Bilgiganten, som er verdens største målt i salgstall, innrømmet tirsdag å ha montert programvare i dieselbiler fra Volkswagen og Audi som får dem til å virke mer miljøvennlige enn de egentlig er.

Skandalen, som først ble avslørt i USA, involverer 11 millioner biler som er solgt over hele verden, og Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn legger seg langflat.

Toppsjef beklager

– Jeg er uendelig lei meg for at vi har sviktet den tilliten folk har hatt til oss. Jeg beklager på det dypeste at vi har vært uredelige overfor våre kunder, overfor myndighetene og overfor offentligheten som sådan, heter det i en kunngjøring fra den 68 år gamle konsernsjefen.

Selv om Winterkorn lover å rydde opp og gjennomføre en grundig gransking, tyder mye på at hans dager som toppsjef er talte.

Ifølge avisen Tagesspiegel, som viser til kilder i bilgigantens styre, får Winterkorn sparken på et styremøte fredag, og det antydes at han blir erstattet av nåværende Porsche-sjef Matthias Müller.

Milliardbot

Volkswagen, som i flere år har reklamert for sin «rene dieselbiler» på fjernsyn, har inntil videre stanset alt salg av VW og Audi-modeller med firesylindret dieselmotor i USA:

Bare i USA risikerer VW nå en bot på nærmere 150 milliarder kroner, og konsernet har alt varslet at de setter av 60 milliarder kroner i tredje kvartal for å dekke potensielle utgifter knyttet til skandalen.

Reaksjonen lot ikke vente på seg på Frankfurt-børsen, der VW-aksjen har vært i fritt fall de siste to dagene.

Tirsdag falt verdien av aksjen med 19,82 prosent, og siden helga har fallet vært på 35 prosent.

Tap for oljefondet

Bilgiganten er dermed drøyt 320 milliarder kroner mindre verdt enn før skandalen ble kjent, og blant dem som har tapt milliarder er det norske oljefondet.

Oljefondet har de siste årene kjøpt seg opp i Volkswagen. Ved årsskiftet satt fondet på aksjer for nærmere 10 milliarder kroner og eide 1,22 prosent av den kriserammede bilgiganten.

Hvor mye oljefondet har tapt på aksjefallet, er ikke klart, men alt tilsier at det er snakk om milliarder.

Varsler full gransking

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt understreket tirsdag at det ikke fins noen indikasjoner på at andre tyske bilprodusenter har jukset med utslippstester i USA.

Amerikanske myndigheter er ikke overbevist og skal nå granske om også Mercedes og BMW kan ha jukset. Franske, italienske og sørkoreanske bilmerker skal også undersøkes nøye.

EU avventer utfallet og har foreløpig ingen planer om å starte egen etterforskning, noe Storbritannias transportminister Patrick McLoughlin tar til orde for.

– Det er viktig at publikum har tillit til utslippstester av kjøretøyer, og jeg ber EU-kommisjonen etterforske denne saken som en hastesak, sa han tirsdag.

Ikke overrasket

Norske forskere er ikke overrasket over at VW er avslørt for utslippsjuks. Transportøkonomisk Institutt (TØI) og det finske forskningsinstituttet VTT har de siste fire årene gjennomført avgassmålinger som viser helt andre utslipp enn det Volkswagen og andre bilprodusenter oppgir.

– Når vi måler norske dieselbiler i virkelig trafikk som den er i Norden, blir overskridelsene veldig store, opptil 40 ganger mer enn det typegodkjenningen fra fabrikantene tilsier, sier forsker Rolf Hagman ved TØI til NTB.