SØGNE: — Det startet som et veddemål med ei venninne om å få flest følgere, bare ved å legge ut humoristiske meldinger. Vi holdt det hemmelig for alle vennene våre, men så tok det bare helt av, sier Surland til Fædrelandsvennen.

Mikrobloggtjenesten Twitter er en tumleplass for medieeliten, kjendiser og kjente meningsbærere. Men nå har den 19 år gamle mediestudenten Sarah Surland skutt forbi de mest kjente tvitrerne fra Sørlandet – og det bare på et par måneder.

Mens Steinar J. Olsen har 15.130 følgere og Hans-Christian Vadseth har 8693 følgere, har Sarah Surland søndag kveld 17.859 som følger Twitter-kontoen hennes.

Det gjør henne til en av Norges mest fulgte tvitrere.

Vokser raskt

I løpet av kun to måneder har Twitter-kontoen hennes, kalt @sisteplass, nådd nesten 18.000 følgere.

Og tallet vokser raskt.

— Det er jo helt sprøtt, og jeg har litt prestasjonsangst nå for å holde dette oppe, sier hun.

Søgne-jenta legger ut meldinger og små bildevitser der hun ironiserer med seg selv og pinlige situasjoner. Hun spøker mye med at hun er singel, uren hud og om pinlige situasjoner med gutter. Mest populært er når hun legger ut små bildehistorier laget med smarttelefonen.

— Jeg blokkerte alle vennene mine fra starten, for jeg ville bare ha folk som fulgte meg fordi de likte humoren min. Lenge gikk det trått, men så ble jeg re-tweetet av noen med tusen følgere, og da tok det plutselig av, sier Surland

Fulgt av toppbloggere

Etter en måned passerte hun tusentallet. Etter hvert ble hun fulgt og re-tweetet av kjente norske bloggere, og da gikk tallene i taket.

- Jeg tar ikke meg selv høytidelig, gjør mange kleine ting og er vant til å drite meg ut, sier Sarah Surland. Foto: Jon Anders Skau

— 26. februar nådde jeg 3000 følgere. Etter det har det gått veldig fort. Jeg kan få 100 re-tweets på en time, og over to tusen som favorittmerker meg. Blant annet har Ida Wulff og Sophie Elise (norske toppbloggere, jour. anm.), gjort Twitter-kontoen veldig populær, sier hun.Forøvrig er hun nå forbi begge disse to i antall følgere på Twitter.

— Det føles veldig bra, sier Søgne-jenta.

Selvironisk

Men hun vet ikke helt hva hun skal gjøre med den nyvunne populariteten.

— Akkurat nå er det vanskelig å finne på noe nytt å tvitre hele tiden, og motivasjonen går opp og ned, så jeg får se. Men kanskje jeg kunne startet en blogg, for det er der det går an å tjene penger. Men nå er det bare gøy for min egen del, sier hun.

Hun har selv følgende teori på at hun gjør så stor suksess i sosiale medier.

— Jeg tar ikke meg selv høytidelig, gjør mange kleine ting og er vant til å drite meg ut. Jeg har nok alltid vært sånn, men jeg har aldri vært mye på sosiale medier, sier hun.

- Hun skiller seg veldig ut

Rådgiver innen sosiale medier, Hanna Aase, mener at ungdom nå er i ferd med å innta Twitter. Hun står bak rådgivningsbedriften Toveis Media, og tror at de som følger Sarah Surland finner henne oppfriskende.

— I norsk perspektiv er 18.000 følgere mange. Hun har lett passert kjente tvitrere fra landsdelen, og med mye selvironi så skiller hun seg nok veldig ut. Hun strekker strikken langt, og tør å være veldig klein. Folk synes nok det er forfriskende. Jo mer annerledes det er, jo mer oppmerksomhet får hun, sier Aase, og fortsetter:

— Dette er det motsatte av rosablogging, hvor jenter legger ut bilder av seg selv der de skal være så pene som mulig. Hun er en pen jente, men legger ut uattraktive bilder av seg selv, og det er annerledes.

Ansvarlig for sosiale medier i Fædrelandsvennen, Malin Schulze, sier at vi med sosiale medier gjerne tør å by på oss selv på en annen måte enn i møte med mennesker.

- Kjenner seg igjen

— Det hersker mye fred og hverdagslykke i sosiale medier. Dette er helt klart et friskt pust, og slikt blir fort populært. Hun tvitrer humoristisk og man kjenner seg igjen i pinlige situasjoner. At hun bruker både bilder og tekst gjør nok at det treffer spesielt godt, sier hun.

Hanna Aase sier at twitter tradisjonelt har vært brukt mye i jobbsammenheng og for nettverking og karriere. Men nå ser det ut til å bli mer tatt over av ungdoms-Norge, som tidligere har vært på blogger.

Det er gjerne folk i den samfunnsmessige eliten i 40- og 50-årsalderen som har brukt tjenesten mye, men unge folk bruker nå tjenesten mer til hverdagslige ting og humor.

— Unge bruker det mer som et sosialt medium, og for voksne blir dette uinteressant, som vil bruke det mer profesjonelt, sier hun.