PÅ PLASS: Per Fronths bilde "Bridge/Teenage Lux" forestiller krabbelystring i Ny-Hellesund, og her monteres det på veggen i Dublin. Foto: Paradox
GLAD: -Erik Poppe setter vinger på mine arbeider og frakter dem ut i verden, sier Per Fronth. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Stor stas, sier Per Fronth som onsdag er å finne på Norges-premieren i Oslo. Dit kommer også Oscar-vinneren Juliette Binoche sammen med blant andre U2-trommeslageren Larry Mullen jr. og norske Mads Ousdal som også spiller i Poppes nye storfilm.

Filmen vant juryens Grand Prix da den hadde verdenspremiere under den internasjonale filmfestivalen i Montreal for en drøy måned siden, og handler om krigsfotografen Rebecca som kommer i skvis mellom lidenskapen for jobben og familien. Under et farlig oppdrag i Kabul blir hun alvorlig skadet, og familien ber henne velge mellom frontlinjen og hjemmet i Dublin.

Og det er på stueveggen hjemme i Dublin, hos Rebecca (Juliette Binoche) og mannen ("Games of Thrones"-stjernen Nicolaj Coster-Waldau) at det henger et stort bilde laget av Per Fronth. Og det er langt fra tilfeldig.

Laget på mål

Men mens produktplassering i film lenge har vært et kjent fenomen, er "kunst-plassering" nytt i norsk sammenheng.

— Jeg ønsket å trekke fram en kunstner jeg synes er meget flink, og som jeg mener holder internasjonalt format, sier regissør Erik Poppe til Fædrelandsvennen. Det var han som tok kontakt med sin gamle venn og VG-kollega Per Fronth og tilbød kunsten hans plass i filmen.

— Jeg jobbet nøye med å skape et troverdig hjem for Rebeccas familie i Dublin, og fant en vegg der jeg ønsket at et bilde av Per skulle henge. Vi tok mål og drøftet motiver, og endte opp med det som er et meget vakkert bilde, sier han.

Verket "Bridge/Teenage Lux" forestiller krabbelystring i Ny-Hellesund, og er et fotobasert oljemaleri som i en enda større versjon er å finne på hovedkontoret til NHO i Oslo.

Liv og død

— Etter å ha lest manus i fjor høst, fant jeg fram til dette bildet som i motsetning til krig og død, handler om liv og dyrking av jorda. Det er en helt bevisst kontrast, samtidig som motivet subtilt underbygger filmens handling, sier Per Fronth.

I likhet med Erik Poppe, har også han jobbet som krigsfotograf, og som kunstner var han i 2009 i Afghanistan og arbeidet med det som ble utstillingen "Theatre of War". Han har derfor førstehånds kjennskap til det som filmens Rebecca utsetter seg for.

— Det var utrolig gøy å kunne bidra til "Tusen ganger god natt". Både fordi det er Eriks film, og fordi det er en film som handler om journalistikk og det å se , sier den tidligere pressefotografen.

I motsetning til produktplassering, der kommersielle aktører betaler for å få sine produkter synlige i en film, er det ingen penger som har skiftet hender i denne "kunst-plasseringen".

Håndplukket kunst

Men fenomenet "art-placement" er veletablert i Hollywood, der egne firmaer jobber for å få kunstverk plassert i ulike filmer mot betaling.

— Meg bekjent er det ingen som opererer med det i Skandinavia. Jeg for min del har dessuten alt for sterkt behov for å styre detaljene til å overlate det til andre. Da jeg laget "De usynlige" prøvde jeg å håndplukke bilder og kunstnere, men det er først denne gangen jeg gjør det ordentlig. Det at kunstnere får eksponert sine bilder i en ny form for gallerisituasjon synes jeg utelukkende er positivt, sier Erik Poppe.

— Men å finansiere en film med produktplassering har jeg ikke ønsket, og jeg byr på plassen til Per, akkurat som jeg byr på plassen til Flyktninghjelpen som også blir eksponert i filmen, sier han.

— Erik Poppe setter vinger på mine arbeider og frakter dem ut i verden, konstaterer en begeistret Per Fronth, som også opplevde at kunsten hans fikk seg en luftetur i 2009, da fredsprisdiplomet til president Obama ble utstyrt med et motiv fra - ja, nettopp Ny-Hellesund.