Det er kjøpers marked på bådenye og brukte båter akkurat nå, og i nesten alle klasser er ekspertene enige omat man får mye båt for pengene.

Ikke minst om satser pengene på båter som erto, tre år gamle. Er du nybegynner bør du satse på en båt med utenbordsmotor.

Bli venn med oss på Facebook!

Hvor stor motor?

Båtsesongen er her før manvet ordet av det, og er du blant dem som grubler på om du skal kjøpe ny båt, oghva den vil koste deg i drift?

Lønner det seg å kjøpe ny eller brukt båt, børbåten ha utenbordsmotor og hvor mye båten vil koste oss i året? Hva er trenden– mindre båter med spenstig motor, eller store båter med daff motor?

Vi harstilt det samme spørsmålet til tre eksperter, redaksjonssjef Frode Pedersen,Båtliv, fagredaktør Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt og redaksjonssjef Atle Knutsen,Båtmagasinet.

Lønner det seg å kjøpe nyeller brukt båt, om man satser 300.000 kroner?

Frode Pedersen, Båtliv: Det avhenger av båttype, men skal du kjøpe en 18 fotsskjærgårdsjeep ville jeg kjøpt ny. Skulle jeg kjøpe en med overnattingsmuligheter,ville jeg kjøpt brukt. Ganske enkelt fordi det er kjøpers marked.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Du kan gjøre gode kjøp både påhelt nye båter og to-tre år gamle bruktbåter nå i vår. Du kan nok få en noestørre og velutstyrt bruktbåt for samme pris som en ny.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Skal man kjøpe ny båtmå det bli en ungdomsbåt på 5,5 meter eller der omkring. Skal man ha enfamiliebåt, med eller uten overnattingsmulighet, er bruktbåt eneste alternativ.Dobler derimot beløpet til 600.000 kroner er en familiebåt på rundt 22 fotinnen rekkevidde.

Hvor mye må man forventeat en båt taper seg i verdi i året?

Frode Pedersen, Båtliv: Markedet har vært preget av fantasipriser. Nå snakkervi reelle priser. Bruktbåtprisene har de siste tre år sunket med rundt 30prosent. Båt taper seg i verdi, men ikke like mye som en bil.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Det kommer helt an på båttype ogprisklasse. Det viktigste for å redusere verditapet er å kjøpe båt av etanerkjent og veletablert merke, med et solid forhandler— og serviceapparat.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: I den grad det er muligå måle det, vil kurante båter fra kjente, nordiske produsenter ha et årligverditap på ca. halvparten av bil. Ukurante båter fra mindre etablerteprodusenter vil ha en avskrivning på opp imot det samme som bil.

Hvor mye må man regne idriftsutgifter til en båt, i tillegg til utgiftene til drivstoff? Båtplass,opplagsplass div. div.

Frode Pedersen, Båtliv: Alt er avhenger av hvor mye man gjør selv. Mangetilbyr nøkkelferdige løsninger. Disse er veldig dyre, men sikrer deg driftsklarbåt. Tar vi utgangspunkt i en 30 fots motorbåt med 300 hk diesel, må du regnemed å bruke cirka 1000- 1200 kroner pr. fot i året når du setter bort jobben.Det vil si cirka 30 000 i året, så kommer drivstoffet og båtplass i tillegg. Ennormal båtfamilie bruker båten cirka 50 timer pr. sesong. Med et forbruk på 25liter i timen blir denne utgiften på cirka 1 250 liter ganger 10 kroner, altså12 500 kroner. I tillegg må du regne med minst 20 000 kroner for sommerplass ogvinteropplag. De samlede driftskostnadene blir da på et sted mellom 60 og 70000 kroner.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Båtplasser har helt uliktprisnivå avhengig av hvor du bor i landet. Erfaringsmessig alt fra 1000til 15000 kroner i leie for en båt på rundt seks meter. For entilsvarende stor planende landstedsbåt med utenbordsmotor bør service, opplaginnendørs og klargjøring ligge på 8–12000 kroner

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Svaret er ikke minstavhengig av båtstørrelse. Forsikring, opplag og leie av båtplass er de størstepostene utover drivstoffkostnaden. En dagsturbåt med 100 hk motor må man regne5-10.000 kroner i årlig forsikring, leie av båtplass koster fra 1.000 til 1.500kroner og oppover – avhengig av hvor i landet man er. Opplag koster fra 2–300kroner pr. fot, avhengig av om man ønsker innendørs eller utendørs opplag,kaldt eller oppvarmet, hvor i landet man skal ha båten i opplag og ikke minsthva slags vedlikehold man vil ha utført.

