Bare minutter før helikopteret fra Gullfaks skulle ha landet på Flesland, styrtet det ved Turøy nord for Sotra, skriver Bergens Tidende.

Beregnet ankomsttid var klokken 12.04 fredag. Klokken 11.55 braste Super Puma-maskinen i bakken med voldsom kraft.

LES OGSÅ: — Jeg skal aldri sitte på med et slikt helikopter igjen

LES OGSÅ: Fire fra Halliburton bekreftet omkommet

Redningsaksjonen avsluttet

Det var 13 personer om bord i helikopteret som styrtet ved en holme ved Turøy i Fjell fredag.

Elleve var nordmenn, én brite og én italiener. Elleve er funnet omkommet. Klokken 17 er redningsaksjonen formelt avsluttet. Det pågår fortsatt søk etter de to siste personene, men også de antas å være omkommet.

— Ut fra funn på åstedet og den informasjonen som finnes der, mener vi det ikke er grunn til tro at noen har overlevd, sier Terje Magnussen, operasjonsleder i Vest politidistrikt.

Fredag kveld var politimester Kaare Songstad på åstedet.

— Det gjør sterkt inntrykk å være på dette åstedet, sier han, og understreker at arbeidet på ulykkesstedet kommer til å ta mange dager.

Politiet har sperret av Turøy utenfor Bergen etter at et helikopter med 13 personer har krasjet. Alle 13 forventes omkommende. Politimester Kåre Songstad møtter pressen på utsiden av sperringene ved ulykkesstedet Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Svarte bokser funnet

Like etter klokken 19 opplyser Luftfartstilsynet at de såkalte svarte boksene til ulykkeshelikopteret er funnet.

— De ble lokalisert av dykkere i sjøen. Vi har ikke tatt dem opp, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

— Vi har akkurat nå tre på åstedet. I morgen vil det bli vesentlig flere, med minst ti personer. I et tilfelle som dette er det mange eksterne rådgivere, som produsenter og tilsynsmyndigheter, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

De svarte boksene skal til laboratoriet til den britiske havarikommisjonen for avlesning.

— Vi vil få bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i videre undersøkelser på ulykkesstedet. I tillegg vil representanter for Luftfartstilsynet og EASA delta, skriver Havarikommisjonen i en pressemelding.

Fredag kveld begynte arbeidet med å heve de delene av vraket som inneholder de svarte boksene. Ved 20.40-tiden var hevingen avsluttet, og vrakrestene ble fraktet til land. Det bekrefter Leif Linde i Bergen brannvesen.

Det er uklart når resten av vraket blir hevet.

Det var et slikt helikopter fra CHC helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix

Fant omkomne i vraket

De omkomne ble funnet både i sjøen og på land.

BT får opplyst at omkomne også er blitt hentet opp fra den delen av helikopterskroget som ble funnet under vann. Vrakrestene lå ifølge Hovedredningssentralen cirka 20 meter fra land på fem-syv meters dyp.

— Jeg kan bekrefte at vi har hentet opp personer fra ulykkesstedet i sjøen, men jeg går ikke inn på hvor de nøyaktig ble funnet, sier Leif Linde i Bergen brannvesen.

Han har styrt brannvesenets samlede ressurser under dagens rednings- og leteaksjon, der Bergen brannvesen stilte med totalt 15 dykkere. Seks av disse var nede ved skrogdelen som lå i sjøen.

Det er observert vrakrester både på Litleskori og i vannet, ifølge Hovedredningssentralen. Flere øyenvitner har fortalt til BT hvordan rotoren til helikopteret falt av før det gikk i bakken.

— Rotoren er funnet på land et stykke unna, mens helikopteret er lokalisert på 5-7 meters dyp i sjøen, sier pressetalsmann John Sjursø ved Hovedredningssentralen på Sola.

Det er lagt ned flyforbud og forbud mot bruk av droner i området. Ifølge Sjursø er det startet forberedelser til heving av helikopteret.

tb1497ea.jpg Foto: Kyrre Styve / NTB scanpix

På vei fra Gullfaks B

Helikopteret gikk fra Gullfaks B til Flesland, ifølge redningsleder Bjørn Jarle Åmlid ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

CHC Helikopter Service bekrefter overfor NTB at det var en av deres maskiner som havarerte ved Turøy fredag, og at de hadde to av sine ansatte om bord på helikopteret.

— Ulykken inntraff under innflyging til Flesland, Bergen. Forventet landingstid var klokken 12.04. CHC Helikopter Service fikk beskjed om hendelsen klokken 12.05, og varslet norske myndigheter og Hovedredningssentralen omgående, sier daglig leder Arne Roland i CHC Helicopterservice.

Gullfaks B opereres av Statoil. Det er imidlertid flere selskaper som utfører tjenester og oppdrag knyttet til driften.

