I løpet av 2012 blir Petter Stordalen og Nordic Choice større enn hovedkonkurrenten Scandic i Sverige. Mandag kveld åpnet han et nytt flyplasshotell på Arlanda.

— Arlanda er den viktigste kontrakten jeg har vunnet noensinne. Dette er forskjellen på Tippeliga og Champions League. Flyplasshoteller er det alle kjemper om i dag, sier Stordalen.

Hotellkjeden hans Clarion Hotels fikk kontrakten om å bygge nytt hotell på Stockholms hovedflyplass i 2010. Nå står det nye hotellet klart, med 414 rom og 44 møterom fordelt på 13 etasjer. Prisen: 1,2 milliarder svenske kroner.

Mandag kveld åpnet hotellet med stor ståhei i kjent Stordalen-stil. Rundt 900 kunder, kjendiser, forretningsfolk, presse og andre gjester er på plass. Gjestene ble vist en video hvor Stordalen ankommer festen i helikopter. Etter å ha landet på taket rappellerte han ned det 58 meter høye bygget for å ta imot gjestene.

— Dette hotellet kommer trolig til å bli en økonomisk kjempesuksess for Stordalen. Flyplasshotellene er attraktive, og det ligger bare ett hotell på Arlanda fra før, sier Olaf Vangstein, partner i Nordic Hotel Consulting.

Mister makt

Ved utgangen av året vil Stordalens hotellselskap Nordic Choice ha 80 hoteller i Sverige. Den svenske kjeden Scandic vil ha 77.

— Det er moro å gå forbi Scandic, og jeg tror det er uventet for dem og for hele markedet. Da vi gikk inn i 1998 hadde de stor markedsmakt i Sverige. De var en gigant, sier Stordalen.

Han mener evnen til å ta raske beslutninger gjorde ekspansjonen fra 0 til 80 hoteller på 14 år mulig.

— I mange andre selskaper er det ofte store byråkratier og mange ledd som involveres før viktige beslutninger kan tas. Hos oss er det kun vår adm.dir. Torgeir (Silseth), kjededirektøren og meg. Vi sier bare: Det tar vi!

Vangstein i Nordic Hotel Consulting mener businessmodellen til Stordalen er veldig fleksibel og egnet for rask ekspansjon.

— Mens Scandic leier sine hoteller, har Nordic Choice et bredt spekter av tilknytninger. Noe leier de, noe eier de selv og noe er franchise-hoteller, sier Vangstein.

Flesker til i dårlige tider

Gjennom finanskrisen har Nordic Choice fortsatt å ekspandere kraftig. De siste fem årene har Stordalen åpnet 18 nye hoteller.

- Da krisen kom for alvor i 2008, sa vi følgende: Dårlige tider er gode tider for å tenke annerledes. Dette var vår mulighet, for de andre ble mer forsiktige. Siden starten har vi alltid brukt kriser til å bygge oss opp, sier Stordalen.

Når 2012 er omme, vil Stordalen-systemet totalt ha 170 hoteller fordelt på fem kjeder.

Nordic Choice er Nordens klart største hotellselskap målt i antall hoteller. Målt i antall rom er Scandic noe større, viser tall fra Horwath Consulting.

— Inntoget vårt i Norden er et lærebokeksempel i ekspansjon. Nå blir det interessant å gå fra å være en utfordrer til å bli et selskap som skal forsvare dagens posisjon, sier Stordalen.

- Vil det bli en konform og kjedelig tilværelse?

— Haha, nei, det blir det ikke. Du kan si mye om meg, men jeg tror ikke noen jeg kjenner vil beskrive meg som konform og kjedelig.

Svenske Scandic vil gi Stordalen kamp om hotellkundene.

— Scandic fortsetter å ekspandere. Bare i år og 2013 åpner vi syv nye hoteller samtidig som vi investerer over en halv milliard kroner i renovering av hotell. Scandic er størst i Norden i antall rom og har som mål fortsatt å være markedsledende, sier Anders Ehrling, adm.dir. i Scandic Hotels.

Danske drømmer

Stordalen og Nordic Choice satset også lenge i Danmark, men ga våren 2011 opp etter store tap. First Hotels overtok driften av 12 hoteller.

— Et liv består av opp- og nedturer, og å måtte gi opp Danmark var en stor nedtur. Vi fikk aldri den størrelsen og de stordriftsfordelene vi var ute etter.

- Drømmer du om å komme tilbake til Danmark?

— Hver natt. Hele konsernet føler at vi har noe uforrettet i Danmark. Dagen da vi satser på nytt i Danmark, den kommer. Det kan ta tid, men vi skal tilbake.

Åpner luksushotell i januar

Prestisjeprosjektet «The Thief» på Tjuvholmen blir blant Oslos dyreste hoteller. Du må ut med over 2000 kroner natten for de billigste rommene.

— Dette skal bli Oslos nye nummer én-hotell og er det mest eksklusive jeg har åpnet i Norge. Dette er for folk som er villige til å betale noen hundrelapper mer enn på de andre hotellene, sier Petter Stordalen.

Hotellet ligger helt ytterst på Tjuvholmen og åpner 9. januar. Det har 119 rom - med balkong.

— Vi putter ikke bare inn fire vegger, seng og en dusj. Vi snakker her om en kvalitet som ikke eksisterer på hoteller i Norge pr. i dag. Vi har for eksempel badekåper fra Maggie Wonka til 990 kroner pr. stykk, sier Marcus Majewski, hotelldirektør eller «Thief executive officer».

Toppsuiten på 160 kvadratmeter har egen takterrasse med utsikt over Oslofjorden. Den vil koste 25 000 pr. natt.

— Dette vil ikke appellere til alle, men vi mener det finnes en plass for denne typen hotell i Oslo. Den internasjonale interessen er stor, sier Majewski.

- Kan få problemer

— Over 2000 kroner for de billigste rommene er nok i overkant av hva Continental tar, men romprisen må nok ligge såpass høyt for at dette skal bli lønnsomt, sier Per-Erik Winther, partner i Horwath Consulting.

Winther tror det er et marked for et hotell som The Thief i Oslo, men mener hotellet på kort sikt kan få problemer med å nå det høye prisnivået.

— Hotellet åpner i en periode hvor det er kommet og kommer mange nye hotellrom i Oslo-området og hvor antall rom forventes å vokse vesentlig raskere enn etterspørselen. September er en av årets beste måneder for hotellene i Oslo, og selv med 75 prosent belegg var gjennomsnittsprisen denne måneden i år ikke høyere enn 957 kroner, sier han.

- Oslo trenger slike hoteller

Olaf Vangstein i Nordic Hotel Consulting tror ikke luksusmarkedet i Oslo er for lite for The Thief.

— Oslo har behov for hoteller i den klassen, og det trenger ikke være negativt for Continental eller Grand. Det høye prisnivået på The Thief kan være med på å løfte prisene i hele luksusmarkedet, sier Vangstein.