Tirsdag åpnet Uno-X sin første hydrogenstasjon, ved Sandvika utenfor Oslo.

– Det er viktig at vi kommer i gang med hydrogenstasjonene, slik at dette blir tilgjengelig for folk flest, sa klima— og miljøminister Vidar Helgesen fra Høyre under åpningen.

Rett før sommeren vedtok Stortinget støtte til et nasjonalt nettverk av fyllestasjoner for hydrogen, som et tiltak for å redusere CO2-utslippene fra nye biler i årene fremover.

Vedtaket innebærer at hydrogenbiler skal ha de samme støtteordningene som elbilene har hatt og har, som unntak fra registreringsavgifter og merverdiavgift. De skal også ha de samme brukerfordelene – som gratis bomvei og ferger, tilgang til kollektivfelt, gratis parkering på offentlige plasser og halv firmabilskatt.

NY STASJON: Uno-X har valgt å legge sin første hydrogenstasjon i Sandvika, rett ved E18. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Dette skal fredes fram til 2025, eventuelt til det er 50.000 slike biler på veiene i Norge.– Vi må overholde klimabudsjettet, og transportsektoren er viktig her. Vi skal kutte 40 prosent av utslippet fram til 2030. For å få til dette må vi ha en infrastruktur også for hydrogen, sa Helgesen.

Uno-X, som er Reitangruppens drivstoffselskap, har planer om å ha åpnet 20 hydrogenstasjoner innen 2020. Gidder egentlig hybrid-eierne å lade bilen?

Hydrogenbiler i kollektivfeltet

Foreløpig vil hydrogenbilene ha en fordel sammenlignet med elbilene, da de vil ha lov til å kjøre i kollektivfeltet inn til Oslo, også i de periodene på døgnet elbilene ikke har det.

Bilkjøpere får vite altfor lite om avgiftene de må betale for bil og drivstoff i årene som kommer:

VED PUMPENE: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen og Odd Reitan får en innføring i hvordan en hydrogenpumpe virker. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Utslippet fra en hydrogenbil er rent vann, men så langt har problemet både vært mangel på fyllestasjoner og biler.Det er i dag registrert rundt 30 hydrogenbiler i Norge, og Uno-X-stasjonen gjør at det til sammen er seks steder man kan fylle drivstoff. Hyundai og Toyota er de to eneste bilmerkene med hydrogenbiler til salgs, med én modell hver.

Stasjonen ved Sandvika har en kapasitet på 200 kilo i døgnet, som skal rekke til rundt 50 biler. I starten blir dette kjørt til stasjonen, men den vil fra våre 2017 produsere hydrogenet selv.

– Vi har hatt en sterk elbilpenetrering i privatbilmarkedet, og jeg ser hydrogen som svært interessant for tungtransporten, sa Helgesen, som er positiv til en konkurransesituasjon mellom hydrogen— og elbiler.

– Konkurranse er bare bra. Og de skal begge ha en fair sjanse, med like fordeler. Vi politikere skal ikke velge for dere, men vi skal gi folk muligheten til å velge selv.

Interessert i temaet? Les mer om elbil og hybrid: