— Jeg vil ikke ha noen begrensninger, sier Kristoffer Lo.

Det er lett å tro at han mener det. Når han ikke spiller i Highasakite, låner Lo sitt voldsomme musikalske repertoar til en rekke andre prosjekter. Når han kommer til Kristiansand fredag, er det Trondheim jazzorkester han har med seg. Det store ensemblet skal spille albumet «Savages», som Lo skrev som et bestillingsverk til Moldejazz i 2014. ## Samspill

— Musikken kan kanskje beskrives som en slags pop/rock/metall, men alle musikerne har sin forankring i jazz. Og det ligger en jazz- tankegang bak det hele.

- Hva mener du med det?

— At vi har mer fokus på samspill enn at det skal bli akkurat slik jeg har skrevet det. Det handler om å lytte og få impulser fra andre. Notene er bare en veiledning. Jeg har hundre prosent tillit til valgene disse musikerne tar.

- Betyr det at det ble litt annerledes til slutt enn du hadde sett for deg?

— Det ble mye bedre. Jeg var spent på hvordan disse musikerne skulle tolke musikken min, for det er ikke helt meg å skrive noe som er jazzrelatert. Men det var fantastisk. Jeg var helt overlykkelig etter konserten i Molde. Alle konsertene har vært forskjellige, sterke på hver sin måte. Det er strålende musikere, og vi har også med oss en fantastisk visuell kunstner, Pekka Stokke. Det gjør at helheten blir stor, sier Lo.

Energi

«Savages» er av flere anmeldere blitt løftet frem som noe av det bedre som er gjort i Norge de siste årene, både på plate og på scenen. Mye på grunn av en heftig energi og eksplosivitet, som blant annet kommer fra Los frustrasjon over det siste stortingsvalget - som nylig hadde funnet sted da han begynte skriveprosessen.

— Jeg var rimelig frustrert over stortingsvalget og debattene som foregikk i samfunnet. Det kom til uttrykk i musikken. Det gjaldt både debatten som foregikk i kirken rundt homofile ekteskap og også diskusjonene rundt flyktninger og innvandrere, som gjelder i enda større grad nå. Det er ikke et politisk verk, men jeg hadde mye av dette i hodet da jeg skrev det.

Kristoffer Lo kommer til Kick og Kristiansand med Trondheim jazzorkester, et kritikerrost verk og en visuell kunstner. Foto: André Løyning

Lo kunne naturligvis valgt å i større grad promotere seg som en del av Highasakite — et av Norges mest omtalte og kritikerroste band de siste årene. Spesielt siden han også har med seg vokalist Ingrid Helene Håvik. Men:

— Jeg har med meg Ingrid fordi hun er en fantastisk vokalist og jeg ville ha hennes stemme. Dette har ingenting med Highasakite å gjøre, sier han.

Fyrplate

Lo er for øvrig aktuell med ytterligere et nytt soloalbum, «The Black Meat» - som allerede har rukket å få terningkast seks i Adresseavisen.

Albumet er i sin helhet spilt inn i Ryvingen Fyr utenfor Mandal. Lo dro i utgangspunktet for å gjøre en dokumentar- innspilling med journalist og filmskaper André Løyning, og falt for omgivelsene.

— Et fyrtårn passer kanskje spesielt min musikk perfekt. Det ble høyt, voldsomt, massivt, alt på en gang. Og det var et unikt rom som er vanskelig å gjenskape i et studio, sier Lo.