Regjeringen har foreslått at Norge skal innføre EUs tredje postdirektiv. Det gjør de i en ny postlov som liberaliserer hele postmarkedet i Norge. Denne loven skal på høring i Stortinget 19. mai. Nå er det opp til KrF og Venstre om denne loven skal bli vedtatt. Postkom har tidligere sagt at en liberalisering vil føre til dårligere og dyrere posttjenester. Den nye postloven viser at Postkom har rett. Regjeringen legger opp til en ekstrem liberalisering. Denne politikken vil spesielt ramme folk, kommuner og næringsliv utenfor Oslo-området. Regjeringens politikk er en katastrofe for næringslivet i distriktene, i tillegg til å være svært miljøfiendtlig.

EUs tredje postdirektiv

EU har konstatert at EUs tredje postdirektiv ikke har gitt innbyggerne billigere og bedre tjenester, og er i ferd med å utforme en ny politikk på området. Departementet foreslår altså å innføre EU-lovgivning, mens EU selv har politikken til revisjon, fordi den ikke fungerer etter intensjonene.

Venstre sies å være gründernes og småbedriftenes parti. Med ny postlov vil de store og sentrale næringslivsaktørene få store konkurransefordeler i forhold til de små distriktsarbeidsplassene. I dag er det likeverdige posttjenester, til lik pris, i hele landet. Vi har et spleiselag som gjør det mulig å bruke fortjenesten fra de lønnsomme områdene til å finansiere posttjenestene i de delene av landet som er forretningsmessig ulønnsomme. Dette spleiselaget kan ikke opprettholdes med regjeringens forslag til ny postlov. I dag har vi en ordning der Staten som eier tar ut et årlig utbytte til bruk for fellesskapet. Ved en liberalisering vil dette utbyttet gå rett i lomma på private aktører, og Staten må finne andre inntektskilder for å finansiere ulike velferdsgoder. I tillegg vil den politikken som regjeringen legger opp til i sitt forslag, raskt resultere i ytterligere reduksjon i service— og kvalitetsnivået på posttjenestene.

Fører til økte CO2-utslipp

En konkurranseutsetting vil føre til at flere transportører kjører samme ruter. Dette fører kun til økte CO2 utslipp. I tillegg har Posten allerede brukt store ressurser på en omfattende omlegging til en mer miljøvennlig distribusjon. Posten har redusert utslippene betydelig, 30 prosent siden 2008. I tillegg har Posten langt større ambisjoner. Innen 2020 skal CO2 utslippene reduseres med 40 prosent. Det finnes absolutt ingen garantier for at nye aktører hverken vil, eller kan, opprettholde og videreføre denne miljøsatsingen.

Dette kan få konsekvenser for store deler av Norge som ligger utenfor de største byene.

Er det virkelig KrF og Venstre sin intensjon, å risikere en nedbygging i distriktene, og samtidig bidra til en dårligere miljøpolitikk?