I likhet med tidligere forsøk har svindlerne prøvd seg med å sende falske e-postmeldinger til DnB NORs kunder. Men mens tidligere forsøk har vært gjort på til dels dårlig engelsk, var e-postmeldingen som DnB NORs kunder fikk natt til mandag, skrevet på norsk, men slett ikke uten skrivefeil.I e-posten blir det opplyst at banken har fått et problem med en av serverne, og derfor må kundene oppdatere sin kontoinformasjon på en oppgitt nettadresse som ser ut til å være DnB NORs eget nettsted. Men i realiteten går lenken til et helt annet nettsted. Selv nettstedet som åpenbarer seg, står fram som en tro kopi av DnB NORs hjemmesider, skriver ABC Nyheter.

Dersom noen av DnB NORs bankkunder falt for svindelforsøket og logget seg på med personnummer og kode, har svindlerne trolig fått tilgang på personopplysninger og anledning til å tappe kontoen.

— Dette er en type svindel som dessverre skjer av og til, men denne gangen var det spesielt godt kopiert, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR.

Hun slår fast at det dreier seg om et phishing-angrep, det vil si at svindlere lurer mottakeren til å oppgi informasjon som senere kan benyttes av nettskurker. (©NTB)