Såkalte «Chick flicks» som hovedsakelig retter seg mot det kvinnelige publikummet, har eksistert gjennom hele filmens historie. Men i tillegg til å rette seg mot kvinner, sier de også mye om kvinnesynet.

Denne uken er det premiere på det som varsles å bli årets jentefilm, «The Other Woman», med blant andre Cameron Diaz og Leslie Mann. Scenarioene og kvinnene som presenteres der, er veldig forskjellige fra hvordan kvinner ble portrettert tidligere. Ikke bare er de sterkere og mer selvstendige, men de er også i stand til å fullstendig knuse mannen.

60-tallet. En mye eldre Ann Bancroft forfører en ung og naiv Dustin Hoffman i «The Graduate» (1967). Ingen av kvinnene i 60-tallets filmer hadde viktige yrkesposisjoner, og det handlet mye om å gifte seg med en rik mann som i «Breakfast at Tiffany’s» (1961) med Audrey Hepburn.

70-tallets filmer bærer preg av kvinners frigjøring og kampen om likestilling, som for eksempel «The Way We Were» (1973) med Robert Redford og Barbara Streisand, «Kramer mot Kramer» (1979) med Meryl Streep og Dustin Hoffman og «Erica — fri kvinne» (1978) med Jill Clayburgh.

80-tallet preges av mange dansefilmer, som for eksempel «Flashdance» (1983) hvor den kvinnelige hovedrollen jobber som stripper, og «Footloose» (1984) hvor den kvinnelige hovedrollen er sammen med en som slår henne. Det var også på 80-tallet Meg Ryan viste hvor lett kvinner «faker» orgasme i «Da han møtte henne» (1989).

90-tallet viste at det var både uskyldig og romantisk å være hore og horekunde i «Pretty Woman» (1990), at det var enda mer romantisk at to bestevenner holder hverandre i hendene mens bilen raser utfor en klippe i «Thelma & Louise» (1991) og at sperma funker som hårgelé i «Alle elsker Mary» (1998).

Så kommer 2000-tallet med for eksempel «Bridget Jones’ dagbok» (2001). Hun har noen ekstra kilo på kroppen, bruker push-up bh og hold-in truser, røyker for mye, drikker for mye, og trår i salaten så ofte hun kan. På 2000-tallet ble det også plutselig ok å være forelsket i vampyrer, «Twilight» (2008).

Så, tilbake til ukens premiere, «The Other Woman». Her vises flere typer kvinner. Husfruen som bare lever for mannen, den perfekte karrierekvinnen som har alt, og hun på 24-25 år med litt mindre IQ, men som tar igjen for det i bh-størrelsen. Sammen er de dynamitt, og mannfolkene må bare passe seg.

Lurer på hvordan kvinnene utvikler seg i løpet av de neste 50 årene? Vil det være menn igjen i det hele tatt, eller har vi funnet en måte vi kan klare oss uten?

Audrey Hepburn i filmen "Breakfast at Tiffany's" fra 1961. Foto: CINEMATEKENE