Alf Didrik Kristiansen (i blå skjorte) og Tommy Salvesen gir jernet for at Igland Garasjen skal vinne Årets Sørlandsbedrift. Her øver de på seierklemmen, med markedssjef Jan Kristian Benestad som tilskuer. Foto: Bjelland, Kjartan

KRISTIANSAND/GRIMSTAD: – Folk her er sultne på å vinne dette i år. Vi har vært nominert i flere år, men særlig når vi nå fyller 50 og har blitt Årets Reiselivsbedrift, hadde det vært ekstra morsomt og hyggelig å krone det med å bli Årets Sørlandsbedrift, sier salgs- og markedsdirektør i Dyreparken, Anniken B. Schjøtt.

33 kilometer lengre øst møter vi to minst like seierssugne herrer.

– Utfordreren

– Vi har ekstremt lyst til å vinne, og skal gjøre alt vi kan for å få det til. Så er det ikke til å legge skjul på at det er ekstra moro å møte Dyreparken. De har jo flere kunder på en dag enn vi har på et år, sier markedssjef i Igland Garasjen, Jan Kristian Benestad.

– De har alle fordeler og muligheter til å vinne. Vi er utfordreren og må spille på det. I utgangspunktet har vi ikke en sjanse, men det er en jobb å hente inn stemmene og den er vi beredt til å ta, supplerer administrerende direktør Dag Erik Heier.

Nettverk og sosiale medier

Et døgn ut i den tre dager lange finalen er begge bedriftene i ferd med å sanke det nødvendige antall stemmer som trengs for å slå motstanderen.

Hos Dyreparken har man valgt å konsentrere seg om nettverkene sine.

– Vi har mellom 80 og 100 ansatte nå i lavsesongen, men opp mot 1000 om sommeren. Her prøver vi selvsagt å mobilisere. I tillegg har vi fått hjelp av Usus og går også ut til Næringsforeningen i Kristiansand, sier Schjøtt.

Dyreparken har med sine 80.000 e-post-mottakere og over 200.000 følgere på Facebook et ganske så godt tak på Igland Garasjen med sine snaue 5000 følgere.

Ut på gata

Og selv om Dyreparken tenker å bruke sitt sosiale nettverk i jakten på seier, tror ikke Igland Garasjen at løpet automatisk er kjørt av den grunn.

– Med tanke på at de har brukt sitt årskortnettverk i tidligere runder, har de ikke fått inn skremmende mange stemmer. Det vi har erfart er at det er mye lettere å få folk til å stemme på oss når vi møter dem «face to face» enn når vi legger ut en stemmeoppfordring på Facebook. Derfor har vi også dratt mye ut på gata og prøver å komme i kontakt med folk, sier Benestad, og legger til at der Dyreparken har fått med seg reiselivsbransjen, prøver Igland å få med seg treindustrien.

Frir til rogalendingene

Tilbake i Dyreparken tar vi turen ut blant dyrene for å finne et bra bildemotiv. Og selv om parken kan skimte med kjendiser som Mikkel Rev, Kaptein Sabeltann, Tante Sofie og totalt 7–800 dyr fordelt på 140 forskjellige arter, tror ikke Schjøtt de vil være til stor hjelp i seg selv.

- Dyrene har nok vansker med å sende stemmer, selv om de eventuelt måtte ønske, mener salgs- og markedsdirektør Anniken B. Schjøtt, her ute blant surikatene. Foto: Kjartan Bjelland

– Karakterene er nok ikke så engasjerte, nei, og dyrene har nok vansker med å sende stemmer, selv om de eventuelt måtte ønske, humrer salgs- og markedsdirektøren og røper at de heller vil prøve å mobilisere de tobeinte i parken.

– Det er høstferie i Rogaland denne uka, så vi skal prøve oss med noen stunts mot dem. Stemmer de på oss, vanker det kanskje en gratis kaffe, sier Schjøtt hemmelighetsfullt.

Skrev dikt

I Grimstad har man færre besøkende gjester, men derimot veldig dedikerte ansatte. Deriblant Tommy Salvesen.

– Om det stemmer at jeg lagde dikt til semifinalen for å få opp engasjementet etter kvartfinalen? Det gjør vel det ja, humrer Salvesen.

Han er på vei gjennom bedriften for å sørge for at alle ansatte får med seg små kort med oppfordring til å stemme på Igland Garasjen som kan deles ut blant familie og venner.

Sanket togstemmer

Sammen med Alf Didrik Kristiansen, som mandag tok turen til Kristiansand og Markens for å sanke stemmer, er de fast bestemte på å vinne. Så bestemte at til og med fritida brukes til å sikre seieren.

Tommy Salvesen er ute i produksjonshallen for å motivere sine kolleger til å sanke stemmer. Her er det Susanne Hansen som får instruksjoner og stemmekort. Foto: Bjelland, Kjartan

– Vi sanket stemmer på toget blant supporterne på vei til bortekampen mot Viking. Så har jeg også engasjert dama til å sanke stemmer. Snart skal vi også banke på dører, sier Salvesen og stopper halvveis ut i setninga for ikke å røpe for mye.

Hvem som til slutt stikker av med seieren er det imidlertid leserne som bestemmer. Noe du kan gjøre fram til torsdag 13. oktober klokka 11.