23 personer omkom i trafikkulykker på norske veier i oktober, viser nye tall fraStatistisk sentralbyrå.Det er 9 flere enn i samme måned i fjor, og 7 flere enn snittet de siste 5 årene, skriver Aftenposten.

— Det er betydelig flere enn i fjor, og slik har det vært siden juni. Det er en utvikling vi ser på med stort alvor, sier Guro Ranes, som leder trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen.

Foreløpige tall for perioden fra januar til oktober i år viser at 159 personer har mistet livet på norske veier. Dette er 32 flere enn i tilsvarende periode i 2012, da 127 personer omkom i trafikkulykker.

Dødelig fart

Noe kan forklares med det fine sommerværet som varte helt fra juni til september, særlig på Østlandet, ifølge Ranes. For oktober sin del er det vanskeligere å peke på enkeltårsaker. Men fart er generelt en stor synder.

— Jeg tror mange fortsatt ikke innser hvor farlig høy fart er. Litt for fort er mye farligere enn mange tror. Det er dessuten dobbelt farlig, først det gjør at ulykken lettere skjer og dernest ved at kreftene i en kollisjon blir så store at menneskekroppen ikke tåler den ytre volden, sier Ranes.

I sommer var også rus- og promillekjøring og manglene bilbeltebruk urovekkende høyt, ifølge Vegdirektoratet.

Roper varsku

— Isolert sett så har oktober vært ille, og dette året har vi sett en skremmende mottrend. Og det finnes foreløpig ingen god forklaring på hva som kan ligge bak. Det er grunn til å rope varsku. Nå må alle kluter til for at årets siste to måneder ikke kommer like uheldig ut, sier direktør i Trygg trafikk, Jan Johansen.

Han minner imidlertid om at vi overordnet sett går i riktig retning i Norge. Antall omkomne var dessuten såpass lavt i 2011 og 2012, det laveste siden 1950, at en slags statistisk oppjustering var ventet. Årets tall er også lavere enn gjennomsnittet for perioden 2003-2012, ifølge SSB.

— Men statistikk er ingen trøst for dem som mister noen eller kjenner noen som mister noen i trafikken, sier Johansen.

Og selv om Norge er et av landene med lavest antall trafikkomkomne, er årets økning her til lands den største i Norden, ifølge han.

Bruker ikke bilbelte

Det er spesielt bilbeltebruken som går i gal retning blant norske bilister, ifølge Trygg trafikk. Tidligere har de operert med at 45 prosent av trafikkomkomne ikke brukte bilbelte, men nå er andelen økt til 50 prosent.

- Det er veldig bekymringsfullt. Hadde flere brukt bilbelte, ville færre mistet livet, sier Johansen.

Ifølge en rapport fraTransportøkonomisk instituttfor perioden 2005-2011 var nettopp manglende bilbeltebruk, sammen med høy fart, hyppigste risikofaktor blant sjåfører som utløste dødsulykker.

Det er ofte det ubrukte bilbeltet som får det til å gå fra å være en alvorlig ulykke til en dødsulykke, minner Guro Ranes i Statens vegvesen om.

Midtrekkverk, automatiske fartsmålere og nyere, sikrere biler har sterk preventiv effekt. Det samme har kampanjer på TV om fart og bilbeltebruk.

— Men det er enkelte målgrupper vi stadig er på jakt etter. Dem som bevisst ikke bruker belte, for eksempel, sier hun.

Flere eldre

Og det er særlig i alderssegmentet fra 45 år og oppover at økningen i antall døde i trafikken ligger. Til og med september var størstedelen av dem som omkom over 75 år, ifølge Statens vegvesen.

— Vi registrerer det, men vi sitter ikke med noen gode svar. Det er fort gjort å spekulere i årsaker, sier Johansen i Trygg trafikk, og minner om huskereglene:

— Følg trafikkreglene, tilpass kjøringen etter forholdene, ta pauser hvis du er trøtt, legg vekk mobiltelefonen og bruk bilbelte.

Menn er verstinger

Menn er klart overrepresentert i ulykkesstatistikken. Blant de omkomne i oktober var 15 menn og 8 kvinner.

Statens vegvesens årlige ulykkesanalyserapport for fylkene Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold viste at menn forårsaker åtte av ti dødsulykker. De kjører oftere fort for enn kvinner, er oftere ruset og bruker sjeldnere bilbelte.