Som en jernklo griper rekkeviddeangsten deg. Nervøst gløtter du ned på tankmåleren, og for hver kilometer som forsvinner fra rekkeviddeindikatoren øker graden av panikk.

Varmeapparatet skrus av. Svettetokter avløses av kuldegys og skjelvinger. En hvilken som helst kontakt fremstår som den hellige gral – om du bare rekker frem…

Det trenger ikke å være slik. Rolig kan du lene deg tilbake og la milene rulle på. Elbil og fallende temperaturer lar seg nemlig fint kombinere – men det krever en viss grad av planlegging.

73 millioner kroner til ladestasjoner står ubrukt:

Bruk ladekabelen

— Hovedregelen er at du bør lade så ofte du kan. Hver gang du parkerer, bør ladekabelen kobles til. Da oppnår du både at batteriene lades, at den daglige rekkevidden økes, og at temperaturen i batteriene ikke faller for mye, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

LAD: Hver gang du parkerer, bør du benytte sjansen til å lade. Da øker rekkevidden, samtidig som batteriene holder riktig temperatur. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Han mener det er helt unødvendig å gå på akkord med komforten i moderne elbiler.— Det er viktig at man har et tilfredsstillende komfortnivå, og moderne elbiler tillater at man har det. Ved å ta forholdsregler minsker sjansen for både kalde turer og rekkeviddeangst. Samtidig kan mange av ulempene med kulden løses om du kjører litt saktere enn på sommerstid. Kald luft har høyere motstand, og batterier som belastes mer ved lav temperatur, gir større svinn, forklarer han.

Forvarming er nøkkelen

Ifølge Frydenlund utgjør lading og forvarming det meste av nøkkelen til en komfortabel elbilopplevelse gjennom vinteren.

— De fleste moderne elbiler kan forvarmes via en app på telefonen. Det bør helst skje når bilen er tilkoblet strømnettet for ikke å stjele rekkevidde. Selvsagt økes komfortnivået gjennom at man slipper å skrape is fra rutene og kommer til varm bil, men det aller viktigste er at batteriet også oppnår driftstemperatur.

ØKONOMI: De fleste elbiler har ulike kjøreprogrammer, de hjelper deg til å kjøre mer økonomisk. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Nettopp det er nøkkelen til en vinter uten rekkeviddeangst.For med driftsvarme batterier sparer man energi – fordi batteriene ikke bruker verdifull oppladet strøm på å varme seg selv opp.

— Er batteriet kaldt, må det bruke energi på å oppnå riktig temperatur. Det går utover rekkevidden. Samtidig klarer heller ikke et kaldt batteri å ta imot strøm, for eksempel når du slipper gassen og lar bilen rulle, forklarer Frydenlund.

Kjør mykt

Han råder også til å legge om kjørestilen. Stikkordet er å kjøre jevnt.

— Unngå brå akselerasjoner og regenerer fremfor å bruke bremsen. Kjør mykt og ha god avstand til bilen foran, slik at du bedre kan planlegge kjøringen, sier Frydenlund.

FALLER: Om vinteren vil du oppleve å ha kortere rekkevidde med en elbil enn hva du har om sommeren. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Og han får støtte fra Jan Ivar Engebretsen i NAF.— Økonomisk kjøring er viktigere for elbiler enn for tradisjonelle biler. Det gjelder å holde jevn fart og ikke være for hard på gasspedalen. Husk på at elbilen lader hver gang du slipper gassen og lar den rulle, sier Engebretsen.

Han mener ikke at vinterkjøring med elbil er noe problem, men oppfordrer likevel elbilistene til å rasjonalisere med strømmen.

— Rådet er å skru av all unødvendig elektronikk og kjøre så økonomisk du bare kan.

Kulde reduserer rekkevidden

Selv om de nyere elbilene på ingen måte kan sammenlignes med artsfrender med bare noen flere år nakken, er fallende temperaturer fortsatt elbilens verste fiende.

NYTTIG: I Nissan Leaf kan man få frem en skjerm som viser detaljert hvor høyt forbruket er. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Batterier er ikke glade i kulde, og selv på moderne elbiler kan man oppleve en nær halvering av rekkevidden vinterstid. Likevel har de aller fleste moderne elbiler i dag så god rekkevidde at man ikke bør være bekymret.— Kjørelengden er såpass bra på de fleste elbiler at bilene dekker det daglige behovet og vel så det. Skal du ut på en lengre tur, finnes det nå en rekke hurtigladere underveis, sier Engebretsen.

Frydenlund er enig, og legger til at det også til en viss grad handler om fleksibilitet.

— På de aller kaldeste dagene kan man kanskje vurdere å jobbe hjemmefra eller benytte seg av kollektivtransport. Antall dager med sprengkulde er få, og dermed er det heller ikke noe problem å bruke elbilen om vinteren. Helt uten rekkeviddeangst.

Tesla kjører selv:

TEST: