Kort sagt:

  • Moderne assistentsystemer

  • Fin luftfjæring

  • Elegant cockpit

  • Stilfull design

  • Bra automatgir

— Ekstrautstyr koster

— Moderat plass

— Dekkstøy

— Noe høyt testforbruk

— Fjæringskomfort med 19-tommere

På tross av en lang rekke nye modeller den siste tiden: Det er fortsatt C-klasse som skal være bærebjelken i Mercedes-salget fremover. Ingenting passer vel da bedre enn å få en helt ny stasjonsvognsutgave på markedet. I mellomklassen, der Mercedes-Benz C-klasse konkurrerer, er står stasjonsvogn nemlig for 80 % av salget så langt i år.

Og det er virkelig snakk om en ny bil. C-klasse er merkbart større utvendig. Med 4,7 meter er den 10 cm lenger og i bredden har den lagt på seg fire cm til 1,81 meter. Også akselavstanden er blitt større, pluss 8 cm til 2,84 meter.

Mercedes har brukt mye aluminium i bilen for å unngå at den skal bli tyngre, slankekuren har lyktes så godt at C-klasse er opptil 100 kilo lettere enn før.

Tyskerene har også gjennomført en komplett designendring, de firkantede formene fra tidligere, er byttet ut i rundere og mykere linjer.

Allerede fra start er motorutvalget formidabelt. Ildsprutende AMG-versjoner troner på toppen med inntil 510 hk, mens vår C180 med 156 hk bensinturbo utgjør et fornuftig startpunkt i modellutvalget med pris fra 385 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 6

Vår testbil er spekket med ekstrautstyr, så mye at prisen for ekstrautstyret beløper seg til rundt 280 000 kroner. Da er det klart at bilen endrer egenskaper og karakter på noen områder, i forhold til en mer normalt utstyrt C-klasse.

For veiegenskapenes vedkommende, er det luftfjæring og gigantiske 19-tommers AMG felger med dekk i dimensjon 225/45-19 foran og 255/35-19 bak som utgjør en stor forskjell. Standarddimensjon for C180 er 205/60-16...

Hvis vi først skulle bruke penger på utstyr, ville luftfjæring (AIRMATIC på Mercedes-språk) til 13 560 kroner være noe av det som kom høyest på listen. Det kan riktignok ikke velges alene, men fordrer at du også har valgt andre utstyrsopsjoner.

En egen «Agility-knapp» i midtkonsollen lar deg dermed styre oppsettet i understellet, samt motor/gir og styring. Valgene er ECO, Comfort, Sport, Sport+ og Individual. Det fungerer brillefint, og vi finner ut at Comfort fungerer bra til det meste, mens sport er fin når du vil kjøre aktivt.

Med de store hjulene blir veigrepet formidabelt og bilen ligner mer på enBMW 3-serie i oppførselen, enn noe fra stjernemerket i Stuttgart. I våre kjøretester på bane, oppfører bilen seg sikkert, med et lite overtak for veiegenskapene når du har valgt sportsinnstilling fremfor komfort i understellet.

bil-Qo0DgBYNpz.jpg

Motor: 4

Bak C180-betegnelsen, skjuler det seg en 1,6-liters bensinturbomotor med 156 hk og et dreiemoment på 250 Nm mellom 1200-4000 o/m. I vår bil jobber motoren sammen med en syvtrinnsautomatkasse, men kan også leveres med sekstrinns manuell girkasse.

Automaten sjalter mykt, og treffer stort sett alltid riktig med girskiftene. Det trengs, for tross fin og jevn kraftutvikling, må 1,6-literen strekke på seg når du kommanderer ekstra krefter. Da har den et ganske markert lydbilde.

Vi sitter vel med en følelse av at kjørefølelsen blir mer harmonisk om du går et steg opp til den mer kultiverte og langt kraftigere C200-versjonen med toliters bensinturbo.

Ytelser: 4

Den lille bensinturboen leverer helt greit i den rundt 1,5 tonn (med fører) tunge C-klasse.

Men noe mer enn du trenger har du ikke. Særlig hvis du laster opp bilen med folk og bagasje, graver motoren ofte dypt etter krefter.

Akselerasjonstestene gir akseptable tall sammenlignet med de viktigste konkurrentene. Kickdown fra 60-100 km/t går på 5,4 sekunder, nøyaktig det samme som BMW 316i (sedanversjon) og Audi A4 Avant 1,8 TFSI på 5,3 sekunder.

