verdenslengste2-BykAE3AkgJ.jpg
verdenslengste3-C0p3E1mR19.jpg
verdenslengste4-4oW3K6lxGm.jpg

— Båtene blir stadig større, og det blir flere av dem, forteller Espen Øino til Aftenposten. Den norske yachtdesigneren, med base i Monaco, har de siste årene tegnet flere av verdens største og mest luksuriøse yachter.

Han har en rekke enorme luksusyachter på meritlisten, den lengste er hele 155 meter lang. Det holder likevel ikke til noen verdensrekord.

Tidligere denne måneden ble nemlig den 180 meter lange «Azzam» overlevert til eieren, sjeik Khalifa bin Zayed Al-Nahyan, presidenten i De Forente Arabiske Emirater.

— Yachten markerer nok en ny milepæl, ikke bare for oss, men for hele yachtbransjen, mener Peter Lürssen, sjefen for det familieeide verftet som har bygget yachten, tyske Lürssen Yachts.

Italienske Nauta Yachts har designet giganten, og det tok over fire år å bygge yachten. Prislappen er ikke blitt offentliggjort, men det er blitt hevdet at den skal ha kostet opp mot 600 millioner dollar – 3,6 milliarder kroner. Men så rapporteres det om at yachten har 50 lugarsuiter om bord. Det er heller ikke noe å si på maksfarten. De 94.000 hestekreftene sørger for at den kan komme opp i over 30 knop om sjeiken skulle ha hastverk.

— Uten tvil en av de mest utfordrende oppdragene vi har hatt, opplyste verftet da yachten ble overlevert til eieren – vel fire måneder etter at den ble sjøsatt ved verftet nord for Bremen.

Hva den russiske milliardæren Roman Abramovitsj tenker om «Azzam» er uvisst. Men den skaper neppe noen jubel hos russeren. Det var nemlig liten tvil om at Abramovitsj bestilte den 162,5 meter lange "Eclipse" for at den skulle ta rekorden som verdens lengste yacht. Han fikk ha rekorden i tre år, men er nå passert av «Azzam» med nesten 18 meter.

— Det er ikke utenkelig at han vil svare. Blant noen av verdens rikeste er det forbundet med en viss status og prestisje å ha verdens lengste, hevdes det i bransjen. Og kampen står stort sett mellom amerikanere, russere og arabere. 31 av de 100 lengste yachtene i verden eies av arabere, 19 av russere og 17 av amerikanere.

Bransjen holder koken

Markedet for megayachter har holdt seg på et relativt stabilt nivå de siste årene. Det koker ikke helt som i 2007, men denne delen av skipsindustrien kom nærmest uskadet gjennom finanskrisen. Verft i Tyskland og Nederland, er de ledende. Og ifølge Espen Øino er det travle tider, spesielt innenfor yachter på over 80–90 meter.

— Vi har mange båter under bygging for øyeblikket; på verft i Australia, Tyrkia, Italia og USA. Men de fleste bygges fremdeles i Tyskland og Nederland, forteller han.

Optimismen kom også frem under det årlige Monaco Yachtshow i forrige uke – en av de viktigste møteplassene for dem som bygger, designer og selger båter av denne typen. Et spørsmål gikk igjen i fyrstedømmet: Hvordan vil yachtene se ut om fem-ti år? Espen Øino hadde sine klare tanker om dette til yachtshowets nettside: Yachtene kommer ifølge Øino mer og mer til å reflektere arkitekturen på land.

— Yachtenes form kommer i fremtiden til å bli mer påvirket av landbasert arkitektur så vel som fra bilindustrien. Flere og flere med bakgrunn fra disse bransjene er blitt tiltrukket av yachtdesign, forklarer han.

Yachtene har frem til nå – med noen få unntak – stort sett vært ganske tradisjonelle i design og skrogform. Øino håper at fremtidens yachteiere kan akseptere mindre tradisjonelle skrogformer.

— Dette kan åpne opp for svært interessante arkitektoniske løsninger, samtidig som yachten kan være energieffektiv, mener han.

Få norske aktører

Norsk maritim industri er imidlertid ikke særlig synlig i dette markedet. Ingen nyere yacht av noen størrelse er blitt bygget i Norge, og norske utstyrsprodusenter var knapt representert under Monaco Yachtshow. Kongsberg Maritime var unntaket.

Ett norsk verft har imidlertid fått innpass i yachtmarkedet. Kleven Verft i Ulsteinvik er i gang med bygging av en 107 meter lang yacht som skal leveres om vel ett år. Det blir en type båt som aldri tidligere er blitt bygd i Norge.

— Kontrakten kom i stand med bakgrunn i den erfaringen vi har i bygging av offshorefartøyer. Denne yachten får et mer røffere uttrykk enn de hvite, blankpolerte båtene som ligger til kai i Middelhavet. Dette blir en 107 meter lang ekspedisjonsyacht, forteller verftsdirektør Ståle Rasmussen.

Han kan ikke si noe om kostnaden eller hvem som har bestilt den, ut over at det hverken er en araber eller en russer. Nå er verftet spent på om kontrakten kan åpne opp dørene for lignende kontrakter.

— Det håper og tror jeg, sier Rasmussen.

— Hvorfor har ikke den maritime industrien i Norge vært mer aktive i dette markedet?

— Det er vanskelig å si. Vi har ikke opplevd noen etterspørsel og har kanskje heller ikke sett markedsmulighetene. Dette er også en type båter med svært forseggjort interiør og eksteriør, som verft på Kontinentet har spesialisert seg på å bygge.

arnfinn.mauren@aftenposten.no