AGDER/OSLO: — Vi ønsker å åpne opp for at private aktører kan tilby togtjenester og vedlikehold av jernbanen i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Fædrelandsvennen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Tormod Flem Vegge

Stortingsmeldingen om reformen av jernbanen ble vedtatt i Stortinget 15. juni. Den er grunnlaget for konkurranseutsetting og omorganisering av Jernbaneverket og NSB. Meldingen med navnet «På rett spor» skal også stimulere til økt konkurranse når det gjelder persontrafikken på togene i Norge.

Strekninger på Sørlandet og i Stavanger-regionen skal ifølge Solvik-Olsen legges ut på anbud. Dette kan skje innen et par år.

— Noen mener det kun er NSB som kan drifte tog i Norge. Vi ønsker at den som gir det beste tilbudet på pris, vinner anbudet. Gjøvikbanen er i dag konkurranseutsatt. NSB vant dette anbudet. Jeg tror NSB vil vinne mange av kontraktene som skal lyses ut, fordi de er flinke til det de driver med, påpeker samferdselsministeren og understreker at det i dag er fri konkurranse om godstrafikken på jernbanen.

- Blir et bedre produkt

- Hvordan vil en konkurranseutsetting prege Sørlandsbanen?

— Kundene vil få et bedre produkt. Vi vil spesifisere et minimumstilbud, og aktøren må gjøre en god jobb for å drifte togene, slik at den vinner nye anbud i fremtiden.

- Ifølge stortingsmeldingen vil dere utlyse såkalte «pakker»?

— Vi vil se flere strekninger i sammenheng. Vi kan for eksempel legge ut anbud på Gjøvikbanen, Dovrebanen og Bergensbanen som en pakke. En annen pakke kan være Sørlandsbanen.

Vil ha jernbanedirektorat

Solvik-Olsen er klar på at det er nødvendig å omorganisere Jernbaneverket og NSB. Han ønsker at det opprettes et eget jernbanedirektorat, som samler alt som har med jernbane å gjøre under én paraply.

— Jernbaneverket og NSB har i dag delt ansvar når det gjelder infrastruktur. Jernbaneverket har blant annet ansvar for skinnegangene, mens NSB har ansvar for stasjonsbygninger. Vi ønsker å samle eierskap og drift på ett sted, i et jernbanedirektorat som skal ha ansvar for spor, togmateriell og jernbanestasjoner. Da får vi ett regnskap i stedet for mange. Den nye organiseringen er noe av det viktigste i jernbanereformen, understreker han.

- Kollektivreiser er attraktivt

- Hvordan blir prosessen videre nå, fram mot konkurranseutsetting?

— Hvordan vi skal gjennomføre dette, det vil vi komme tilbake til. Først må vi få på plass direktoratet, så kommer konkurranseutsetting som neste skritt, forteller samferdselsministeren, som tror kollektivreiser i Norge vil bli stadig mer populært.

Samferdselsministeren ønsker, gjennom jernbanereformen, å samle funksjonene til NSB og Jernbaneverket under én paraply, i et jernbanedirektorat som skal ha ansvar for spor, togmateriell og jernbanestasjoner. Foto: Tormod Flem Vegge

— Nå kan jo passasjerene benytte seg av pc og nettbrett under reisen, noe som gjør at de kan jobbe mens de er på reise. Det er ikke mulig når man kjører bil, poengterer ministeren.

- NSB-ansatte bekymret

Konkurranseutsetting av Sørlandsbanen bekymrer Lokomotivpersonalets Forening i Kristiansand.

— Vi er bekymret for både arbeidsforhold, som arbeidstidsbestemmelser, og pensjon, sier Kay Arne Hansen, leder for Lokomotivpersonalets Forening i Kristiansand.

Hansen forteller at han har lite forståelse for at Sørlandsbanen skal konkurranseutsettes.

— For kundene blir det jo ingen konkurranse, siden det kun blir én aktør på hver enkelt anbudsstrekning. Da blir det faktisk monopol på den aktuelle strekningen, understreker han.

— Vi mener vedtaket regjeringen har gjort,er forhastet.I England og Sverige har ikke konkurranseutsetting av toget vært noen suksess. I England er det faktisk sånn at folk flest vil ha tilbake det statlige eierskapet. Et felles billettsystem, med mellom seks og åtte aktører, skal også være et mål i Norge. Et slikt billettsystem har de ikke klart å få til i Sverige, der det er en rekke aktører som drifter togene, sier Hansen.