Hvis det hadde vært flaggstang på Valhall-plattformen i Nordsjøen, hadde Rune Gjedrem flagget da Ketil Solvik-Olsen sendte ut pressemelding om E 39 fredag. Nå måtte han nøye seg med noen småflagg. Departementet har funnet så mye positivt i forslaget til Gjedrem at det skal utredes videre på lik linje med det gamle trasevalget. Forenklet fortalt så foreligger det fra i dag av to mulige trasevalg for E 39 mellom Ålgård og Søgne. Det ene forslaget følger i det store og hele dagens vei. Det andre legges nærmere kysten.

For Rune Gjedrem, på jobb på Valhall-plattformen, ble 15. mai som 17. mai da beskjeden fra Ketil Solvik-Olsen nådde ut i Nordsjøen. Foto: Privat

— Dette er stort - rene nasjonaldagen. Den faglige gjennomgangen som veivesenet har gjort, bekrefter det vi hele tiden har hevdet, sier Rune Gjedrem, på jobb i Nordsjøen, til Stavanger Aftenblad.

Fortjent

Tore Svanes er pressetalsmann for gruppa som har lansert forslaget om ny E 39. Han er rørt når Aftenbladet forteller nyheten, men han sier samtidig.

— Dette fortjener virkelig Rune Gjedrem. Det er jo helt utrolig at en privatperson, sammen med gode medhjelpere, har klart å få til en utredning om en ny Europavei. Jeg tipper at det aldri har skjedd før med et så stort og viktig veiprosjekt, sier Svanes.

Terje Halleland i Rogaland Fremskrittsparti forteller at når fordeler og ulemper ved forslaget til Rune Gjedrem ble vurdert, så fant man noe som trakk ned, men så pass mye mer som trakk opp, at man har valgt å gå videre med forslaget.

— Jeg synes det er "litt skoi" at dette er et forslag som ble løftet fram på fylkesårsmøtet i Fremskrittspartiet i Rogaland og som har veldig sterk støtte i Egersund Fremskrittsparti, sier han.

Har mørnet

I februar ba samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om en vurdering fra Vegdirektoratet. Den skulle være klar til 4. mai. Siden da har den ligget til mørning i departementet. Fredag 15. mai hadde Solvik-Olsen tenkt lenge nok. Han hadde vurdert økonomi, trafikkgrunnlag og om den nye traseen i det hele tatt lot seg gjennomføre. Fylkesvaraordfører Terje Halleland sier det slik:

— Vurderingen fra Vegdirektoratet har fått fram ting som går begge veier, men det positive er så pass interessant at departementet har funnet ut at man ønsker å gå videre. Jeg kan for egen del legge til at dette ser jeg veldig lyst på.

Fordeler

Halleland forteller at traseene skal utredes i løpet av året. Så blir de en del av porteføljen til den nye veiselskapet som skal opp å stå til neste år. Han forsikrer at prosjektet ikke vil bli forsinket som følge av at også den nye traseen skal utredes.

— Vi ser for oss at det er snakk om to separate traseer. En kombinasjon tror jeg ikke er mulig. Noe av det mest positive med forslaget til Rune Gjedrem, er at veien kan bygges uten at det fører til så mye heft for trafikkantene i byggperioden. I tillegg er det jo veldig bra hvis veien legges nærmere der folk faktisk bor og det er jo ved kysten, sier Halleland.

Positiv

Eigersund vil få begge alternativene gjennom kommunen, men Gjedrems forslag vil ligge nærmere byen Egersund.

— Derfor er jeg veldig positiv. Hvis E 39 kan legges nærmere byen uten at det har vesentlige ulemper og uten at tidsfristene blir forlenget, så er det bare kjekt, sier ordfører Leif Erik Egaas (H).