Vil du anbefale en nybegynnerå kjøpe med utenbords eller innenbords motor?

Frode Pedersen, Båtliv: Avhengig av bruk og hvor stor båten er. Personligsverger jeg til utenbordsmotorer på båter opp til 25 fot. Alt er sikrere oglettere med en motor som henger på utsiden, enn en som ligger trangt nede i ettmotorrom (faremomenter som brann og lekkasjer i belger).

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Så lenge båten er under 24–26fot er utenbordsmotorer dominerende. For bensin er nye utenbordsmotorer mermoderne enn innenbords/hekkaggregat. Så sant du ikke skal ha diesel eller storbåt, vil utenbordsmotor være det beste alternativet.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Utenbordsmotor. Det ertilnærmet problemfritt, krever lite service og vedlikehold.

Er trenden store båtereller mindre båter med stor motor. Er kraft viktigere enn plass?

Frode Pedersen, Båtliv: Trenden de siste årene er helt klart at man velgerstørre motorer enn før. Bare litt av forklaringen er at båtene er blitt større.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Det siste året har helårsbåtermed lukket førerplass og mer robuste båter som for eksempel aluminiumsbåter solgtbra. Interessen for rene farts— og luksusbåter med uforholdsmessig storemotorer har dalt. Stort sett har norske båtkjøpere et fornuftig forhold tilmotorstørrelse og fartspotensial.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Det store volumet avbåter er fornuftige merkevarer i størrelsen seks til åtte meter medtilstrekkelig motorkraft. Generelt er det viktig å ikke kjøpe for liten motorpå grunn av manøvreringsdyktighet, drivstofføkonomi, sikkerhet ogannenhåndsverdi. Kraft er ikke viktigere enn plass – det er som med bil: Vivelger komfort fremfor stor motor.

Følg oss på Facebook!

Hva erden heitestenyheten på årets båtmesse?

Frode Pedersen, Båtliv: Tror det blir noe fransk, bygget i Polen. TyskeBavaria melder seg garantert på med sin nye 39-foter. Årsaken er pris og at dufår veldig mye for pengene. Også Viksund, Viknes (Skilsø) og Askeladden hargarantert noe som ligner på nyheter. Når vi snakker mindre båter har svenskenevåknet fra dvalen, og folkebåtene fra Ryds kommer i år med skikkelig frekkeskjærgårdsjeeper.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Jeg gleder meg mest til å kikkenærmere på de norske storbåtnyhetene, blant annet fra Viknes.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Mange av de størsteprodusentene og importørene stiller ikke ut på Sjøen for alle. Av dem somdeltar, er det Viknes som lanserer tre nyheter fra Viknes og Skilsø – alle idet øvre prissjiktet. Kombibåten Viknes 930 er i mine øyne den viktigstenyheten på årets båtmesse.

Innen bil er det etuttrykk som heter mye bil for pengene. Om du skulle sette samme klistrelapp på tobåtmodeller, hvilket to ville du valgt?

Frode Pedersen, Båtliv: Dette kan bli å blande epler og pærer, men jeg havnernok nedover mot bayeren eller til Frankrike. Bavarias 34 fots HT, som kom forett år siden, er et godt kjøp. Blant de mindre båtene ville jeg nok godt for enav fiskesjarkene til Beneteau eller Jeanneau. Er du ute etter en åpen båt blantde mindre, bør du kikke på fjorårets messevinner Askeladden X-over, litt snekkeog litt racerbåt.

Terje Bjørnsen, Vi MennBåt: Det er mange båtmodeller som girmye for pengene akkurat nå. Generelt sett finnes det mye bra mellom 300 000 til400000 kroner, hvis du ser etter en funksjonsrik konsollbåt/bowridereller en liten daycruiser. Dessuten har det dukket opp en del rommeligeferiebåter i prisklassen rundt to millioner der kvaliteten er blitt bedre ennpå tidligere billige bobåter.

Atle Knutsen,Båtmagasinet: Value for money er ikkenødvendigvis det du betaler for varen der og da. Hold deg til kjente nordiskemerkevarer med et god serviceapparat.