— Drømmekjolen er stor med masse paljetter, sier Elisabeth Nikolaishvili (15).

Hun og venninnegjengen går i tiende klasse på Haumyrheia ungdomsskole i Kristiansand. Nå har de samlet seg hjemme i stuen hos Ingeborg Thyssen (15) for å planlegge den store dagen. De har med seg kjoler fra tidligere skoleball, både egne og storesøstrenes, for å få inspirasjon. Samtidig er det også noen uskrevne regler å ta hensyn til.

— På vår skole er det sånn at åttendeklassingene går i kort kjole, niendeklassingene har lange, smale kjoler og tiendeklassingene bruker kjoler med mer volum, gjerne ballkjoler, forklarer jentene.

- Det er viktigere at skoene matcher antrekket enn at de er varme .

GLEDER SEG. Tiendeklassingene gleder seg til ungdomsskolens siste skoleball, og planleggingen er halve moroa. – Det er viktig å ha en fin kjole som sitter bra på kroppen, men om den er ny eller brukt spiller ingen rolle. Hvis alle skal ha kjempedyr kjole og kjøre limousin til ballet, skaper det unødvendig mye press, mener f.v. Anna Sofie von der Ohe, Silje Hærås, Ingeborg Thyssen, Sunniva Alnæs, Aalaa Ali og Elisabeth Nikolaishvili. Foto: Børre Eskedahl

Kjolen skal være voluminøs, stroppeløs og lekker. Den perfekte ballkjolen skal sitte perfekt til kroppen. Og puppene må ikke tyte ut! Det er alle jentene enige om. — Det er viktigst å være finest, fastslår Aalaa Ali (15) og ler.

— Det blir krise hvis noen kommer i samme kjole som meg, altså, fniser Ingeborg.

Glimt av en fortryllende verden

Skoleball er en tradisjon som står sterkt i hele landet, og aller viktigst er det for tiendeklassingene. Det skal bli et verdig og fint punktum etter ti års grunnskole, før elevene spres på ulike videregående skoler.

Førsteamanuensis ved BI, Knut Kolnar mener det er flere grunner til at nettopp skoleballet får så stor betydning for ungdommer på vei inn i voksenlivet.

FORTRYLLENDE VERDEN: Førsteamanuensis ved BI, Knut Kolnar, mener det er flere grunner til at nettopp skoleballet får så stor betydning for ungdommer på vei inn i voksenlivet. Foto: Erlend Aas, NTB/Scanpix

— Det at de unge får pynte seg for å gå på ball, åpner en dør på gløtt til en annen forjettet og fortryllende virkelighet. Plutselig rykkes de ut av hverdagens rutiner og krav, og kastes inn i en verden hvor det umulige hele tiden skjer. Litt som når Askepott får prinsen, mener han.

Videre forklarer Kolnar ballets popularitet med at de unge tiltrekkes av å få oppleve litt av den mystiske verden utenfor det kjente. Det er rett og slett spennende med det som er fremmed og annerledes.

Men skoleballet er også en ritualimport, med staselighetene rundt amerikanske High School som kulturelt forbilde. På godt og vond.

— Elevene kler seg opp for å bli lagt merke til av medelevene, og det er en nokså nådeløs verden. Det er et popularitetsbarometer hvor det er mulig å stråle i glansen av oppmerksomhet, men det er også en fare for det motsatte, forklarer han.

Forskning viser at mange unge strever med selvbilde og kroppsbilde, og mange har heller ikke tilgang til nok penger til å kjøpe seg «identitetsrekvisitter» som gir innpass i de kules verden.

Kolnar mener at disse faktorene for alvor settes i spill på skoleball.

— Bommer en på smaken, stilen og de små detaljene som signaliserer om man er ute eller inne, kan ballet bli en forferdelig opplevelse, fastslår han.

Fagfolk advarer:

Forskjell mellom skolene

Forsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning og Høgskolen i Lillehammer, Mari Rysst, mener det er store forskjeller fra skole til skole og fra miljø til miljø hvor stort press ungdommene opplever i forbindelse med skoleball.