I tillegg til de to helikopterpilotene, er det bekreftet at det var elleve personer om bord. Fire av dem var ansatt i Halliburton, ifølge Aftenbladet. Fredag kveld bekrefter Aker Solutions at tre av deres ansatte er blant de omkomne.

Statoil har fredag kveld stanset all produksjon på Gullfaks B for å ivareta personellet på plattformen.

- Stort sett gått i oppløsning

— Tilbakemeldingen vi har fått tyder på at helikopteret stort sett har gått i oppløsning, sier Bjørn Jarle Åmlid ved HRS.

Ulykken skjedde litt før klokken 12. Data fra Flightradar 24 viser at helikopteret mistet både kraftig fart og høyde, inntil registreringen sluttet.

Helikopteret styrtet ved en holme like utenfor Turøybrua. Øyenvitner melder om en eksplosjon og kraftig brann etter styrten.

Ambulansebåt, redningsskøyten «Kristian G. Jebsen», båter fra brannvesenet, Forsvaret og Røde Kors deltok i redningsarbeidet, i tillegg til flere redningshelikoptere og mannskaper fra Sivilforsvaret. Kystverket satte inn et fly med varmesøkende kamera.

tb14a437.jpg Foto: Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix.

— Rotoren falt av

Flere vitner sier de så rotoren falle av helikopteret før det styrtet.

— Idet jeg så opp løsnet rotoren og forsvant for seg selv nordover. Etterpå dreide helikopteret nordover, og jeg så at det brant på toppen av helikopteret, der som rotoren er festet. Det tok altså fyr i festet før det styrtet, slik jeg så det.

Det sier John Atle Sekkingstad, som ble vitne til helikopterstyrten fredag.

Et annet vitne sier han så deler av rotoren ligge strødd på Toftøy, nord for avkjørselen til Turøy.

Kripos sender 20 personer

Alt av tilgjengelig mannskap i Vest politidistrikt er kalt inn for å bistå i situasjonen. Dette omfatter også etterforskere og krimteknikere.

Inge Morild, professor og rettsmedisiner ved Gades institutt i Bergen, bekrefter overfor BT at det blir en identifikasjonsprosess etter styrten. Den skal styres av Kripos’ ID-gruppe.

Tannleger, patologer, politi og andre vil delta for å hjelpe de pårørende, opplyser Morild.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixtb14b9b9.jpg Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Presseansvarlig Ida Dahl Nilssen i Kripos sier at hele ID-gruppen er aktivert og reiser over til Hordaland.

Gruppen har som oppgave å fastslå identitet når mange omkommer samtidig.

— Det er en ganske stor gruppe som reiser over. Vi vil også bistå med andre kriminalteknikere som skal bistå med etterforskningsmessige undersøkelser.

Kripos planlegger å sende rundt 20 folk.

— I tillegg til det igjen bistår vi også med å organisere det taktiske politiarbeidet. Dette gjøres av Kripos' etterforskningsledere som allerede er i Hordaland i forbindelse med andre saker, sier Nilssen.

Stanset helikoptertrafikk

Lufthavnsjef Aslak Sverdrup sier de har slått full alarm på Bergen lufthavn Flesland.

— All helikoptertrafikk er stanset. Den øvrige trafikken går som normalt, sier Aslak Sverdrup, Avinor-sjef på Flesland.

Han sier at Avinor fremdeles har krisestab. De har også en redningsbåt ved havaristedet som deltar.

LES OGSÅ: Innfører flyforbud for helikoptertypen

LES OGSÅ: Skrøt av sikkerheten rundt helikoptrene - dagen etter skjedde den fatale ulykken

CHC Helikopter Service vurderer fortløpende om helikoptertrafikken til Nordsjøen skal gjenopptas med andre typer enn ulykkeshelikopteret, som har fått flyforbud av Luftfartstilsynet. Også britiske luftfartsmyndigheter har gitt flyforbud til den aktuelle helikoptertypen.

Selskapet hadde to av sine mannskaper på ulykkesflygningen.

— Vi har informert pårørende til våre to ansatte og gjør det vi kan for å støtte de og våre øvrige ansatte, sier pressetalsmann Claus Sonberg.

Selskapet har satt kriseledelse på Sola og har løpende kontakt med Hovedredningssentralen og Statoil.

Det er Statoil som har ansvar for styring og beredskap i forbindelse med helikoptertrafikken i Nordsjøen. Sentralen ligger på Sandsli i Bergen.

— Vi mønstrer vår beredeskapsorganisasjon nå for å ta oss av hendelsen med helikopteret. Mer kan jeg ikke kommentere nå, sier pressetalskvinne Elin Isaksen i Statoil.

Politiet har opprettet en bemannet pårørendetelefon etter ulykken. Nummeret er 815 02800 . Statoil har opprettet et eget pårørendesenter i Bergen. Oljeselskapet har også et eget pårørendenummer: 800 500 20.