Facebook har annonsert at de har kjøpt opp Oculus VR, selskapet bak VR-brillene Oculus Rift.

Det sosiale nettverket blar opp hele to milliarder dollar, 12 milliarder norske kroner, i form av 2,4 millioner kroner i kontanter og resten i aksjer. Oculus skal fungere som en egen enhet internt hos Facebook.

— Vi er i en posisjon der vi kan starte å fokusere på de neste plattformene som vil være mer brukervennlige, underholdende og personlige. Dette er hvor Oculus kommer inn, skriver grunnlegger og toppsjef i Facebook, Mark Zuckersberg, på sin Facebook-side.

Oculus har gjort stor suksess med sine VR-briller, og mer eller mindre egenhendig gjenopplivet den aldrende teknologien.

Med en Rift, eller nykommeren Crystal Cove, spent fast på hodet blir du tatt med «inn» i virtuelle verdener på en måte som vi har erfart skaper en ekstrem grad av innlevelse. I flere måneder har vi testet Rift,og få andre produkter har bergtatt oss med en lignende opplevelse.

En ny kommunikasjonsplattform

Oculus Rift har hittil primært blitt brukt til spilling, men flere frittstående prosjekter har utnyttet teknologien til å kunne skape virtuelle studie- og kinosaler. Det er akkurat her Facebook aner store muligheter:

— Vi skal gjøre Oculus til en plattform for mange opplevelser. Se for deg at du sitter som tilskuer i et spill, studerer i et klasserom fylt med studenter og forelesere, eller at du snakker med en lege ansikt til ansikt, bare ved å ta på deg brillene mens du sitter hjemme.

- Dette er virkelig en ny kommunikasjonsplattform. Du kan ikke bare dele øyeblikk på nettet, men hele opplevelser, slår Zuckerberg fast.

Dette betyr imidlertid ikke at alt håp i spillverdenen er ute, snarere tvert imot. Zuckerberg legger også vekt på at de skal støtte den videre utviklingen av Oculus til spill, og at de skal jobbe for å få en bredere støtte på plass.

Selv om Oculus har vokst kraftig de siste årene, skader det nok ikke å ha de de finansielle musklene til Facebook i ryggen.

— Vi tror virtuell virkelighet vil bli definert av sosiale opplevelser, sier Brendan Iribe, grunnlegger og toppsjef i Oculus VR, i en pressemelding.

Full VR-kamp

Oculus' VR-briller gir en ekstrem innlevelse i spill. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Oppkjøpet kommer helt ut av det blå, og bare en uke etter at Oculs lansertesin splitter nye utviklerutgave av Rift– tidligere kjent under prototypenavnet «Crystal Cove».Samtidig har Sony også sagt fra at de vil være med i kampen, da de forrige uke annonserte sitt VR-hodesett.

Begge aktørene satser nå hardt på denne teknologien, men Sony virker å ha fokuset på spill og film – mens Facebook nå vil satse mot en total og heldigital opplevelse – uansett sjanger.

Tilbake i august blespillegenden John Carmack en del av Oculus VR, og følger nå med over til Facebook. I løpet av det siste året har Oculus også samlet inn 540 millioner kroner fra investorene.

At Oculus nå er en del av Facebook, er bare det seneste i en serie av oppkjøp nettgiganten har gjort. Nylig kjøpte deWhatsApp for 16 milliarder dollar, og tilbake i 2012bladde de opp én milliard dollar for Instagram.

Les også:

Vår «VR-ekspert» lot seg imponere kraftig av Oculus nyeste VR-brille