Selv var ikke Thomas Dybdahl helt med på notene da den styrtrike gigantdesigneren Phillippe Starck begynte å snakke om å ha noenfarger på coveret «Science», som er med i den pågående avstemningen om å pryde Rockheim.

— Han begynte å snakke om at han hadde lyst til å bruke neonfarger på skriften for å bryte det hele litt. Jeg ble utrolig skeptisk, det var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, forteller Thomas Dybdahl.

— Da han dro inn signaloransje, tenkte jeg at dette blir stygt.

Fra Mitterand til Dybdahl

Phillippe Starck er trolig en av verdens mest berømte designere. På cv-en har han blant annet tannkoster, stoler, hus, motorsykler, båter og romstasjoner, samt interiøret til den tidligere franske presidenten Francios Mitterand.

I tillegg er Starck superfan av musikken til Thomas Dybdahl.

— Jeg spilte i Paris, jeg tror det var i 2005, da fotografen min spottet en kjent skikkelse blant publikum. Det viste seg å være Phillippe Starck. Jeg tenke ikke mer på det og det gikk et par måneder til jeg skulle spille i Paris igjen. Da jeg ankom hotellet sto sekretæren hans og ventet med en telefon i hånda, forteller Dybdahl.

— I den andre enden viste det seg å være en febrilsk franskmann som snakket veldig fort.

Takket Dybdahl med cover

Som takk for de musikalske gledene Dybdahl hadde gitt, ville Starck lage coveret til hans neste plate.

— Og jeg sa ikke nei, for å si det sånn. Vi snakket en del sammen. Han lurte blant annet på hvorfor jeg ville kalle plata «Science». Det viste seg at Starck er veldig opptatt av naturvitenskap, og han gjorde design ut fra de samtale vi hadde.

Coverdesignet er dominert av naturlige elementer, med Dybdahls eget øye avfotografert på fronten, til tross for den vitenskapelige tittelen.

— Det spiller litt på at folk gjerne ser det naturlige som motsetning til vitenskap. Men det er det jo ikke. Vitenskapen tar jo gjerne utgangspunkt i naturen og prøver å lære av den, forteller Dybdahl.

Fotograf med gressklipper

Den ikke ukjente fotografen Jean-Baptise Mondino, som viste seg å være en av Phillippe Starcks beste venner, tok bildene til coveret. Fotografen, som blant annet har lagd musikkvideoer for David Bowie, Madonna og Sting, dro ut og klipte gress.

— Så kom han inn i studio med en bærepose fylt med nyklippet gress. Det ble et viktig element. Det bildet av en akustisk gitar begravd under gress, som er midt i bookleten, er et av de kuleste bildene jeg noensinne har brukt. Det ble enormt.

Dybdahl medgir at han ikke hadde så mye han skulle ha sagt da coverdesignet ble utformet, men at også det var litt av hensikten.

Slapp kontrollen

— Det var jo litt frem og tilbake, Starck hadde sine tanker og jeg hadde mine. Frem til da hadde jeg vært involvert i alle covrene mine, så tanken var å slippe litt kontrollen. La andre folk få gjennomslag for sine meninger.

Siden har Dybdahl holdt kontakten med Starck. I 2007 arrangerte han konsert med Dybdahl i Paris, i et gammelt teater.

— Starck lagde diverse kreasjoner som sto til musikken og kjøpte opp alle billettene.

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix