KRISTIANSAND: — Det er veldig alvorlig å kjøre rundt uten forsikring på bilen. Det kan få store økonomiske konsekvenser, understreker Ivar Kristian Andersen, fagsjef i forsikringsselskapet If.
— Det er ikke uvanlig at vi etter bare et mindre trafikkuhell sender ut krav på 30-40.000 kroner til folk som ikke har gyldig forsikring, sier han.
Fra januar til og med 1. oktober i år ble 1084 kjøretøy, i alle kategorier, registrert uten gyldig forsikring i Vest-Agder. I Aust-Agder var tallet 816. Det viser tall fra Statens vegvesen sitt motorvognregister.
- Vanlig fenomen
— Det skjer knapt at vi er ute på en kontroll uten at vi møter på bilister uten gyldig forsikring, forteller Morten Nilsen, leder for trafikkstasjonen i Kristiansand.
— Det er nok også noen kjører rundt uten å være klar over at kjøretøyet ikke er forsikret, påpeker Linda Kvamme i Statens vegvesen, leder for trafikkstasjonen i Arendal.
Mange av kjøretøyeierne får ordnet forsikringen på stedet, hvis de tilfeldigvis blir hanket inn i en kontroll i regi av Statens vegvesen.
Flere årsaker
Betalingsproblemer kan være en årsak til manglende forsikring.
— Mange forsikringsselskaper opplever at kunder ikke overholder betalingsfristen på forsikringen. De får da et varsel, og har god tid til å betale. Etter å ha fått varsel for andre gang, stanses forsikringen, forklarer Ivar Kristian Andersen.
Andre årsaker til ugyldig forsikring kan være at en person er i ferd med å bytte forsikring, og at det nye forsikringsselskapet ikke har fått registrert den nye avtalen. Hvis man selger en bil og lar være å levere inn salgsmeldingen til veivesenet, kan det også skje at bilen registreres i motorvognregisteret som et kjøretøy uten forsikring.
Begjæring om avskilting
Eierne av de 1900 kjøretøyene som i år ble registrert i den nevnte databasen, fikk begjæring om avskilting i posten.
— Vi har effektuert 1900 begjæringer så langt i år. Hvor mange av disse det er ordnet opp i, det har vi ikke oversikt over, forteller Haavard Espeland, rådgiver i Statens vegvesen. Han har ansvar for registrering av kjøretøy.
— Det er vanskelig å si hvor mange som til enhver tid kjører rundt på veiene på Sørlandet uten forsikring, påpeker han.
I verste fall millionkrav
Andersen sier at bilansvarsloven trer i kraft hvis en bilist uten forsikring kolliderer. Det siste forsikringsselskapet som hadde ansvaret for bilen er pliktig å behandle saken i løpet av to måneder. Det kan bli en dyr affære hvis bileieren som ikke har forsikring har skyld i kollisjonen.
— Ja, det kan bli veldig dyrt. Det er mange i Norge som betaler på en slik gjeld, forteller fagsjefen.
- Hva skjer hvis bilisten uten forsikring påfører et menneske alvorlige skader?
— Ved personskade kan beløpet bli betydelig høyere, sier Andersen, som forteller at synderen i verste fall kan pådra seg et erstatningskrav på millioner av kroner.
Han oppfordrer bileiere til å la bilen stå hvis forsikringen ikke er betalt.