Pilotenes krav førte ikke fram. Etter lange forhandlingsmøter mandag og tirsdag, besluttet SAS-ledelsen å fordele flygerne på fire ulike selskap, sterkt imot flygernes vilje. Dette har hele tiden vært SAS-konsernets ønske. Nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres forening varsler bruk av sterke, men lovlige, stridsmidler når tariffavtalen utløper 1. april.

– Jeg håper i det lengste at SAS-konsernet besinner seg og jeg håper på det beste, men streik er sannsynlig, sier han til NTB.

Streik er bare ett av flere lovlige stridsmidler flygerne vurderer å ta i bruk. Han ber norske passasjerer vurdere sine reiseplaner til våren nøye.

– Vår fleksibilitet er sterkt redusert, sier han.

– Normalt framover

Deler av Norge har allerede startet sin vinterferie, og de neste ukene følger resten av landet etter. Men det ser ut som om passasjerene kan puste lettet foreløpig.

– Vi har ikke fått noen indikasjoner på at flytrafikken vil bli påvirket etter forhandlingsbruddet, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til NTB.

Hun tror ikke pilotene vil gjøre noe ureglementert som får konsekvenser for passasjerene, selv om partene tirsdag skiltes uten å bli enige.

– Jeg kommer fra operasjonssentralen på Gardermoen nå, og alt ser ut til å gå som normalt. Vi forventer ikke forsinkelser eller kanselleringer framover, sier Meisingseth.

Surt forhandlingsklima

Leder Jack Netskar i Norske SAS-flygeres forening sier sammenbruddet i forhandlingene vil få betydning på en rekke fronter.

– SAS-ledelsen har valgt konfrontasjonslinjen. De kommer til å bryte de avtaler som er inngått og fortsette på egen hånd og for eget forgodtbefinnende, sier han til NTB.

Han mener det vil få betydning for forhandlingsklimaet i selskapet som, etter hans mening, er blitt ekstremt surt.

– Det vil bli tungt å få gjennomført fornuftige forhandlinger i tiden framover, sier Netskar.

Han er, som Lippestad, spesielt bekymret for tariffavtaleoppgjøret til våren.

– Det er vanskelig å se hvordan vi skal komme i havn med det, sier Netskar.

Han sier også at dette er nedslående informasjon til de ansatte som allerede sliter med dårlig arbeidsmiljø. Det vil nå bli ytterligere forverret.

Juridisk uenighet

Pilotene kaller beslutningen som ble tatt tirsdag en åpen krigserklæring, og hevder SAS-konsernet ikke har rett til å gjennomføre oppdelingen. Nå stevner de konsernet for Arbeidsretten i Sverige.

– Vi mener vi har en avtale som gjør at vi skal være ansatt av konsernet, men ledelsen ville ikke engang la oss få en juridisk vurdering av om de anvender loven på riktig måte, sier Lippestad.

SAS hevder i en pressemelding det ikke er noen juridiske hindringer i veien for deres avgjørelse. De sier de har strukket seg langt for å imøtekomme flygernes ønsker.

Tiden etter jul har vært preget av dansk streik, norske pilotsykemeldinger og frustrerte passasjerer. SAS har tapt store penger på konflikten som ikke ser ut til å være over med tirsdagens avsluttede forhandlinger.