Eksteriør: 5

Ja, vi liker det vi ser. Det nye Mercedes-uttrykket i fronten, de elegante linjene og bruddene i karosserisiden som gjør linjene mer spennende.

Dessuten hjelper det jo alltid med AMG-pakke for dem som liker et sportslig uttrykk. Selv om 19-tommers felger i de fleste andre sammenhenger er overkill, passer de i alle fall godt sammen med AMG-styling og ditto bremseskiver.

Interiør: 4

Større utvendige mål, omsettes ikke i noe større plass innvendig. Det må sannsynligvis mer avrundete former ta hovedansvaret for.

Bagasjerommet har vokst marginalt — fra 485/1500 liter i forrige modell, til 490/1510 liter i den nye C-klasse stasjonsvogn. BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant har for øvrig omtrent samme plass i bagasjerommet.

Dermed er det fortsatt slik at langt billigere biler, som nye Ford Mondeo eller Skoda Octavia har langt mer lasteplass enn premiummodellene.

Heller ikke innvendig er nye C-klasse noe plassvidunder. Når vi tar egne interiørmål og sammenligner med forgjengeren, er den omtrent på samme nivå. Og - ikke overraskende - omtrent like rommelig som hovedkonkurrentene fra Audi og BMW.

I vår kostbart utstyrte testbil, er det en påtagelig luksusfølelse på førerplass. Mercedes har lyktes godt i sitt forsett om å heve den opplevde kvaliteten i C-klasse. Bilen er stort sett lettbetjent og oversiktlig, men vi klarer ikke helt å venne oss til den litt påklistrede skjermen på toppen av instrumentpanelet.

bil3-HOQxG5sULD.jpg

Komfort: 3

La oss slå fast en ting med det samme: Hvis du er opptatt av at din C-klasse skal være komfortabel, ikke utstyr den med for store hjul og vit hvilke egenskaper dekkene du setter på har.

De store og lave 19-tommerne på vår testbil er i tillegg av runflat-typen (kan kjøres inntil 80 km etter en punktering). Kraftigere sidevegger enn et konvensjonelt dekk, gjør ikke komfortinntrykket bedre.

Kjører du bilen i komfortinnstilling, passer ikke de harde dekkene og den mykere innstillingen av luftfjæringen helt sammen etter vår smak. Bil og dekk virker mer samstemt med luftfjæring i sportsinnstilling, men da merker du også godt hvordan veibanen er satt sammen.

Enda litt verre blir det når vi plukker frem støymåleren. I 100 km/t stopper den først på småbilaktige 71 dBA. Ja, vi har registrert at støydemping er gått av moten på vekt— og drivstoffbesparelsens alter. Men nettopp derfor blir dekkvalget enda viktigere.

Dette er ikke noe C-klasse er alene om. Vi har registrert tilsvarende tall på eksempelvis BMW 3-serie med monsterdekk.

For vi tror C-klasse i utgangspunktet har potensial til å være blant klassens mest komfortable. Snillere dimensjon og dekktype, med luftfjæring i komfort, da kan du til fulle nyte glimrende seter og sittestilling, samt vellyden fra Burmester surroundanlegg (9900 kroner).

bil4-rhicALPWoX.jpg

Sikkerhet: 6

I EuroNCAP-testen oppnår Mercedes-Benz C-klasse svært godt resultat. For beskyttelse av voksne scorer den 92 %, for beskyttelse av barn 84 % og for beskyttelse av voksne 77 prosent.

Kommentarene til testen er hyggelig lesning for den som er opptatt av sikkerhet. Bare i sidekollisjon med stolpe får bilen mellomste karakter for beskyttelse av brystregionen. Det samme gjelder whiplashbeskyttelsen av baksetepassasjerer ved påkjørsel bakfra.

Du kan også bestille nye C-klasse med en rekke aktive sikkerhetssystemer:

«Driving Assistance Package PLUS» (23 920 kroner) inneholder Distronic Plus med (trekk pusten nå): Styreassistent, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Beskyttelses— og varslingssystem for sammenstøt bakfra, styreassistent, BAS PLUS bremseassistent, bremseassistent for kryssende trafikk, PRE-SAFE Plus, PRE-SAFE System, PRE-SAFE Brake. Denne assistentpakken fordrer at du har valgt automatgir og speilpakke på utstyrslisten.

