VENNESLA: Det sier leder av Vennesla næringsforening, Odd Grønberg, til Fædrelandsvennen. Han får også støtte fra Songdalen, hvor trykket også øker rundt hva man får igjen for å øke bompengesatsene femti prosent.

Poenget med bymiljøavtalen er det grønne skiftet. Da må det bli mulig å foreta det grønne skiftet også for venndøler, ikke bare betale for det. , sier leder i Vennesla Næringsforening, Odd Grønberg. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Leder i Songdalen Høyre, Tor Marius Markussen er klar:— Vi er for bymiljøavtale og vi setter stor pris på utbygging av E 39. Samtidig handler det grønne skiftet om mer enn sykling fra Kongsgård til Kvadraturen. Buss fra Finsland til byen og sykkelvei fra Vennesla er like viktig.

Folk i omegnskommunene ønsker også å bidra til bedre miljø. Men da må Kristiansand kanskje droppe ei sykkelbro over elva til fordel for bedre kollektivsatsing og sykkelsatsing i utkantene.

- Bra noen våger

Grønberg i Næringsforeningen er opptatt av næringsutvikling. Da mener han en moderne vei som både fungerer for biler og syklister er avgjørende mellom Kristiansand og Vennesla.

— Derfor er det veldig bra at Vennesla-politikerne nå våger å spørre hva næringsliv og innbyggere får igjen for en økning av bompengesatsene, sier han.

Grønberg minner om at det planlegges stor vekst både i Vennesla og Kristiansand, med økende pendling som en naturlig følge.

— Veien mellom Vennesla og Kristiansand er veien mellom de to største kommunene i regionen. Sødal-siden er den som brukes mest. Skal vi lykkes med veksten, må denne veien følge med i utviklingen. Da kan ikke dagens livsfarlige forhold fortsette, med biler, busser og sykler som hindrer hverandre, sier Grønberg.

Les også:

Les også:

Han minner om at Venneslas innbyggere og næringsliv har betalt bompenger på Sødal og Grim siden 80-tallet, uten at det er på disse veiene det er kommet store utbygginger.

Vil kjempe

I Songdalen varsler Høyre-leder Tor Marius Markussen kamp hvis ikke omegn-kommunene får mer igjen for å delta i bymiljøpakken. Han er enig med sin ordfører. Sps Johnny Greibesland har varslet at bymiljøavtalen må gi mer utbygging i distriktskommunene.

— Jeg skjønner at Kristiansand tenker på sitt, men her må alle kommunene få mer for at vi skal lykkes med det som er poenget, og det er mer miljøvennlig transport, sier han.

— Folk i omegnskommunene ønsker også å bidra til bedre miljø. Men da må Kristiansand kanskje droppe ei sykkelbro over elva til fordel for bedre kollektivsatsing og sykkelsatsing i utkantene, sier Markussen.

- Trist

Birkenes-ordfører Anders Kristiansen synes det er trist med uenighet i regionen om bompengepakka. Han mener hele regionen har tjent mye på at de sju kommunene i Kristiansand-regionen har samarbeidet om transport.