Simon Malkenes i Oslo ble forbannet og svært irritert da en gjennomsiktig plastikkpakke med innhold dukket opp i postkassen deres.

— Det var heldigvis jeg som hentet posten den dagen, slik fikk jeg sluset den unna husets 8-åring. Hvordan i all verden visste de at jeg hadde en datter i målgruppen? Jeg kan ikke tenke meg at dette er lov, sier han.

Det er det heller ikke, mener Forbrukerombudet.

- Jentebokklubben Girl:IT retter direkte kjøpsoppfordringer mot barn, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Barn har et særlig vern mot påtrengende og aggressiv markedsføring. Forbrukerombudet

I et brev ber de nå firmaet bak klubben, Stabenfeldt AS, om å stanse markedsføringen rettet mot unge jenter.

Ombudet peker på at markedsføringen, som er utformet i rosa og med glitrende bokstaver, har en sterk appell til unge jenter.

Det er budskap av denne typen Forbrukerombudet reagerer på: Få gratis i velkomstpakken dersom du melder deg inn, for eksempel veske, hansker og PC-spilll. Svarer du innen 7 dager, får du i tillegg en sminkekoffert på kjøpet.

Det blir også informert om en konkurranse der en kan vinne en iPad 3. Men det er ikke mulig å delta i konkurransen med mindre en melder seg inn først.

— Barn har et særlig vern mot påtrengende og aggressiv markedsføring. Vi reagerer også sterkt på at hele husstanden står som adressat på utsendelsene, da kan det like gjerne være lille Anne som åpner pakken som mor eller far, sier Skjelbostad.

La på røret

Malkenes ringte til klubben, han fikk bekreftet at jo, det var de som sto bak utsendelsen.

— Men da jeg spurte om hvordan de hadde fått tak i adressen min, ble det brått tyst og damen la på røret, forteller han.

— De bruker bevisst barns nysgjerrighet med denne lokkematen. Jeg blir tvunget til å være den slemme pappaen som nekter, så blir det grining og styr. Det er en situasjon ingen av oss har oppsøkt, men som vi er blitt pådyttet av en kremmer som skal tjene penger, det er ufint, sier han.

Bieber-dom gir økt selvtillit

tonje-c6PfFv8ZRk.jpg

Forbrukerombudet har inntrykk av at markedsførere retter seg mer direkte mot barn nå enn tidligere. Forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer til barn kom inn i markedsføringsloven i 2009 som en følge av et EU-direktiv.

Bestemmelsen ble nylig prøvd ut og endte med dom i Markedsrådet i favør av Forbrukerombudet. Det har gitt ombudet fornyet styrke til å fortsette å ta opp saker hvor barn blir utsatt for sterkt kjøpepress.

Konsertarrangøren Atomic Soul annonserte direkte mot ungdom på Facebook i forbindelse med en Justin Bieber-konsert sommeren 2012. «Beliebers – det finnes fortsatt RIMI-kodekort igjen i mange butikker! Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg»,var blant oppfordringene.

— Reklamen ble ansett som ulovlig, og dommen fra nyttår var en viktig avklaring, sier Skjelbostad.

Har du tips til lignende saker, eller andre tema vi bør skrive om? Kontakt redaksjonen her.

- Vi tar til oss kommentarene

Firmaet Stabenfeldt AS bekrefter å ha mottatt henvendelse fra Forbrukerombudet.

— Vi tar til oss kommentarene vi har fått fra Forbrukerombudet, og vil gå gjennom hvordan vi kan gjøre våre utsendelser tydeligere og bedre, sier Kristin Eriksen Berg i firmaet Stabenfeldt.

- Hva er din kommentar til oppførselen Malkenes møtte på deres kundesenter?

— Om denne faren ikke har fått ordentlig behandling ved henvendelse til vår kundeservice, så beklager jeg dette. Vi anstrenger oss for å gi god service til alle kunder,, sier Berg.

- Hvordan får dere informasjonen som gjør at dere kan mynte utsendelsene på familier med jenter i målgruppen?

— Vi leier adresser til engangsbruk. Noen ganger har vi informasjon om det finnes barn i en viss alder i familien. Adressene blir så matchet mot reservasjonsregisteret slik at de som har reservert seg mot tilbud i postkassen blir tatt bort, forteller hun.

Forbrukerombudet ser seg fornøyd med at Girl:IT-klubben nå legger seg flate og lover forbedring.

— Vi vil følge med på dette, og lignende konsept fremover, sier Skjelbostad