Programmatiske annonsekjøp står for nesten en firedel av annonseomsetningen på nett i Norge, en økning på 88 prosent det siste året, viser halvårstallene fra Mediebyråforeningen ifølge Klassekampen.

— Det er en stor utfordring for de klassiske medieselskapene å holde oppe inntektene i det nye annonsemarkedet. Konkurransen fra de store internettselskapene som Facebook og Google, er hard, sier konserndirektør for annonse i Schibsted, Per Håkon Fasting, til avisen. Annonseringen er brukertilpasset, og annonsene vises direkte til brukeren uavhengig av medium.

Fasting legger til at også tradisjonelle medier forsøker å tjene penger på denne typen reklame ved å levere datadrevne og relevante programmatiske annonser.

Totalt har reklameomsetningen i TV økt med én prosent i første halvår i 2016, skriver Dagens Næringsliv. Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 er godt fornøyd.

— Vi er også i forhandlinger med flere store annonsører om store volumer inn mot 2017 og 2018, og tror på gode tider i årene fremover. VGs Torry Pedersen er langt ifra like optimistisk på TV-kanalenes vegne og varsler at «et jordskjelv venter».