Mye har endret seg etter bystyrets vedtak i 1998, spesielt med større fokus på klima— og miljøutfordringer i Norge og verden for øvrig. En rekke politiske vedtak er fattet som følge av dette, i 2012 vedtok Stortinget et klimaforlik som blant annet setter et mål om å overføre store deler av godstransporten fra vei til sjø og bane.

Fremtidig jernbanetilknytning

Et nytt forslag til planprogram for havneområdet Kongsgård/Vige er utarbeidet og er til politisk behandling i disse dager. I planprogrammet skisseres sentrale problemstillinger og utfordringer ved å flytte store deler av havnevirksomheten ut av byen. Et spørsmål som stilles er dette: Hvordan utvikle Kristiansand havn som en framtidsrettet havn som muliggjør flytting av containerterminalen til Kongsgård/Vige og imøtekommer mål om effektiv havnedrift, og ivaretar regionens behov og statens mål om overføring godstransport fra vei til sjø og bane?

Om støy og jernbane ved havna i Kongsgård

I planforslaget konstateres det derfor at en må avklare muligheten for fremtidig jernbanetilknytning.

Da By- og miljøutvalget behandlet denne saken i møte 11. februar stilte jeg spørsmål om hva kommunen vil gjøre dersom jernbanetilknytning til ny havn på Kongsgård blir for kostbar, eller rett og slett ikke vil være praktisk mulig. Jeg mener dette er viktige spørsmål å stille, og jeg konstaterer at havnestyrets leder, Pål Harv (H), uttaler at det vil være urealistisk med jernbane til ny havn.

Havnestyret unnlater å sette som et viktig premiss at havna må ha jernbanetilknytning.

Havnestyret behandlet planforslaget i møte 16. februar og anbefalte enstemmig at planen skulle legges ut til offentlig ettersyn, samtidig som de understreket noen premisser for at planene skulle kunne gjennomføres. Dette gjaldt bl.a. at det måtte legges til rette for gode veiløsninger til den nye havna og at en må kunne ha 24 timers døgndrift 365 dager i året. Havnestyret unnlater å sette som et viktig premiss at havna må ha jernbanetilknytning. Når havnestyrets leder mener det er urealistisk med jernbane til ny havn, og samtidig ønsker å legge ut planen om flytting av havna til offentlig høring, kan jo dette tolkes som at havneledelsen kan se for seg en havn uten jernbanetilknytning. Og det bekymrer meg.

Klima- og miljøutfordringene

Jeg vil stille spørsmålet; er det mulig å tenke seg ny havn uten jernbanetilknytning? Mitt svar er NEI. Med alle de klima- og miljøutfordringene vi har både nasjonalt og globalt, så må vi følge opp mål og tiltak fra Stortingets klimaforlik og fra klimaforliket i Paris i 2015. Det gjør vi ikke ved å lage en ny havn uten jernbanespor.

-  I ytterste konsekvens kan havna bli værende i sentrum

Brukerne av havna vil også ha mål om å bruke mest mulig miljøvennlige transportløsninger, og da må en kunne stille spørsmål om Kristiansand havn vil bli nedprioritert av brukerne dersom en ikke kan tilby jernbanetilknytning. Et godt eksempel er Voss-vann som nå flytter transporten fra vei til bane og sjø.

Når landsdelen vår skal vokse, så bør den veksten være grønn. Godstrafikken som følger av denne veksten bør tas på jernbane og kjøl - ikke på utvidet motorveinett. Kristiansand har i all tid nytt godt av næringsliv som har vært avhengig av havet og havna. Slik har det vært i historisk tid, slik er det i dag - og slik tror jeg det vil være i fremtiden også.

Men vi må stille spørsmål om Kristiansand, som skal være en klimaspydspiss, kan akseptere å ha en havn uten jernbanespor.

Å flytte store deler av havnevirksomheten ut fra sentrum vil være et spennende byplanmessig grep og åpne for mange flotte løsninger i forhold til utvikling av byens sentrum.

Men vi må stille spørsmål om Kristiansand, som skal være en klimaspydspiss, kan akseptere å ha en havn uten jernbanespor. Når formannskapet skal behandle denne saken i møte 2. mars, så bør en ha fokus på denne problemstillingen, og kanskje utrede mulighetene og kostnadene forbundet med jernbanetilknytning til Kongsgård/Vige før planforslaget legges ut til offentlig høring.

Innlegget er forkortet. Red.