Det er mindre enn halvannet år siden den amerikanske bilgiganten gikk over ende og ble overtatt av den amerikanske staten. Kommende uke gjør de comeback på børsen. Og interessen for selskapet er overveldende, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Verdien på GM er ennå ikke fastsatt. Aksjeprisen vil bli offentliggjort på onsdag og torsdag blir aksjene lagt ut for salg på børsen i New York og Toronto.

I første omgang skal GM selge aksjer verdt omtrent ti milliarder dollar. Det er ventet at hver aksje vil koste mellom 26 og 29 dollar.

Og investorer med 60 milliarder dollar (omtrent 300 milliarder norske kroner) har allerede meldt sin interesse, det er seks ganger så mye penger som GM hadde som mål å hente inn med emisjonen, sier tre ulike kilder til Reuters.

Investorer fra både Midt-Østen og Kina skal ha meldt sin interesse for å kjøpe aksjene.

Staten selger

Dette er også godt nytt for president Barack Obama og amerikanske skattebetalere. Obamas administrasjon brukte 50 milliarder dollar på å kjøpe 61 prosent av aksjene i selskapet.

Det falt ikke i god jord hos amerikanerne, men nå ser det ut til at de kan få mye av pengene tilbake.

I denne første runden neste uke kan statens andel bli kuttet ned mot 40 prosent, avhengig av hvor mange aksjer de velger å selge.

Hvis de amerikanske skattebetalerne skal få igjen alle pengene, må verdien bli minst 67 milliarder dollar. Til sammenligning gjennomførte «Brasils Statoil» tidligere i høst historiens største aksjesalg, da selskapet hentet inn 70 milliarder dollar.

Nytt selskap

Prosessen GM gjennomgikk i fjor sommer er noe annerledes enn det vi forbinder med konkurs i Norge. I USA søker selskaper om konkursbeskyttelse (såkalt «Chapter 11»), som tillater reorganisering underlagt strenge konkursregler.

Ny ledelse kom inn. De mener nye GM er smidigere, slankere og kvikkere etter store omstruktureringer.

Selskapet har blitt slanket fra 91.000 ansatte i USA til 68.500. De har nå en gjeld på 17 milliarder dollar, mens gjelden i gamle GM var på hele 94,7 milliarder dollar. Antall fabrikker har også blitt redusert fra 47 til 34 i USA.