Vi er ikke kommet så langt at C-klasse er selvkjørende, men når du aktiverer styreassistenten og avstandsradaren, merker du at sensorer og kameraer hjelper til under kjøring. På motorveien kjenner du at bilen holder øye med veimerkingen, og på landevei bremser den ned når vi nærmer oss den heltrukne markeringen i veikanten.

Da vi kjørte C-klasse på introduksjonen tidligere i år, forklarte Mercedes-ingeniør Christiane Gärtner oss hvordan styreassistenten virker:

— Når styreassistenten og Distronic Plus er aktivert, registrerer et stereokamera veimarkeringen fremover. Styreassistenten bruker denne informasjonen samt input fra i alt seks radarer til å styre bilen. Radarene virker fremover, til sidene og bakover, sier Gärtner.

Veimarkeringen må ha klar kontrast, hvis ikke slår systemet seg av med et tydelig varsel.

bil5-1q0P0nqOYu.jpg

Pris/utstyr: 3

Billigste måte å bli eier av C-klasse stasjonsvogn er C180 CDI med 115 hk dieselmotor og manuelt gir til 368 000 kroner, men vi synes C180 med automatgir fra 416 000 kroner er et bedre utgangspunkt.

Uansett er du ikke ferdig der. I likhet med sine prestisjekonkurrenter må C-klasse ha ekstrautstyr for å spille ut sine beste kort.

Vi gikk gjennom ekstrautstyrslisten med tanke på sikkerhet og komfort, da endte vi opp med 130-140 000 kroner i utstyr.

Normalt sett skal en C-klasse stasjonsvogn holde verdien omtrent som konkurrentene. Mercedes-Benz har 5 år/100 000 km nybilgaranti.

bil2-ZDMpgZoB78.jpg

Forbruk: 3

Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn med automatgir skal bruke 0,58 l/mil og slippe ut 135 gram CO2 per km ved blandet kjøring. Alt i forhold EU-normen.

I vår faste forbrukstest blir det merkbart mer. Testforbruket ender på 0,67 l/mil. Det er litt mer enn vi hadde håpet på av en splitter ny modell.

Klassemester blant bensinbiler er Lexus IS 300h. Den nøyde seg med 0,52 l/mil, mens den 245 hk sterke BMW 328i Touring brukte 0,71 l/mil.

bil6-1jtmCcoFnh.jpg

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye Mercedes-Benz C-klasse stasjonsvogn har mange ting som taler for seg: Den ser bra ut og matcher konkurrentene på alle viktigste områder.

Fremfor alt gir den C-klasse et nødvendig løft i retning luksus. Det blir enda tydeligere med de fine assistentsystemene, selv om de og noe av det øvrige «nødvendige» ekstrautstyret sender prisen i været.

Vi synes drivstofforbruket er noe høyere enn forventet og 19-tommers runflatdekk ødelegger det som ellers kunnet vært et solid komfortinntrykk.

Les også:

Det vrimler av feil på gasspedaler, styring og kollisjonsputer

Setter alle de andre SUV-ene ettertrykkelig på plass

Solid smell for Tesla

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz

Pris 377.900

Testdata

Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn

0-100 km/t, sek: 9,5

60-100 km/t, 3. gir: 5,5

60-100 km/t, 4. gir: 7,6

60-100 km/t, kickdown: 5,4

80-120 km/t, 3. gir: 6,5

80-120 km/t, 4. gir: 8,2

80-120 km/t, kickdown: 6,9

Støy tomgang, dBA: 43,2

Støy 50 km/t, dBA: 63,9

Støy 80 km/t, dBA: 67,5

Støy 100 km/t, dBA: 70,7

Testforbruk, l/mil: 0,67

-- Tekniske data

Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn

Motor, cm³: 1595

Effekt, hk ved o/min: 156/5300

Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1200-4000

Egenvekt, kg: 1495

Tilhengervekt, kg: 1800/745

Lengde/bredde/høyde, cm: 471/181/144

Bagasjerom, liter: 490-1510

Standard dekkdimensjon: F: 225/45-19 Y B: 255/35-19 Y

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,58

CO2-utslipp, g/km: 135

0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,7

Toppfart, km/t: 221

Pris fra, kr: 377 900

Pris testbil, kr: 660 200

Artikkelen er skrevet av og publisert på Klikk.no.