En ny trasé vil gjøre veien 35 kilometer kortere (fra 120 til 85 kilometer) og vil kunne korte ned reisetiden med mer enn 50 minutter, opplyser Statens vegvesen.

— Vi anbefaler at fremtidig E134 går i en innkortet trasé nord for der den er, altså over mot Rauland og Totak, sier prosjektleder Morten Ask til NRK.

Ask sier at kortere reisevei og tilnærmet lik kostnad gjorde utslaget. Det ene alternativet koster 10 milliarder kroner, mens det andre koster 11 milliarder kroner.

For å motvirke negative virkninger for viktige tettsteder langs dagens trasé, anbefaler Vegvesenet at viktige riksveier og fylkesveier i prosjektområdet rustes opp, slik at god tilkobling blir ivaretatt.

E134 over Haukelifjell er anbefalt som én av to hovedveier mellom Vestlandet og Østlandet. Torsdag anbefalte Statens vegvesen at den andre hovedveien bør være riksvei 52 over Hemsedalsfjellet. Vegvesenet vil dermed ikke ha riksvei 7 over Hardangervidda som hovedvei mellom de to landsdelene. (©NTB)