— Spør du ulike ungdommer, får du nok veldig ulike svar. I noen miljøer kan det være kult å bruke vintage eller omsydde bruktkjoler, mens det andre steder skal være nytt og tipp topp. Og det overrasker meg ikke hvis det er større kjøpepress i områder der det er mange rike foreldre, sier Rysst.

Bommer en på smaken, stilen og de små detaljene som signaliserer om man er ute eller inne, kan ballet bli en forferdelig opplevelse. Førsteamanuensis ved BI, Knut Kolnar

Profesjonell hjelp

Ny kjole, pensko og en tur til både frisør og hudpleieren koster fort mange tusen kroner. På Jan Thomas Studio i Oslo er de vant til å ta imot 15-åringer som skal på skoleball.

— Det kommer massevis av yngre jenter her, og det er gjerne for å få en lett make-up eller for å krølle eller sette opp håret før ballet, sier Christopher Mørch Husby i Jan Thomas Studio.

EKSPERTHJELP: Christopher Mørch Husby hos Jan Thomas Studio sier de er opptatt av å gi jentene et naturlig uttrykk tilpasset alderen deres når de som kommer til salongen og ber om styling og tips. Foto: Torstein Bøe, NTB/ Scanpix

Han sier de er opptatt av å gi jentene et naturlig uttrykk tilpasset alderen deres.— Vi er glad for å kunne hjelpe dem, og samtidig lære dem hvordan de skal unngå vaskebjørneffekten.

- Vaskebjørneffekten?

— Det er det vi kaller det når de legger en tung make-up og blir altfor mørke rundt øynene, forklarer han.

Mørch Husby synes det er inspirerende å hjelpe de unge til å få ut potensialet sitt, men er samtidig opptatt av at det ikke må bli en konkurranse blant jentene om hvem som er finest.

— De har alle ulike forutsetninger og muligheter, og vi minner dem på at de skal stelle seg så de selv føler seg vel, ikke for å sammenligne seg med andre.

Vi kom frem til at det (limousin red. anm.) er en morsom greie de unge setter pris på. Det kjører litt rundt i byen før de kommer opp til skolen, og gjør en gimmick ut av det. Rektor ved Marienlyst skole i Oslo, Knut Erik Brændvang

Typisk Oslo-fenomen

Når hår og sminke er på plass, er mange ungdommer opptatt av å kjøre standsmessig til ballet. Da duger ikke pappas gamle golf.

— Vi er fullbooket og det har vi vært siden september, sier Nadem Younus i Limousinsentralen i Oslo.

DET KOSTER: Ny kjole, pensko og en tur til både frisør og hudpleieren koster fort mange tusen kroner. Foto: Børre Eskedahl

Limousin er likevel lite utbredt, landet sett under ett. Younus mener det nesten ikke finnes limousiner andre steder enn i Oslo.— Vi har fått telefoner fra andre byer, men kan ikke hjelpe. Det finnes noen få i de andre største byene, men å kjøre limousin til skoleball er et typisk Oslo-fenomen. Rett og slett fordi det er her disse bilene finnes, sier han.

PYNTER SEG: I noen miljøer kan det være kult å bruke vintage eller omsydde bruktkjoler, mens det andre steder skal være nytt og tipp topp. I tillegg kommer sminke, neglelakk og hårstyling. Foto: Børre Eskedahl

Limousin er helt vanlig

På Marienlyst skole i Oslo arrangeres skoleballet bare for tiende klasse, der er limousin til ballet helt vanlig. Rektor Knut Erik Brændvang anslår at godt over halvparten kommer til skoleballet på denne måten.

. Vi har spurt ti kjente mennesker om hva slags kunnskap barna bør utrustes med for å skape seg en god fremtid — Personlig har jeg ikke så sans for det, og vi hadde en diskusjon med FAU om det. Men vi kom frem til at det er en morsom greie de unge setter pris på. Det kjører litt rundt i byen før de kommer opp til skolen, og gjør en gimmick ut av det, forteller han.

Rektoren er ikke redd for at de skaper unødig press.

