— Vi ber alltid de første som stiller seg langs veien, om å kjøre til en parkeringsplass. Når en begynner, tror resten også at det er greit å stå der. Det er jo lov, men ikke greit med tanke på sikkerhet, sier Emil Jacobsen, parkeringsvakt i Dyreparken.

Han har akkurat lagt bak seg en svært travel time som vakt ved Dyreparkens hovedinngang. Allerede før parken åpnet klokka 10, var parkeringsplassen full. Langs fylkesveien som går forbi inngangen, står flere titalls biler parkert i grøfta. Slik har det vært nesten daglig de siste ukene.

— Av og til er det en utfordring at folk parkerer langs veien. Dette er noe vi ikke ønsker, sier Per Arnstein Aamot, administrerende direktør i Dyreparken.

Denne lappen havnet på frontruta til bilistene som onsdag parkerte langs fylkesveien ved Dyreparkens hovedinngang. – Folk ser gjerne ikke lappen før de er ferdige for dagen i parken, og dermed blir det mer som en påminnelse til neste gang, sier Per Arnstein Aamot, administrerende direktør i Dyreparken. Foto: Christina Østtveit

De tre siste ukene av juli er de mest besøkte gjennom sesongen. Allerede etter én time hadde antallet besøkende passert 7.000 både tirsdag og onsdag. Begge dagene går inn i historiebøkene blant de ti best besøkte dagene noensinne.

— Da vet vi at det kommer til å bli en god dag, og vi må ta i bruk de parkeringsplassene som er lengst unna. Det blir bestilt busser som går til parken, forteller Aamot.

Parkeringsvakt Emil Jacobsen i Kristiansand Dyrepark sier at folk flest respekterer parkeringsreguleringene i parken. – Det hender at folk flytter på kjeglene og kjører inn selv om vi har sperret innkjøringen, men folk har som regel forståelse for at de må parkere lenger borte, sier Jacobsen. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Utfordringer langs veien

Dyreparken disponerer rundt 4000 til 5000 parkeringsplasser. Ved innfartsårene står både innleide og dyreparkens egne parkeringsvakter og henviser gjestene til plassene.

— Vi ønsker å få folk bort fra de offentlige veiene, og over på de parkeringsplassene vi disponerer. Det er noen utfordringer med at dersom noen begynner å parkere langs veien, gjør flere det samme. Vi har ikke mulighet til å løpe etter de som setter fra seg bilen der, sier Aamot.

Onsdag hadde Dyreparkens parkeringsavdeling lagt en lapp i ruta på alle bilene som sto parkert langs veien. Der oppfordrer de gjestene til å parkere på de anviste plassene, ettersom det fort kan skje ulykker.

Gjermund Neteland og kona Sofie Neteland satt onsdag formiddag nærmere en halvtime i kø på vei inn mot Dyreparken, og ble dirigert til parkeringsplassen rett ved travbanen. – At det er kø er som forventet, og vi burde heller ha kommet litt tidligere. Parkeringsvaktene er uansett så hyggelige at det er vanskelig å bli irritert, skryter Neteland. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Står lovlig

Tidligere har Fædrelandsvennen skrevet om parkeringskaos ved Dyreparken, der bilister har parkert langs og ved rundkjøringer. Det er politiets oppgave å bøtelegge og fjerne bilistene som står feilparkert langs veiene rundt Dyreparken.

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier at reglene er klare når det gjelder fylkesveien som går parallelt med E 18 ved Dyreparken, og som mange benytter når det er knapt om parkeringsplassene ved parken.— Langs veier som ikke er forkjørsveier, som fylkesvei 420, er det lov å parkere dersom man står helt på utsiden av den hvite stripa. Man skal ikke være til unødig hinder for trafikken. Det er veldig uheldig når trafikken inn mot Dyreparken fører til kø ut på E 18, men vi opplever at parken er svært velvillige til å avvikle parkeringen og trafikken så godt som mulig, sier Mjaaland.

Kan bøtlegge

Politibetjent Rune Hofstad sier til Fædrelandsvennen at trafikkavsnittet i politiet ikke har fått noen klager på parkeringen ved parken.

— Men dersom det blir et problem med ulovlig parkering, så må vi ut og ta en kikk. Hvis parkerte biler hindrer utrykningskjøretøy og skaper trafikkfarlige situasjoner, så må vi ta tak i det.

Det vil i så fall medføre en bot på 500 kroner og eventuell borttauing, opplyser Hofstad.