Det betyr ikke at lærere i første omgang mister jobben sin, men de må brukes på en annen måte. Elevene har rett til lærere med godkjent kompetanse, dersom de finnes.

Lille Ole har rett på en lærer som har 30 studiepoeng i matematikk allerede fra 1. klasse i barneskolen. Det samme gjelder for norsk og engelsk, og det samme gjelder for alle de andre elevene på barneskolen.

Mange lærere å forholde seg til

Det betyr at Ole sannsynligvis får én lærer i norsk, en annen lærer i engelsk, en tredje i matematikk og en fjerde i de andre fagene. Da får lille Ole mange lærere å forholde seg til, og de lærerne som har 30 studiepoeng i disse fagene må undervise i mange forskjellige klasser. Det er omtrent slik det pleier å være på videregående skole. For de lavere klassetrinnene har de fleste ment det var viktig å ha noen få lærere, og allmennlærerutdanningen var derfor tilpasset dette.

Noen skoleledere vil fremdeles synes det er bedre at lille Ole og de andre barna i første klasse får noen få lærere å forholde seg til, og at det derfor er mindre viktig at alle har 30 studiepoeng i disse fagene. Det er ikke lov, men hva hvis de likevel lar lærere undervise uten godkjent kompetanse?

Brudd på § 14-2

Tigermammaen til Ole våkner etter ti år, da det viser seg at Ole sliter i matematikk og dermed ikke fikk nok poeng til å komme inn på elektrofag på videregående skole. Da kommer hun på at lille Ole ikke fikk opplæring av lærer med godkjent kompetanse de fire første årene på barneskolen. Det er brudd på § 14-2 i forskrift til Opplæringsloven.

Tigermammaen og lille Ole går til sak mot kommunen, og krever erstatning for tapt arbeidsfortjeneste, siden lille Ole ville tjent mer penger som elektriker enn helsefagarbeider. Det er mulig det ikke bare skyldes at han hadde fått opplæring av lærere uten godkjent kompetanse, men han kan i alle fall dokumentere at han ikke fikk opplæring av kvalifisert lærer, slik han hadde rett på…

Vil bli stilt til ansvar for om ti år

Dette sier Utdanningsdirektoratet: Det er mulig for skoleeier å fravike kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag dersom skolen ikke har nok kvalifisert undervisningspersonale i faget. Det er en forutsetning at fagene er fordelt mellom lærerne slik at kravene kan bli fylt i størst mulig grad. Det er et vilkår at slikt unntak er nødvendig. Det er skoleeiers ansvar å vurdere om det kan settes i verk tiltak som gjør det unødvendig å fravike kompetansekravene.

Jeg tror det. Dette er noe vi som jobber i skoleadministrative stillinger vil bli stilt til ansvar for om ti år, jf. saksbehandlingsfeil i for eksempel mobbesaker. Erstatningen er det selvfølgelig skattebetalerne som må betale.