiale ferdigheter. Det er i tråd med Kristiansand kommunes kompetanseplan for barnehager.

— Vi jobber med den sosiale kompetansen, og legger til rette for læring. Vi utruster barna til å møte samfunnet og utvikle sitt eget potensial, sier enhetsleder Anne Hagen til Fædrelandsvennen.

— Barna skal kommunisere med hverandre, lære samspill og konfliktløsning, i tillegg til praktiske ferdigheter, utdyper hun.

Stort sprang

I barnehagen er de bevisst på utfordringene ved overgangen til skolen.

— Det er et kjempeviktig arbeid. I kveld har vi møte med alle foreldrene til femåringene i barnehagen vår. Der understreker vi at skolen har klare forventninger til hva barna skal kunne når de snart begynner på skolen, sier Hagen.

— Med utgangspunkt i det vi vet om barn og læring synes jeg det er voldsomt at barn blir testet i lese- og skriveferdigheter etter et halvår. Det er et stort utviklingssprang i den alderen, og noen barn trenger mer tid. Den tiden har vi naturligvis mer av i barnehagen, sier Hagen.

Opplæringstid

Under NHOs årskonferanse holdt professor Mari Rege innlegg om gevinsten ved tidlig læring. Hun mener det kan gjøre overgangen fra barnehage til skole enklere for mange. Derfor foreslår hun blant annet å tilby alle fire- og femåringer gratis kjernetid i barnehagen, som en slags opplæringstid.

— Læring er en selvforsterkende prosess. Tidlig læring fostrer mer læring. Et barn som har en velutviklet språkforståelse ved skolestart, vil lære mer i skolen enn et barn med dårlig språkforståelse, fordi et godt språk gjør læring lettere. Ved å ha dette tilbudet i barnehagen gis barn like muligheter, og alle får del i viktig læring, sier hun til Fædrelandsvennen.

NHO foreslår å gjøre barnehagen obligatorisk for alle femåringer. Rege er positiv til forslaget, men ønsker i første omgang gratis kjernetid til femåringene.

— De aller fleste femåringer går allerede i barnehage, men de barna som hadde hatt størst læringsutbytte av barnehagen er overrepresentert i den gruppa som ikke går der i dag, sier hun.

Kan gi likt utgangspunkt

Rege mener også ati dagens rammeplan for barnehager er for uklar. Hun håper på konkrete ferdighetsmål når den nye planen kommer i 2015. — Planen må konkretisere hva barn skal lære. Dagens rammeplan gir mange tolkningsmuligheter for hva barna egentlig skal lære. Jeg er redd for at dette fører til store variasjoner i det pedagogiske tilbudet fra barnehage til barnehage, sier hun.