— De unge utsettes for press fra alle kanter og akkurat presset rundt limousinen er ikke så voldsomt stort. Da er det andre kamper som er viktigere å ta, jeg er for eksempel mer bekymret for alkohol.

- Er alkohol utbredt på skoleballet?

— Jeg har fått høre om episoder med drikking, men det aksepterer jeg ikke. Det er nulltoleranse for alkohol og vi jobber bevisst for å få bukt med det. Et av tiltakene er at elevene ikke får lov til å ta limousin hjem, men må hentes av foreldrene når ballet er slutt, sier rektor Knut Erik Brændvang ved Marienlyst skole.

Ballet gir samhold

Jentene hjemme i stuen hos Ingeborg er ikke så nøye på transporten til ballet, selv om Elisabeths pappa er utfordret til å stille med minibussen. Men de har store forventninger til at ballet blir en fin opplevelse, og akkurat nå er det frisyren som diskuteres.

— Siden jeg skal ha stroppeløs kjole, blir det litt bart med oppsatt hår. Så jeg tror det må bli løst, sier Elisabeth.

— Ja, eller, jeg kommer kanskje til å sette opp litt av det, tror Sunniva Alnæs (15).

Rektor ved jentenes skole, Jarle Ausland, forteller at det i fjor bare var fem av skolens 295 elever som ikke var med på ballet.

— Det er ikke alt vi får til på skolen vår, men juleballet er bra. Det har en sterk tradisjon og er videreutviklet til å fungere godt, sier Austad.

Han mener skoleballet er et godt tiltak for det psykososiale miljøet. Det gir samhold på tvers av klasser og alderstrinn, og kroppsøvingstimene brukes til å øve inn danser. Ballet holdes i skolens gymsal og det er gratis for elevene å delta.

Så lenge kjolen er fin, gjør det ingenting om den er brukt. Hun som selger den har jo sikkert bare brukt den en gang selv. Ingeborg Thyssen (15)

Brukt er bra

Ingeborg og venninne sier at de ønske å ta seg godt ut, men at de ikke vil hive seg på det aller største skoleballhysteriet. Å kjøpe en brukt kjole, er helt ok.

HJEMMESALONG: Oppsetting av hår fikser jentegjengen i Kristiansan selv, eller på hverandre.- Det er jo kjempegøy å møtes i forkant og hjelpe hverandre med sminke og hår, mener de. Foto: Børre Eskedahl

— Så lenge kjolen er fin, gjør det ingenting om den er brukt. Hun som selger den har jo sikkert bare brukt den en gang selv, tror Ingeborg. Ingen av jentene har fått noe budsjett hjemmefra de må holde seg innenfor, men alle tror de får ny kjole av foreldrene. Bare ikke den er altfor dyr. Etter litt diskusjon frem og tilbake, kommer de frem til at opp mot kroner 2000 for en ny ballkjole er akseptabelt.

Tenåringsmamma deler sin og andres utfordringer i bok. — Men hvis jeg for eksempel ikke får alt av foreldrene mine, og må legge til noe selv, forsøker jeg heller å finne en billigere kjole, sier Ingeborg.

For det handler ikke om pris eller merke, men hvordan kjolen ser ut og at den sitter pent på kroppen.

Dyrt uansett

Men det er mer enn kjolen som skal på plass. Noen av jentene planlegger en tur til frisøren, men forteller at det hadde de uansett gjort før jul. To av dem skal fikse øyenbrynene hos hudpleieren, men neglelakken og oppsetting av hår fikser de selv, eller på hverandre.

— Det er jo kjempegøy å møtes i forkant og hjelpe hverandre med sminke og hår, synes Anna.

- Jeg er ikke nøye på å stelle meg til hverdags, så derfor er det ekstra gøy å se bra ut på ballet, mener Sunniva.

- Tenk hvis noen sier: «Wow! Hvem er hun fine der? Det hadde vært kult», ler Silje.

Men det som skjer på selve ballet, er uansett viktigst.

oppvekst10.JPG

Artikkelen er levert av månedsmagasinet Aftenposten Oppvekst. Flere artikler for deg med store barn: