— Det er store volumer av gods som går på trailer mellom norske kystbyer. Derfor ser vi nå om det er mulig å etablere en gods-hurtigrute som går hver dag og som følger kysten, sier Hans Kristian Haram, prosjektleder i Godsfergen og direktør i Short Sea Services.

Sammen med rederiet Nor Lines og en rekke norske havner, undersøker de nå om det er mulig å starte en storsatsing på å frakte gods langs norskekysten.

De første skipene kan komme allerede i 2016. På sikt kan det bli aktuelt med mellom seks-åtte lasteskip som starter i Polen (nær grensen til Tyskland) og går videre til Sverige og Danmark før de fortsetter oppover langs norskekysten.

NETT-kart-16-9-980pix.jpg

Sentralt

På sikt kan det bli to daglige avganger fra Kristiansand med den nye ruten: en nordgående og en sørgående.

— Kristiansand er veldig sentral i planene, siden det er en havn med mye trafikk som har god forbindelse med andre europeiske havner, sier Haram.

Fergene vil koste til sammen en milliard å bygge. Det er ikke avklart om de vil få offentlig støtte eller om Nor Lines skal operere ruten alene. Det kan også bli aktuelt å knytte til seg andre rederier.

Skipene de vil investere i, skal ha en kapasitet på 120 vogntog. Ifølge Haram har de analysert tall fra Transportøkonomisk Institutt og gjennomført egne markedsundersøkelser. De mener de kan få 30 prosent av trafikken mellom kystbyene i Sør-Norge over fra trailere til sjøtransport.

Denne trafikken går i dag på E 39 og E 18. — I dag er ikke transport på sjø konkurransedyktig på pris, i tillegg til at bilene går raskere og er mer fleksible. Målet vårt er å tilby priser som er opptil 30 prosent lavere enn prisene på trailertransport, sier Haram.

Mer sjøtransport

Godsfergen konkurrerer med andre lignende prosjekter. Stortinget ønsker nemlig mer transport på sjø de kommende årene, og flere aktører er interessert i å få sin del av denne veksten.

Spørsmålet er om det er realistisk å flytte 30 prosent av godstrafikken fra trailere til sjø.

— Hvis den økonomiske veksten i Norge fortsetter, er det krevende å bygge seg ut av den kun gjennom veibygging. Derfor blir sjøveien stadig viktigere, men noe konkret måltall har vi ikke, sier Jon Georg Dale (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Han mener det blir avgjørende å konsentrere seg om noen store havner når mer gods skal over fra vei til sjø.

— For å få mer over på sjø, er vi avhengige av at kundene velger denne transportformen. De er opptatt av en forutsigbar frekvens, pris og tid. Dette medfører igjen at du ikke kan stanse over alt.

Tar tid

Stortinget har bestemt å gi tre milliarder de kommende ti årene på å få mer gods over fra vei til sjø, men det er ikke bestemt om pengene kan brukes på direkte støtte til drift eller bygging av nye godsferger.

I Kristiansand havn er de uansett overbevist om at en ny godsferge ikke kommer unna Kristiansand. I tillegg til at den er et knutepunkt, utvides havna i Kongsgård og den ligger like ved E 18.

— Akkurat dette prosjektet ligger nok noe fram i tid, men jeg tror de skal slite med å finne en bedre egnet havn i Sør-Norge en Kristiansand havn, sier driftssjef Thomas Granfeldt.